Gå til innhold
Arkivverket

[#50297] Samuel Hallin og Berthe Johannesdtr, Rakkestad


Gjest Per Kåre Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Kåre Olsen

FT 1801 Rakkestad forteller at Samuel og Berthe bodde på Berg gård med sine fire barn Anne, Johannes, Christian og Ole.Noen som kan hjelpe videre bakover.Per Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei KåreBerthe Johannesdatter kom fra Baaserud i Rakkestdad.gift 12.01 1784 med enkemann Samuel Halling som var innvandrer og skredder.Forlovere Christopher Berg og joen Brekke g x3 i 1801.Han døde 01.03 1804 71 år på nordby eie. Jeg vet ikke om Berthe giftet seg på nytt.Jeg har for norn år siden snakket med en skredder her i oslo, hun fortalte at skreddere gikk fra bygd til bygd, inntil de fikk et sted/område å jobbe i.Jeg har prøvd å finne Samuel hallin/g uten hell. Noen mener han var prestesønn som ble håndtverker. Eneste som kan stemme på family search ble født i England.Kanskjer er det noe i det.Cristians sønnedøtre skal to av dem ha reist til England i tjensete som hushjelper o.l er blitt meg fortalt. Jeg har noen bilder av familiens etterkommere etter Christian i sarpsborg rundt århundreskiftet. Flere var mørke i hår og øyne.Desverre er de ikke på denne maskinen.Samuel var gift x 2 i Rakkestad, men hans første kone vet jeg ingenting om.F0reldrene til Berthe het Johannes Andersen Baaserud og Ingeborg HansdatterHar lånt bort noen papirer, kan derfor ikke gi deg mere.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Kåre Olsen

Mange takk Kjersti, dette var jo artig og kanskje kan jeg hjlpe til med et nytt spor.Far min sa alltid til meg da jeg var smågutt 'du har spansk blod i årene du' noe jeg alltid har oppfattet som en spøk fra min ellers så seriøse far.Ved oppslag i FS - Spain finner jeg;Maria de Hallin g. 11. jan 1724 med Mathiez Gonzales i San Nicolas, Tudela, Navarra.For å la tankene fly så kan Samuel Hallin være bror til Maria de Hallin.Håper noen har erfaring fra slektsgransking i Spania for å få bekreftet eller avkreftet dette sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Per KåreDesverre har jeg ikke noen konkret opplysning om Samuels fødested. Hvis han var registrert som skredder og innvandrer. kanskje noen kan hjelpe oss?Slik at vi kan lete videre på rett sted og i riktige dokumenter. Desverre har jeg liten tid til å reise til Riksarkivet på Sogn, p.g.a jobb og barn.Men jeg vet at det ble holdt skifte i Rakkestad da han ble enkemann for andre gang.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Kåre Olsen

Hei KjerstiMin forbindelse til Samuel Hallin ligger i at ha var min farfars farfars far. Samuels sønn Johannes Samuelsen fikk sønnen Ole Johannessen som fikk sønnen Johan Anton Olsen som igjen fikk sønnen Johan Anton Olsen som var min far.Du finner mer på min hjemmeside www.perkolsen.net under Tjukke Slekta.Hvordan er din forbindelse til Samuel Hallin?Mvh Per Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Per KåreDet var en fin hjemmeside du har laget og mye spennende informasjon.jeg er etetrkommer av sønnen Cristian Samuelsensom ble g1824 med Helene Olsdatter Dalen under Kongsrød i Varteig Barn Ole Cristiansen snekker ved cellolosefabrikken i Sarpsborg g1866m Eriksdatter Ulsetheie i Rokke Barn Hans Einar Olsen 1875-1945 gikk i bakerlære, men fortsatte med elektrisitet han g.m Hilda Marie Olsdatter Grotterød 1874-1945, som fikk min farmor i 1901.Rundt 1916 flyttet de til Lørenskog, hvor han ble ansatt i kommunene for å ordne med elektrisiteten, da behovet økte. Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei Per Kåre Jeg har funnet ur at Johannes Andersen var døpt 1726 i Rakkestad og de var da på Revelsby96. Revelsby. Udt. ré2væ£sby. -- Reffuelsbye 1594. 1604.1/1. 1624. Refwelsbye 1723.*Reiðulfsbýr?, af det endnu paa fl. St. brugte Mandsnavn Reidulv (Reiðulfr). Det antager som 1ste Led i Stedsnavne temmelig forskjellige Former, men i den her forekommende har jeg ellers ikke seet det uden i det nu forsvundne Reuelsrud, Røuelsrud i Id, der nævnes i 16de Aarh.1664 Revelsby skyld 15 lispd Torer Halvorsen 60 år bruger 1 ½ fj g.m NN Olsdatter Gryte Varteig Joen Thordesen 26 år bruger1 ½ fjAnders RevelsbyBarnIngmond Andersen 1722/23 g1757 Kirsti Iversdatter RevelsbyMarthe Andersdatter Revelsby 1759 og til Torp i 1762 g.m Amund Torp,Johannes Andersen til Baaserud 1726 g Ingebor Hansdatter død før 1801 Har ikke funnet dem gift i Rakkestad rundt 1745-47Jon Andersen 1731-1809 til Asgrimsby g enken Guri Christensdatter -1772Dette vet jeg om overnevnte faddere: Tor Andersen n 1762 Guri Annerdatter g.m Henrik Johansen Baaserud f.ca 1711 Anne Annerdatter g.m Nils Knutsen GrytelandIngmond Andersen 1722/23 g Kirsti Iversdatter RevelsbyBarn Inger Ingmondsdatter 1757 Døpt 1757 Faddere Guri Baaserud, Johannes Baaserud, Gunner Isaksen Gunhildsby, Ragnhild Gryteland, Martha RevelsbyNå er daten oppe legger derfor ved det jeg har om Baaserud Baaserud i Rakkestad. 1664 Anders Madzen 39 år bruger 0g Cal Larsson fra 1665 nevnt ØstenSkog til gjerdefang og brendved, baglien tungvindt, sår 1.kvart bl.korn, 5 tn. Havre, ” set lin, Avles 6 lass høy. Har 1.hest, 6 kreatur, 8 sauer31.01 1678 Anners Baaserud nevnt Sak`mot Anders Baaserud for leirmål mot sin kvinne før bryluppet fikk bot forr at kona fødte for tidlig.1723 oppsitter Mathias Andersen og Lasse Mogensen Er medeier og arvinger 10 lisp. 1 hest, 6 creatur, 8 sauerI 1723 var to Joenssønner, den ene med fornavn Anders oppgitt som oppsittere og eiere med 'Bøksel' av gården 'Refelsbye'. Gården var hjelpe Qvart. til hr. Oberst Lenth Oldenborg. Gården ble karakterisert som solig og lettvint. De produserte 16 lass høy og hadde 2 hester, 6 creaturer og 6 sauer (som på Strand samme år).Margrethe Johannesdatter Baaserud g.m Lars Asbjørnsen Nipa i Varteig død 1787Guri Annersdatter Baaserud g,m henruk Baaserud 90 år i 1801 Johannes Andersen Revelsby 1726 g Ingebor Hansdatter død før 1801 Til BaaserudBarn: 1. Anders døpt 16.04 1747 på Revelsby 2. 3. Ole døpt 1751 Faddere Nils Knutsen, Amund Annersen, Guri Annersdt, Anne Halvordt, Marthe Annersdatter.4. Anne døpt 1752 Faddere; Anne Findskut, Ragnhild Hansdatter Gryteland, Marthe Annersdt, Iver Torp, Igmon Revelsby5. Mari døpt 1756 Faddere: Guri Annersdt, Johanne Ingmondsdatter, Cristen Pedersen, Ingmond Annersen, Marthe Annersen.6. Berthe døpt skjærtorsdag 1759 g. 02.01 1784 m skredder og enkem. Samuel Hallin Faddere. Guri Baaserud, Christi Revelsby, Nils Gryteland, Jon Anderesen Revelsby, Marthe Andersdatter Revelsby.7. Ole døpt slutten av desember 1762 Faddere Mari Bjørnsdatter Korum, Marthe Andersdatter Torp, Anne Andersdatter Gryteland, Nils Knutsen Gryteland og Torer Andersen Baaserud.8. Siri døpt 1766 F: Maria Bjørnsdt, Marthe Andersdatter, Barbro Cristensdatter (fra Berg i Rakkestad), Amund Larsen, Johannes Larsen.9. Oloug døpt 1768 23 Trinit F: Marthe Torp,Berthe Findskut, Amun Torp, Petter Skattebøl, Torer BaaserudHenrik Johansen Boserud og Guri Annersdt. 22.01 1754 døpt sønn Johannes faddere:Johannes Baaserud, Ingmond Revelsby, Ingeborg Krossby, Maria Brecke pl., Marthe Annersdt.Nipa i Varteig skifte 1787 etter Lars Asbiørnsen som er død, enken Margrethe Johannesdatter.BarnAsbiørn bor på plass u. NipaJohanne g. Sander Mathisen i Gamlebyen.Marthe g.m Torkel HansenHelvig 28 år og ugift,Maria g.m Johannes Henrichsen Baaherød i Rackestad Avdødes far bror er Lars Andersen Lund annet sted står det at han er morbror.Det kan godt tenkes at Johannes giftet seg på nytt. 1801 var Baaserud delt i 2 eller to familier.Johannes Andersen lever 77 år enkemann e. 1.ste ekteskap, har levebrød fra gården.Mari Johanesdatter har huslyAnders Johannesen husbonde g.m Marie Andersdatter hustru BarnIngebor Andersdatter 14 årOle Andersen 10 årJohannes Andersen 2 år 1803 15.12 var det skifteetter Mari Andersdatter g.m enkemann Johannes Andersen De hadde barnaOle 13 årJohannes 3 årIngebor 17 årBerthe Johansdatter Baaserud f. 1759 g.02.01 1784 m skredder og enkem. Samuel Hallin Trolovet 07.11 1783 s.100 i Rakketad kirkebok Caus: Christopher Berg og Joen Brekke Samuel Hallin var g x 1 ? Gx 2 Cathrine Andersdatter Finstad/ Glomsrud Skiftebrev 27.11 17801801 boddede på Bergs plass under Berg som indersiter dvs leietagere.Barn 1. ekt ? Kanskje en sønn fra 1.ste. ekteskap Amund Samuelsen g.m Sidsel Heriksdatter nevnet v. Dattersens dåp 1766 Barn: Olloug Faddere: Marthe Brøndstorp, sidsel Korud, Qvartsmester Lislerud, Ole Brøndtorp, Ole Pedersen MyrerBarn 2. ekt Christian døpt Dom 10 Trinit 1762 i Rakkestad Faddere; Maria og S Grindestad, Kari og søren Haslum, Rassmuss Rustad. Johannes døpt 1767 i Rakkestad Faddere: Stine Sophie Holløs, Jomfru Paasche, Livia Haaby, Mons Bonde og Ingmond Finnstad Cathrine hjemmedøpt av Kristian Bærby Faddere: Christi Andersdatter Rustad, sidsel Rustad og søren Karterud.Barn 3.ekt Anne Kristine døpt august 1787 Faddere: Fredrerich Tostensen Ruud, Anders Arnesen Revelsby, Gunnor pedersdatter Ruud, Berthe Olsdatter Sævis, Mari Madsdatter ibid. Johannes f.ca 1791 10 år i 1801 Skomaker Christian Samuelsen fra Berg i Rakkestad døpt 05.08 1792 Faddere: Alle fra Høier, Joen Larsen, Lars Andersen, …..Larsdatter, Berte Larsdatter, Anne Svendsdatter. g.m 7.4.1824 i Tune m. Helena Olsdatter Grytedalen i Varteig f 28.10.1787 Caus: Ole Halvorsen Dahlen og Erik Eriksen Torper Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.