Gå til innhold
Arkivverket

[#50312] Gildeskål/Nordland: Kone til Lars Fredriksen (f. 1779) - Skjellvik


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg etterlyser hvem Lars Fredriksen (f. 26. sept. 1779 på Skånland i Saltstraumen) ble gift med i Skjellvik i Gildeskål, også når han døde.Vet at han i 1801 var i tjeneste på Seivåg i Saltstraumen. Så dro han til Skjellvik.Foreldrene var Fredrik Jakobsen (1744-1804) og Elen Kjerstine Kristoffersdtr. (1745-90) - alt etter Bodin bygdebok.Siden jeg ikke finner noen bygdebok for Gildeskål og de scannete kirkebøkene først begynner ved 1820, står jeg litt fast.Altså: Hvem var han gift med i Skjellvik og hvilke barn, utenom Fredrik (f. 1814), fikk han, samt når han døde?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Heisan! Johan Arthur var kjappere på labben enn jeg, men jeg har kommet til samme resultat:Finner denne vielsen i FamilySearch/VRILars FRIDRICH Marriage: Spouse: Martha PERSDRMarriage: 09 Jul 1809 Place: Gildeskaal, Nordland, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det er åpnet skifte etter en Lars Fredriksen, Skjelvigen i Gildeskål 25/3 1825. Formue 60, gjeld 128. Det vel grunnen til at det ikke er nevnt arvinger.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Men samtidig finnes det i følge Støver en Lars Fredriksen gift 9/7 1809 med martha Pedersdatter. Bodde i 1823 på Skjelvik og i 1827 på Kransvik.Disse barna er nevnt:Ellen Mallena, Jens Christopher, Hans Olai som døde liten, Hans Petter, Nils Andreas, jacob Benjamin og Peder Nikolai som er født 1827 i Kransvik.Da kan det vel ikke være sammen Lars Fredriksen som er nevnt i innlegg 9, eller skifteåret kan være feil.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Men samtidig finnes det i følge Støver en Lars Fredriksen gift 9/7 1809 med Martha Pedersdatter. Bodde i 1823 på Skjelvik og i 1827 på Kransvik.Disse barna er nevnt:Ellen Mallena, Jens Christopher, Hans Olai som døde liten, Hans Petter, Nils Andreas, Jacob Benjamin og Peder Nikolai som er født 1827 i Kransvik.Da kan det vel ikke være sammen Lars Fredriksen som er nevnt i innlegg 9, eller skifteåret kan være feil?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Inger.I kirkeboka for Gildeskål har jeg nettopp funnet at en Lars Fredriksen fra Skjelvigen døde 2. mars 1823 (tror jeg det står - presten skrev veldig utydelig). Martha Pedersdtr. har da giftet seg med Christoffer Olsen (30 år) 29. juli samme år. Det ser vel naturlig ut at det er skifte etter Lars i 1825, selv om det var forholdsvis lenge etter sin død.Men dette trenger ikke være en og samme person, men naturlig er det vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jacob Benjamin er i følge Støver født 22/3 1823 altså bare noen dager etter farens? død. Det neste giftemålet til Martha må sies å ha kommet på i en fart, ikke noe sørgeår der i gården. Var ikke det uvanlig kort tid mellom mannens dødsfall og nytt ekteskap på denne tiden?Ser ut til at Jacob slo seg ned på Våg og broren Peder Nikolai født 19/7 1827 havnet i/på Saura. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det som er litt underlig, er at hos Støver står det følgende:'Familien til Lars Fredriksen (Pedersen), husmann, Skålsvik. Født 1778. Familienr 919'.Er Lars' opphav usikkert?Alle barna er oppført med fødselsdato, Elen Mallena er født 8/10 1809.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Inger. Jeg har fulgt bygdebøkenes gang og må vel stole på dem.Skålsvik kan være en skrivefeil - skiller ikke så mye fra Skjellvik. Vet ikke....Det var vel ikke uvanlig at de giftet seg nesten med det samme for det var barn som skulle forsørges osv. - det økonomiske/ overlevelsesevnen spilte nok sterkt i de fleste heimer på den tida. Derfor ser jeg det ikke som en unormalitet fra denne tida.Det var jo også bra vi fikk første barn (Elen Mallena). Takk, Inger.Mor til Lars het, i følge bygdebøkene, Elen Kjerstine Kristoffersdtr. (1745-90) fra nettopp Skålvika i Gildeskål. Har vi foreldrene til henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Dette finner jeg hos Støver:Elen Kristina Christophersdatter, Skånland i Bodø, fødested Skålsvik, født 1745, gift mef Fredrik Jacobsen.Foreldre Christopher Hansen, bonde, Skålsvik. Født 1708 - død 1791. Ektefelle Berith Christophersdatter. Død 1798.Også Elens søsken er nevnt.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Kanskje burde jeg ha fått dette med dette som står helt til slutt: Christopher Larsen, Tårnvik i Sørfold, svigerfar. Det må vel være Beriths far og Christopher Hansens svigerfar. Du kan jo kontrollere dette mot bygdebøker for Sørfolda.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen tusen takk, Inger. Veldig bra jobbet. Du er flink.Der kom vi dit jeg ønsket vi skulle komme. Men du henviser til Støver - hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei, så fint at jeg kan hjelpde deg. Selv har jeg aner langt tilbake i Gildeskål og da jeg trodde at det skulle finnes en bygdebok, viste det seg at det ikke var laget noen slik for området. Derimot finnes 'Arvid Støvers nedtegnelser fra Gildeskål' - Lenke og kan kjøpes hos DIS Salten. Den er til stor hjelp sammen med CDen med 'Skifter i Salten'.Her er Elens søsken:Christopher Christophersen, Nord-Fugløy, født i Skålsvik, gift.Peder Christophersen. Ødejord, født i Skålsvik 1747, gift.Lars Christophersen, Skålsvik, født 1753, gift.Elen Kristina Christophersdatter, Skånland Bodø, født i Skålsvik 1745, gift med Fredrik Jacobsen.Deretter kommer Christopher Larsen, Tårnvik i Sørfold. Svigerfar.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Nå googlet jeg bare på Arvid Støver og fant en tilfeldig side der CDen er nevnt. Du finner den sikkert på DIS Saltens sider også.Jeg leter gjerne etter personer for deg, så vær ikke redd for å spørre. Selv har jeg fått så mye hjelp her på dette forumet, at jeg er bare glad over å kunne hjelpe andre hvis jeg har noe å bidra med.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk og takk.Jeg kunne godt tenke meg at du undersøkte om flg. personer (om det går an å komme videre tilbake):1) Jakob Helgesen (1725-83) fra Ytter-Kjelling og kona Marit Fredriksdtr. (1696-1776) fra Telnes.2) Per Steffansen (1775-1852) fra Inner-Kjelling.3) Stefan Pedersen og Lisbeth Jansdtr. Vet ingenting om dem.Har du en mulighet til å finne disse, er jeg svært takknemlig. Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jacob HelgesenStøver: Familien til Helge Davidsen, bonde, Kjelling. Ektefelle: Marithe Svendsdatter, Kjelling, fødested: Storjord. Hustru, gift, ektefelle: Helge Davidsen, død: /1724. Skifte 11/8 1724Svend, Fleina SvigerfarAgnethe Larsdatter, Storjord. SvigermorJacob Helgesen , fødested Kjelling, født: /1715Jacobs søsken er også nevnt.Peder Stephensen, bonde Klubsten Født: /1753 Ektefelle: Lisbeth Jansdatter. Gift: /1790Lisbeth Jansdatter, født: /1743 Ektefelle: Peder Stephensen, gift: /1790, død: 9/12 1814?? Pedersen, født: /1798, sønn, død 12/12 1802 Så langt nå, kan se videre på dette i ettermiddag. Kanskje vil du også ha alle Jacobs søsken. Når det gjelder Marithe Svendsdatter, Storjord, så finnes det en hel artikkel om dette, om jeg ikke husker feil. Dessuten står det mye om denne familien i Ringakers bok om Beiarn, side 252 ff. Marithe Svendsdatters foreldre er Svend Nilsen og Agnethe Larsdatter. Marithe g. m. Helge Davidsen Kjelling, senere Eggesvik. To av dødtene kom til Beiarn. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.