Gå til innhold
Arkivverket

[#50273] Inger og Tarjei Dauve (Dauvi?), Lårdal


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Hei, her kommer en etterlysning. Jeg har meget begrenset greie på garder og slekter i Telemark, men jeg har kommet over dette paret blant mine aner: Tarjei Dauve, født 1660, død 1737 i Lårdal. og kona Ingrid Dauve, født 1666 og død 1756 i Lårdal. Vet noen om det lar seg gjøre å finne ut noe mer om deres opphav og forfedre?Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Lårdalsboka av Olav Bakken er jo ein relevant start, sjølv om boka har fått hard kritisk medfart av fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Takker for tipset. Kan se om jeg får tak i boka via biblioteket en av de nærmeste dagene. Når det gjelder kvaliteten på stoffet er jeg en dårlig dommer, da jeg har lite erfaring med dette geografiske området. Finnes det tilgjengelig publiserte artikler el.l. som tar for seg eventuelle feil og mangler i Lårdalsboka?I mellomtiden, er det noen som sitter på relevant informasjon, så er det bare å komme med innlegg her =)Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Kan det være slik at ovennevnte Tarjei Dauve er identisk med Tarjei Bjørgulvson Kyrvestad i Valle i Setesdal? Det er en del likheter som jeg synes er påfallende:1. Tarjei Dauve og Tarjei Kyrvestad levde begge fra 1660 til 1737 (!)2. Tarjei Dauves eldste sønn het BJØRGULV og var født i 1695. Følger man vanlige oppattkallingsregler tyder dette på at Tarjeis far også kan ha hett Bjørgulv.3. Tarjei Kyrvestad fikk datteren Inger i Valle i 1699 med Gunhild Danielsdotter Viki. Kronologisk er det ikke noe i veien for at Tarjei Kyrvestad kan ha giftet seg på Dauve og senere kommet tilbake til Valle og fått et barn der. Spørsmålet er bare: Kan dette være mulig? Eller er det bare en luftig teori? Det kan selvfølgelig ha vært to Tarjei Bjørgulvson 1660-1737 i nabodistriktene Setesdal og øvre Telemark. Håper på innspill fra lokalkyndige personer.Kan forøvrig påpeke at jeg ikke har hatt tilgang til originalt kildemateriale av noe slag. Litt om slekta til Tarjei Kyrvestad finner du her: LenkeMvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tarjei Førstøyl

Hei. Det var mykje inngifte og sterke slektsband mellom Setesdal og Vest-Telemark på 1600-talet, men i dette tilfellet kan eg ikkje finne nokon samanheng.Dei fulle namni til Tarjei og Ingerid på Dauvi er Tarjei Ellingsson og Ingerid Bjørgulvsdotter.Tarjei var son til Elling Halvorsson (f. ca. 1625), som i 1660-åri og framover var leiglending på garden Espetveit i Høydalsmo sokn, Lårdal pgj.Ingerid var frå Barskor i Skafså sokn, Mo pgj. Foreldri hennar var Bjørgulv Augundsson og Gro Talleivsdotter. Sjå Steinar Marvik: Mo bygdebok b. II, s. 514-15 (der Ingerid er kalla Ingebjørg).Tarjei og Ingerid budde ei tid på garden Nord-Tveiten i Høydalsmo og sidan på Dauvi der dei var leiglendingar. Sonen Bjørgulv kom sidan til å kaupe Dauvi, og slekti hans blei verande der.I 1726 kaupte Tarjei Ellingsson garden Eilevstjønn i Øyfjell sokn og flytte dit. Han døydde der i 1732 og skal då i fylgje kyrkjeboki ha vore 83 år. Denne alderen er truleg noko for høg. I ei sak frå 1718 er alderen hans oppgjeven til 63 år.Tarjeissønene, Bjørgulv, Knut og Åsmund, selde Eilevstjønn i 1738. Mor deira, ho Ingerid, er kalla Dauvi då ho døydde i 1756, over 90 år gamal.Ein annan son til Tarjei og Ingerid var Elling, som døydde 30 år gamal i 1725, truleg utan arvingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hei! Tusen takk for informasjonen. Skal forsøke å få tak i Mo bygdebok, dette ser interessant ut, og mer omfattende enn det jeg hadde trodd var mulig å oppdrive.Det var vel egentlig ingen overraskelse at det ikke var koblinger til Kyrvestad i Setesdal, men litt spekulasjon må man jo ha lov til å bedrive =)Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Sånn med det samme jeg er her inne og skriver - du skulle vel ikke tilfeldigvis ha noen opplysninger om de videre forfedrene til Elling Halvorsson, Bjørgulv Augundsson og Gro Talleivsdotter? Kanskje det står noe i Mo-boka, men den får jeg nok ikke tak i på en stund.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tarjei Førstøyl

Veit ikkje noko om forfedrane til Elling Halvorsson eller Gro Talleivsdotter, men slekti til Bjørgulv Augundsson Barskor kan førast nokre generasjonar bakover. Med Mo bygdebok som grunnlag vert det slik:1. Tallak ('Hwittisson') Barskor, nemnd lagrettemann i 1550-åri.2. Ledvor Tallaksson Barskor, d. før 1629, gift med Anne (Tallaksdotter?)3. Augund Ledvorsson Kili, Grungedal i Vinje.4. Bjørgulv Augundsson Barskor, (skifte på Barskor i Skafså i 1697), gift med Gro Talleivsdotter.Mvh Tarjei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.