Gå til innhold
Arkivverket

[#50300] Rasmus Nilsen Rødeggen, ca 1758-1788, Davik, S & F


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hvor kom han fra, er det noen som kan hjelpe meg med hans foreldre?Död: [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbgravlagde&page=4&sql=prestegjeld%5Fid+%3D+1437++AND+low%5Fbustad+like+%27r%F8de%25%27+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=6>LenkeHan var gift med Randi Larsdtrdöd: LenkeDe hadde barna:Lisbeth 1776Brithe 1777Joen 1780Lisbeth 1782Nils 1783Lars 1786Flere av disse må ha dödd som små.Randi blir gift opp igjen med en Nils Jakobsen.Ft 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gethe Flood

13.12.1773 er det et par som gifter seg i Gloppen. De heter Rasmus Nilsen og Randi Larsdatter. Ser ut som han kommer fra FosheimLenkeMen dette kan jo være et blindspor…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

No har eg gått gjennom den skanna kyrkjeboka for Davik, men eg finn ingen Rasmus Nilsen og Randi Larsdatter som er vigde mellom 1770-1778.Men eg fann den eldste (?) dottera deira, Lisbeth. Ho vart døypt den 10. mars 1776, og fadderane var Hans Rødeggen, Peder Nielss., Synnøve Almending, Ane Rødeggen og Ane Brunsvig.Dersom det stemmmer at han Rasmus er fødd i 1758 er det vel lite truleg det er same karen som er brudgom i Gloppen i 1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal dere ha begge to. jeg lurte og litt på det paret, men jeg og syntest at 15 år var litt i yngste laget til å gifte seg. Men det kan og være feil i fylkesarkivets dödslenke, det har vi jo sett för.Ellers har jeg funnet en Rasmus Nilsen f. i Eid i 1752: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100217292141&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeEn annen fra Eid f. i 1755: LenkeDen jeg holder en knapp på er han fra Selje som er födt i 1750, mor hans heter nemlig Lisbeth:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den eneste Randi jeg har funnet er henne fra Gloppen:LenkeHun ble födt 1744 og det kan jo stemme med alderen i Ft 1801. Hennes mor heter Brithe og paret over som jeg leter etter har jo og kalt andre dattera Brithe. Kanskje de ble gift i Gloppen allikevel og siden flyttet til Davik, da er det tydlig at hans alder er gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Så fant jeg denne fila som er lagt inn av private, denne rasmus fra Gloppen har og en mor so heter Lisbeth! Lenke Det er tydligvis dette paret som ble gift i 1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sæthre

Rødeggen,Almenning, Brunsvik er små bygder på nordsida av Nordfjord. i den nordvestre delen av dåverande Davik. Det er ikkje så langt til dåverande Selje kommune som og dekka deler av Vågsøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det mulig at det er de rette folka, jeg er så lite kjent der oppe. Holdt til i Flora kommune et år, men ellers er det sparsomt med min geografiske kunnskap når det gjelder Nordfjord. Takk skal du ha-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det noen som greier å tyde navna etter brudgom og brud i lenken som Grethe la inn? Jeg synest og det står Fosheim for han, men greier ikke å lese hva som står etter hennes navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Høydalsvik Ulvestad

I 'Soga om Gloppen og Breim' - bind V side 360 finn ein Rasmus Nilsson Fossheim 1749 - 1788 Frå br. 7 'Monsbr' Fossheim (i Breim) g. 1773 med Randi Larsd. Moldestad f. 1744 frå br. 2 'Brynjulvbruket' på Moldestad i Breim. Vart brukar av br. 3 Rødeggen i Rugsund frå 1775. Sonen Nils f. 1773 på Fossheim. Rasmus hadde 7 syskjen, fleire av dei vart busett i Breim. Randi hadde 5 syskjen - dei er det mindre oppl. om. Slekta hennar er framleis på bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk skal du ha Sol, da var det rette folk.Er foreldra hans nevnt? Og hva med Randis foreldre, var de Lars Rasmussen og Brithe Jakobsdtr?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Høydalsvik Ulvestad

Foreldre, besteforeldre osv. for Randi og Rasmus står i bygdeboka. Randis sine foreldre er Lars Rasmuss. Torheim (Breim) 1708 - 1758 g. m. Brite Jakobsd. Moldestad 1702 - e 1758. Nils Davidson Sandal 1708 - 1758 g. 1739 med Lisbet Monsd. Fossheim 1714 - 1781.Eg kan sende deg resten av forfedrene, dersom det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempefint Sol, dette er jeg veldig interessert i, takk skal du ha-:)Du kan da sende det privat, det er vel greiere for deg?kelly dot petit at numericable dot frIngen mellomrom selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.