Gå til innhold
Arkivverket

[#50298] Annette Gullaksdotter


Gjest Alf Einar Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Einar Johnsen

God kveld! Forsøker å finne ut av følgende:Min tippoldemor Annette Gullaksdotter ble født den 03 juni 1870. Far hennes var Iver Johan A K Gullaksen og mor var Anna Danielsdotter/Dönnösdotter. Far var født i Voss. Annette var konfirmert i Evenes da familien flyttet dit etter 1875. Spørsmålet mitt/hjelpen jeg trenger er altså hvor hunble født slik at jeg kan finne henne i kirkebøkene og få stadfestet hvem hennes ekte mor var. Familien er registrert i folketelling av 1875 i Bergen men, der er ikke Annette inkludert (kun broren Julius). Trenger hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Hei Alf Einar!Tek meg den friheit å koma med litt utfyllande opplysningar om Annette: I fylgje konfirmasjon i Evenes 27. juni 1886 heitte ho Annette Johanna Gullaksdatter og ho skal vera fødd i Bergen. Fødseldato står oppgitt til 3. juni 1870. Dåpsdato manglar!Annette Johanna var nok uekte fødd, for Iver og Anna gifta seg ikkje før i 1875. Broren Julius (August), som er med i 1875-teljinga døde i 1879. Året etter, 12. febr 1880 fekk Iver og Anna ein ny gut, også kalla Julius August. Han vart døypt i juni 1880 i St. Jørgen, Bergen. Altså reiste ikkje familien nordover før etter sommaren 1880.Annette Johanna er egentleg ikkje ei Gullaksdatter, men ei Iversdattar. Kan ho stå i ei eller anna 1875-teljing som Annette Iversdtr, Johanna Iversdtr el. noko liknande?Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Tydleg litt av ei nøtt, denne Annette Johanna! Iver Gullaksen/Gulliksen/Gullachsen kom frå Rio på Voss, fødd i 1821. Han var ein allsidig herremann: musketeer, malermester og urmakar! Mor til Annette kom frå Sand i Ryfylke, fødd i 1837.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Min tipp-tipp oldefar Ivar Gudleikson (far til Agnete/Annette) står altså her som født under edre Rjodo i 1821, men hans 'bragder' og tid i Ofoten står altså beskrevet under hans nevø Gudleik (f.1847). Er det noen som har tilgang til den originale Vossaboki og kan sjekke? Står også at han tilbragte tid i ulandet!?! Hvor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.