Gå til innhold
Arkivverket

[#50318] Tittel Procurator


Gjest Ola Morken
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Morken

Trenger litt folkeopplysning. På bygdene fantes tittel prokurator, ofte i kombinasjon med gårdbruker/husbonde. Hadde en slik prokurator en offentlig bestilling/utnevnelse, eller var det en slags privatpraktiserende? Var tittelen ikke beskyttet? Den synes benyttet av personer både med og uten jur.embedseksamen.mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg sakser fra noen innlegg som omhandler det samme. Tema 30951.Sitat: Steinar Vasaasen, Hedmark Slektshistorielag, 13.1.2003 14:06 (3) Betegnelsen 'procurator' kommer fra ordet procura som betyr fullmakt, altså en fullmektig. En av mine forfedre ble en periode kalt procurator. Han var slett ingen advokat, men hadde lært seg en del ferdigheter i lesing og skriving og vært assistent hos lensmannen i bygda en periode. Han var en husmannsgutt som 'klatret' i samfunnet ved hjelp av sine teoretiske ferdigheter. Siden også som styremedlem i noen aksjeselskaper m.m. Det var altså ingen krav til formell kompetanse for en 'procurator'. Det kunne derfor godt kombineres med å være gårdbruker. mvh Steinar Vasaasen --------------------------------------------------------------------------------Arne Solås, Bergen, 13.1.2003 14:31 (4) Sitert fra 'Norsk historisk leksikon': ......Ved forordn. 10. februar 1736 ble det krevd juridisk embetseksamen for å kunne virke som prokurator, og ved plt. av 4. september 1810 ble det bestemt at alle p. måtte ha kgl. bestalling.'Dette var altså de formelle krav til en prokurator, men at det fantes 'bygdeprokuratorer' slik som du viser til, er jeg ikke uenig i. Tvert imot. Sitat slutt.Fra min egen gjennomgang av kirkebøkene for Skedsmo har jeg støtt på mange 'gårdsfuldmektiger' som faddere, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Takk for klargjøring. Men var dette da en tittel de uten eksamen tok seg til og utførte på privat initiativ, eller hadde de i kraft av procurator noen offentlige oppgaver? Noen syntes å være godt bemidlet og la seg opp mye eiendom. mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ola: Jeg er litt usikker på hvilken tidsepoke det er snakk om her, men jeg har en fjern slektning som - sannsynligvis i kraft av en viss realkompetanse - ble såkalt 'amtsbeskikket' prokurator rundt 1750. Han var ikke jurist, men praktiserte antakelig likevel som sakfører. Hans sønn, som hadde ex. jur., fikk imidlertid kgl. bestalling som prokurator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Hei Oddbjørn, Det er i forbindelse med lesing av bygdebok for Fron(Hovdhaugen) I FT 1801 var det 2 procuratorer i bygda Lenke En annen procurator siste halvdel av 1700 var Hans Hartmann men han ble visst senere underfogd i Oslo, så han hadde vel juridisk utdannelse.Takk for innspillmvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Et lite apropos til temaet 'Procurator'. I begynnelsen av 1800-tallet hadde Solør og Odalen en prokurator som het Hans Kyhn. På en reise Henrik Weregeland gjorde i disse traktene, traff det seg slik at han møtte prokuratoren i et middagsselskap. Wergeland holdt sin vane tro, en tale for landet og folket, skålte med Hans Kyhn og sa: 'Hans Kyhn, reis til Helvede eller By'n - gjør et af to saa Solør og Odalen kan faa Fred og Ro!' Det het seg at prokurator Kyhn ble noe rimeligere etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Henrik Wergeland hadde ikkje noko godt forhold til prokuratorar. Han hadde offentleg skulda ein prokurator i Eidsvoll for å utsuge småfolk i inkassasjonssaker. Det enda med rettsak, og etter mange års prosedering måtte Wergeland betale så store sakskostnader for å kome til forlik at han måtte selje 'Grotten'. Jfr. 'Auction over Grotten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Wergelands sparte ikke på kruttet overfor sin innbitte fiendeprokurator Praem, og var ikke snau i ordbruken: En gang er Praem en 'Fark', en annen gang kaller han ham en 'Fordømt Blodsuger'. Også ordet Djevel skal han ha brukt. Man kan visstnok også kjenne Praem igjen i Wergelands stykke 'Vinkelskriveren'. I 'De sidste Kloge' opptrer prokuratoren Praem under navnet 'Zobolam'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.