Gå til innhold
Arkivverket

[#50290] Bodin og Ekelund/Eklund gift med Brun, i Kristiania


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som vet noe om følgende personer (Karen og Maren M. Brun har jeg opplysninger om):Karen Brun var 1.gift? med NN Bodin, og deretter [url="http://med>http://med Ole Ek(e)lund. FT 1801 Kristiania Lenke Det jeg lurer på er hvem var NN Bodin og Ole Ekelund , hvor ble de gift og hvor ble Bodin-barna født?Maren Mathea Brun gift med Lars Bodin. Barna deres skal være født i Vår Frelsers krk., men jeg finner ikke vielsen deres og vet heller ikke hvem Lars var? FT 1801 Kristiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser av f.t. 1801 at Karen Brun er f.ca. 1762. Den 4. februar 1762 er det en Karen som blir døpt i Norderhov, datter av Bruun og frueLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Ved Lars Bodin og hans kone Maren Bruns barn Niels som blir døpt 30.12.1789. Er en av fadderene en Løytnant Brun, det er også en Bodin der men jeg klarer ikke å tolke navnet helt Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kanskje noen av disse var Karen Bruns første ektemann?Johan Bodin [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=CHRABORG&gardpostnr=1225&merk=1225#ovre>LenkeEllerOle Bodin LenkeHer Lenke vil du kunne finne opplysninger om Lars Bodin og Johan Bodin og Ole Ekelund. De ser alle ut til å være innvandret fra Sverige.Det gjelder også her: Lenke (søk på Budin) og her i 1794 Lenke.Om Johan Bodin opplyses det at han vel egentlig bodde i Aker herred http://www.vigerust.net/immigrant/aker1.html og han er nevnt i tabell over familier av fremmed nasjon som bodde i Aker prestegjeld pr 23.11.1790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Lars Bodin ble gift med Maren Mathea Bruun i Slottskirken 21.02.1789. Han er fra Karlstad i Sverige. Johan Bodin var også svensk, men jeg kan ikke med sikkerhet si at han var slektning med Lars eller at han kom fra Karlstad. Det har jeg ikke forsøkt å finne ut ennå.Fadderen i (5) er Mad. Bodin. Som vanlig er fadderskap i Christiania på denne tiden ingen indikasjon på slektskap (jeg hadde nær sagt tvert imot).De barn du ikke har funnet, er nok alle i Slottskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Lars Bodin ble gift med Maren Mathea Bruun i Slottskirken 21.02.1789. Han er fra Karlstad i Sverige. Johan Bodin var også svensk, men jeg kan ikke med sikkerhet si at han var slektning med Lars eller at han kom fra Karlstad. Det har jeg ikke forsøkt å finne ut ennå.Fadderen i (5) er Mad. Bodin. Som vanlig er fadderskap i Christiania på denne tiden ingen indikasjon på slektskap (jeg hadde nær sagt tvert imot).De barn du ikke har funnet i Vor Frelsers Kirke, er alle i Slottskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Ved sønnen Lars som er født 12.12.1801 LenkeStår det ikke der at Maren M. Brun døde i barselseng den 22.12.1801 ?? eller er det jeg som ser feil ??.Kommer ikke nærmere opphavet hennes men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jo, hun dør og begraves på Vaterland 30.12.1801. Jeg glemte å ta med at også Oluf (Ole) Eklund var svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk skal dere ha. Jeg fikk ikke tid til å følge med før nå, så jeg får se gjennom dette i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takker så mye for god hjelp. Det kan absolutt se ut som Karen Brun ble gift med hjulmaker Johan Bodin siden Ole Bodin ikke er nevnt i kildene i 1790/94. Et av barna blir også kalt Johan. At hun også giftet seg med Ole Eklund kan vel også passe inn da han var hjulmakersvend.Nå skal jeg sette i gang med å få sjekket kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ole Eklund var svend hos Johan Bodin og ja, han giftet seg med henne. Ole Nielsen (Nilsson) Bodin (igjen en svenske) var forlengst død (han var gift med Maria Elisabeth Hage, de hadde flere barn.Men jeg skal ikke ødelegge gleden ved å få kabalen opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg iallfall funnet alle barna til Lars Bodin i Vår Frelsers krk. Det rare er at søsteren til Maren M, Karen og John? Bodin ikke er faddere. Med unntak av muligens mad. Bodin da. Men Ole Eklund var fadder for tvillingene i 1799.Jeg begynner å lure på om Lars og Ole Bodin kunne være brødre. Du kaller Ole for Nielsen og Lars døpte det første barnet for Niels. Det navnet kommer ikke fra hennes slekt. Men det betyr egentlig ikke noe for det jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Geir, du ødelegger ikke noen kabal for meg om du har flere opplysninger. F.eks. om Lars Bodin gifter seg igjen, og når han dør.Og heller ikke om du vet hvor og når Karen giftet seg med sine 2 menn og når og hvor de døde, og hvor barna ble født.Jeg har flere tusen navn jeg skal sjekke mot kirkebøker så jeg tar så gjerne mot den hjelpen jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Såvidt jeg vet, Lars Bodin og Ole Nielsen Bodin er begge fra Karlstad, Oluf(ole)Eklund fra Ekebye (det er mange steder i Sverige som heter Ekebye, i minst 5 stift). Johan kan jeg ikke si med sikkerhet hvor kommer fra utover at han var svensk. (Bodin har jeg støtt på flere steder i Sverige som slektsnavn).Jeg kjenner ikke noe nytt ekteskap til Lars Bodin, men han får sønnen Lars Jacob 06.04.1807 med Dorothea Pedersdatter (som var i tjeneste hos ham). Lars Bodin begraves 15.12.1815.Jeg antar du mener Karen Bruun og at du kjenner hennnes (og søsterens) bakgrunn fra Kongsberg. Karens barn med Johan Bodin (alle døpt i Slottskirken) : Margrete Mathea (01.04.1785), Jacob Petter (09.08.1786, han finner du som skriverdreng 1801 hos foged Andreas Dahl på Rudsberg (dengang Fedt på nedre Romerike), Andreas (23.06.1788), Jørgen Eilerts (26.04.1791, navnet Eilerts er selsagt hentet fra Sara Eilertz, guttens mormor), Sara Elisabeth (28.08.1792, begravet 14.08.1793) og Johan (19.01.1794).Karen Bruun gifter seg 2. gang med 02.05.1794 (igjen Slottskirken) med Oluf/Ole Eklund (Echlund/Ekelund). Sønnen Olavus døpes i Vor Frelsers Kirke 26.04.1798 (født 20.04).Oluf Eklund, som du finner som fadder for Lars Bodins barn, har du også som 'forlover' for Lars Bodins sønn Johan når denne gifter seg i Vor Frelsers Kirke 19.01.1821.Eklund overlever altså 'min tid' så jeg har ikke lett etter hans dødsfall og kan dessverre ikke hjelpe deg der.Ole Nielsen (Nilsson) Bodin var altså på Kongsberg samtidig med Jacob Peter Johansen Bruun og Sara Eilertz. Ole giftet seg i Vor Frelsers Kirke (14.01.1767), men alle barna (5, ikke 4 som oppgitt i enkelte kilder) er døpt på Kongsberg og der døde han i 1780, begr. 30.05.1780. Han ektefelle (dette var hennes 2. ekteskap) Maria Elisabeth Hage var 3. gang gift med Halvor Kieldsen Werge som i et tidligere ekteskap hadde datteren Anna Dorothea som kom til Christiania og var gift der to ganger, død 1798, begr. 09.02.1798.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fantastisk og kjempetakk. Dette er til stor hjelp, og sparer meg for litt tid.Jeg tror jeg må ha blitt helt blind av å se i kirkebøker. Jeg har lett i Slottsmenigh., men ikke funnet noe.Det som forbauser meg er at du skriver at Jacob P. Brun og Sara var på Kongsberg. Jeg har funnet 6 av deres 7 barn født i Norderhov i tiden 1760-68. Det 7. barnet, Frantz, har jeg ikke funnet enda, om det stemmer at dette barnet er deres da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg ser jeg glemte en begravelse, Johan Bodin døde 1793 og ble begravet (Oslo Hospital) 30.06.1793, alder oppgitt til 40 år. Hans svigerforeldre bodde som du sikkert vet i Strandgaden i Opsloe (No.41).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (17), tull og tøys fra min side, Bruun var på Norderhov.( trolig var det Werge jeg hadde i bakhodet). (Et lite OBS til Strandgaden i Opsloe, det fantes også en Strandgaden i Pibervigen og selvsagt Strandgaden i selve Christiania).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk igjen. Da er vi enige ang. Kongsberg. Jeg har funnet Jacob og Sara i Strandgt. Opsloe og deres dødsfall. Jeg har bare igjen å finne vielsen deres 28/12 1758 Kra., og hvem Sara var.Jeg har noenlunde styring på Brun'ene, men ektefellene sliter jeg litt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har vel nå bare igjen å finne ut hvem Sara Eilertz/Eylerts? var (fca.1726?). Var hun kanskje fra Fet eller Christiania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det var en prest i Hjartdal som het Eilertz (Jens??, rundt 1740-50, velding omtrent, men du finner ham nok på nettet). Dessuten en prest Baggo Eilertz utdannet 1745, til Nord-Norge - han var født i Ringkøbing 1713. Mer Eilertz har jeg ikke såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk igjen. Skal se om jeg finner ut av det. Det er litt vanskelig når man ikke vet hvor i geografien man skal lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.