Gå til innhold
Arkivverket

[#50308] Ole Olsen Heide, mestersmed på Kongsberg


Gjest Else B. Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Else B. Rustad

Er det noen som kjenner til ham? Han var mestersmed på Kongsberg ihvertfall fra 1801, hvor jeg finner ham i FT, og til han døde i 1813. Han var gift med Cathrine Christophersdatter fra 1801. Ekteparet fikk 5 barn, alle døpt på Kongsberg. Problemet er at jeg ikke finner hvor han kom fra. Ved FT 1801 er han oppgitt å være 34 år, og da han døde i 1813 er alderen oppgitt til 44 år, så han skulle være født omkring 1767-68 eller noe rundt der. Jeg har lett i kirkebøkene for Kongsberg blant de døpte i årene 1763-1773 uten å finne ham. Han er heller ikke innført blant konfirmantene i de 'riktige' årene. Hvis noen kjenner denne karen, ville jeg bli veldig glad for å få vite noe! Med håpefull hilsen Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg leter også etter en Heide. Hun heter Elisabeth Sophie Michelsdatter Heide, og levde i Aker. Hun er født ca 1712 og døde i Aker 1759. Hun giftet seg i Gjerdrum i 1734. Jeg vet ikke hvem som var hennes foreldre eller hvor hun er født.Det var en prestefamilie i Odal med navn Heide:Anders Pedersen Heide: f ca 1618 i Oslo, død 1682, prest, sønn av Peder Johansen Heide and Margrethe Christensdatter, gift med Margarethe ClementsdatterBarn: Peder Andersen Heide, Bendix Heide, Marthe Heide, Abigal Heide, Ursula Heide, Hans Andersen Heide, Clement Heide, Anne Heide, Michel Heide, Anders Heide.Anders Pedersen ble kapellan i Odal i 1650 og sogneprest der 1658. Han døde i embedet 1682, Strøm i Odal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valebjørg Jon K.

HeiEg har notert ei Marte Andersdtr. Heide 1675-1720 gm. Jens Nilsson Ørn 1643-1703 Lensmann i Fyresdal. Familien budde på garden Eikland,Skafså sokn. Den tid høyrde Skafså og Mo til Fyresdal pg.Ellers har eg ingen forf. på nokon av dei, men eg har ei fyldig etterslekt om nokon er interessert. Nemner barna: Mikkel 1669**Johanne Margrete 1671** Hans 1673**Maren 1675** Nils 1676** Per 1678 ** Anders 1680**Dette er vel litt på sida av sida av spørsm. mi e-adr. jonvalebkrøllalfastart.nomvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

I likhet med Kari Thingvold, leter også jeg etter en Heide: faren til en av mine tipper, Mette Sofie Mikkelsdatter Heide, som var gift med Ola Jonsen smed (Tukua i Sigdal). Ikke så veldig langt unna Kongsberg... Nåja, Ola døde i 1748, 61 år gammel, og jeg antar at Mette ble født rundt 1700. De fikk 12 barn mellom 1718 og 1742 (ikke alle levde opp), og jeg har sporet noen av dem til København, Drammen og Lier, samt at sønnen Jon tok over plassen Tukua.Jeg husker ikke om de også hadde en sønn som het Ole, men hvis du har tilgang på Sigdal/Eggedals historie, er det kanskje bryet verd å titte litt på Tukua? I tilfelle (jeg understreker tilfelle)din Ole skulle være et barnebarn, mener jeg,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (2). Jeg har ikke svaret, men tror neppe hun er datter av den Michel Heide du nevner. Men det var en annen smatidig Michel Heide - nå etter hukommelsen - med tilknytning til sognepresten i Skedsmo Bastian Clausen Stabel (bestalling 1656, død 1679), trolig en svigersønn. Jeg har noe om dette et eller annet sted, jeg skal se om jeg rekker å undersøke før jeg drar til Gotland igjen. (Ta det bare som en gjetning foreløpig, i beste fall en kvalifisert gjetning).Til (4), dette er definitivt ikke noen datter av omtalte Michel Heide .Til (3) For ordens skyld, din Marthe Andersdatter Heide er ikke den som er nevnt i (2). Sistnevnte er født i Strøm (Odalen) 1660 og døde på Oslo Hospital 07.11.1738, begr.13.11.1738 og gift med presten Peder Jensen Holter (1653-1733 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

ad innlegg 5: det er nok flere 'Michel/Mikkel Heide', ja, men hvem er nå min???? Dette blir et sidespor, men det skulle vært moro å vite,hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

bare en hale til innlegg 4: de hadde ingen sønn som het Ole (jeg har sjekka litt), men tre døtre, Mari, Marte og Gullaug, som jeg ikke vet noe mer om. En av dem kan jo ha giftet seg med en Ole - de passer rent aldersmessig, men.....Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Takk for alle tips så langt! Jeg får lete litt i distriktet rundt Kongsberg, særlig Sigdal og Lier. Drammen har jeg lett i tidligere.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg burde ha presisert at Elisabeth Sophie sannsynligvis ikke var datter av prestesønnen. Hun måtte i tilfelle være en 'uekte' datter, og det er ting som tyder på at hun var ektefødt. Da er han som er nevnt i Skedsmo som svigersønn til Bastian Clausen Stabel mer interessant. Han er nevnt i Skedsmo bygdebok, og kilden er skifte etter presten.Alle forekomster av navnet Heide er interessante spor.Astrids ane Mette Sofie kan godt være en søster til min ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Else. Det er mulig du har sjekket avskjedigelsesmanntalett for Sølvverket i 1805 forlengst. Men det slo meg, siden du ikke nevner dette i ditt første innlegg, at det kunne være en mulighet. Ser av folketellingen 1801 at han var mestersmed og med litt 'flaks' var han ansatt ved Sølvverket. Men jeg er også kjent med at ikke alle smedene på Kongsberg var ansatt der, men vil nevne det som en mulighet. Har en 'anelse' av at personene i avskjedigelsesmanntallet nevnes med fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Nei, dette har jeg ikke sett på. Jeg har sett på oversikt over ansatte uten å finne ham der, men ikke over de som har sluttet! Takk for tipset, jeg skal sjekke ut dette videre.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Om du har anledning til å ta en tur til Riksarkivet, så har de laugsprotokoller. Her kan du finne opplysninger om da han var læresvenn og mestersvenn (om protokollene er bevart). Jeg har selv funnet lærekontrakten til en av mine aner (snekker). Der ble det bl a opplyst hvor han var født.Han kan også være medlem av lauget i København. Der finner en laugsprotokollene i Stadsarkivet (på rådhuset i Kbh). Det er ikke sikkert det var eget laug i Norge, men at de var medlem av det danske lauget. De har navneregistre over de som er nevnt i protokollene, så det er lett å finne.Borgerprotokoller kan også gi opplysninger om han. Mesterne var som regel borgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Takk for innspill, Kari. Borgerskapsprotokoller har jeg tenkt på, men for Kongsberg ser det ikke ut til å være noen bevart for den tiden som er aktuell. Jeg har søkt litt på Felleskatalogen for Arkivverket, men har ikke fått noen tilslag på laugsprotokoller i Riksarkivet. Kan du gi noen nærmere opplysninger om hvor de kan finnes?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jeg kan ikke finne noen passende Ole Olsen i avskjedigelsesmanntallet.Har du navn og dåpsdato for barna? Eller evt link. Det kunne hende at fadderne kan fortelle oss noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Takk for at du så etter for meg, Bjørg! Ja, jeg har oversikt over barna, men har ikke notert meg fadderne (ennå).Barna er: Christian Mathias, døpt 24.02.1803, Maren, døpt 23.02.1805, tvillingene Ellen Antonette og Christian, døpt 28.08.1809 og Olaus, døpt 16.03.1807 - alle på Kongsberg. Jeg tror de to Christian'ene døde som små, mens de øvrige tre barna alle flyttet til Christiania, de to døtrene i 1825 og sønnen Olaus i 1826. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Når jeg tenker meg om, er det ikke rimelig at han skulle være å finne i avskjedigelsesmanntallet heller. Dersom han var smed ved Sølvverket, fortsatte han vel å være det til han døde i 1813. Mystisk fyr, dette her. Jeg ble ikke noe klokere av å se på barnas faddere heller, snarere tvertimot! Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Heller ikke undertegnede ble så mye klokere av de fadderne jeg nå har sett. Her er det mye 'fintfolk' ute å går. Trolig tilhørte Ole Olsen Heide dermed den litt høyere sfære på Kongsberg, dersom ikke fadderne var 'leid' inn. Var jo litt synd at Bjørg Lunde ikke fant noen passende kandidat i avskjedigelsesprotokollen, og hadde han vært ansatt så hadde han nok ikke vært ansatt ved sin død i 1813. Sølvverket ble nedlagt 10. juli 1805 for så å gjenoppstå i 1816. Kun et fåtall hadde sitt virke i selskapet i perioden imellom.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Du nevner at han dør i 1813. Har du sjekket om det finnes et skifte etter Ole. Her kan det jo muligens komme fram om han har søsken... det kan i så fall være med på å bidra til en løsning. mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

En smedmester tilhørte borgerstanden, og var nok blandt de bedrestilte i samfunnet.Laugsprotokollene skal være i magistratarkivene eller i egne laugsarkiver (Statsarkivet).Har du sett om det var et skifte etter ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Takk til Tor Kenneth og Kari! Ja, det skiftet har jeg sett, men det gir ingen opplysninger annet enn at enken overtok boets faste eiendom (huset på Kongsberg) og at det ikke ble noe arv på barna (boet gikk i null). Heller ikke skiftet etter enken i 1827 gir noen slektsoplysninger, bortsett fra at det ikke var noen nære slektninger 'her paa stedet' som kunne ivareta barnas tarv, og det ble oppnevnt en verge for dem (utenfor familien). Men de som oppga boets eiendeler for skifteretten, var en Thomas Heide og hustru! Jeg får bare fortsette letingen... Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Nei, fadderene gir oss ikke mye, bare en antydning om i hvilket sosiale lag Heide-familien hørte til. Smedmestere var det mange av på Kongsberg, og yrket/tittelen alene ville ikke nødvendigvis plassere ham i denne gruppen.Forøvrig tror jeg ikke det finnes noe laugsprotokoller for Kongsberg fra denne tiden. Men det finnes egne kommunikantprotokoller for Kongsberg. Der har jeg selv funnet opplysninger om hvor folk kom fra. Det er en del arbeid å bla seg bakover til første innføring, men det lar seg gjøre. Ellers kan man kanskje finne noe i pantebøkene, men det er mer usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skal være svært forsiktig med å uttale meg om Kongsberg som jeg kjenner lite til i denne sammenheng, men bare si at hadde dette vært Christiania på samme tid, ville fadderne ikke gitt antydning om hvilket sosialt lag familien tilhørte. Tvert imot kunne man med stor sannsynlighet fastslå at de tilhørte et lavere sosialt lag. Se om du finner smedmesteren som fadder for 'fintfolket' (hadde det vært Christiania ville jeg blitt overrasket, men ingen regel uten unntak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ja, det tar tid å komme gjennom kommunikantprotokollene for Kongsberg, men jeg er 'i farta'! Han er observert to ganger i 1801 (etter at han giftet seg), så da er det 'bare' å bla seg bakover.. En eller annen gang må han vel dukke opp. Håper jeg. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jeg må si meg enig med Geir i innlegg 22. Spesielt dersom familien ikke hadde slekt i området er det naturlig at de ville velge faddere noe over sin stand. Jeg kikket raskt over døpte i årene 1803-04 og fant Heide to steder:Jens Olsen Hellum og Engel Cathrine Hansdatter døpte sønnen Hans 13.1.1803. Cathrine Heide står først av de kvinnelige fadderne. I 1801-tellingen er Jens Olsen møllersvend boende i samme gate som Heide (6. tverrgate).Mesterskredder Michel Bech og Olea Johannesdatter døpte datteren Christiana Andrea 18.2.1804. Ole Heide står først av de mannlige fadderne. Ifølge 1801-tellingen bor også Michel i 6. tverrgate.Jeg tror familien hører hjemme ganske midt på den sosiale stigen, men det er usikkert. Og deg gir oss vel ikke så mye når det gjelder deres opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Når det gjelder laug, så tenkte jeg faktisk på lauget i Christiania.Ved søk på Heide/Heyde i Ft. 1801 får jeg opp 40 personer på forskjellige steder i Norge. Det er jo spor, spesielt om du finner gjenbruk av navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.