Gå til innhold
Arkivverket

[#50323] Spekulativt: Hvidebrødrene - mulig opphav til prestenavnet Hvid?


Gjest Jan Ove Askautrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Ove Askautrud

Det har blitt hevdet at det er noe som tyder på at noen av munkene ved Karmelitterklosteret i Helsingør etter reformasjonen gikk inn som lutherske prester: [url="http://home6.inet.tele.dk/flemclar/mariekirke.html>http://home6.inet.tele.dk/flemclar/mariekirke.htmlLitt kort og spekulativt lurer jeg på om det kan være noen slektsmessig sammenheng mellom disse munkene og de kapellaner/prester som senere opptrer med slektsnavn/tilnavn Hvid i overgangen 1500-1600-tallet (eksempelvis i Elvesyssel-prosti)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jan Ove, du har gitt en ikke helt fungerende lenke, men det går til NSFs webside over prester mv, og der finens kapellanen Hans Christensen Hvid i Oddevold ca 1606-10.Teksten om Karmeliterklostret i Helsingør opplyser ingen ting om munker som gikk over til å bli lutherske prester. De fakta som presenteres i kloster-artikkelen er at klostret var mennesketomt i 1541. Munkene som var der 1637 fikk lov til å bli boende. Munkene forsvant altså, men ingen kilde, som denne artikkelen bygger på, forteller noe om hvor de forhenværende hvitkledde karmelitermunkene var blitt av. Når forfatteren skriver at noe tyder på at enkelte av dem var blitt prester, må dette sammenholdes med at forfatteren ikke vet noe som helst om dette.Hvis du mener at slektsnavnet Hvid stammer fra personer som gikk i hvit kappe, som karmeliterne i Helsingør, så må vel slekten like gjerne kunne stamme fra andre personer som gikk i hvit kappe, selv om de ikke var karmelitere (for ikke bare karmeliterne gikk i hvite kapper).Jeg tror det hadde vært nyttig å lage en oversikt over personer i Norge med navnet Hvid i perioden 1600-1730 først. Kanskje slekten Hvid i Fredrikshald-distrikten kan føres tilbake til Oddevold, eller Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Askautrud

Hei Tore, og takk for kommentar.Jeg vet ikke hva som skjedde med lenken. Det ser ut som Digitalarkivets grensesnitt ikke har klart å kjenne igjen hele lenken når jeg la inn teksten. Så da får leserne bruke gammeldags klipp-og-lim på denne lenken.Ja, spørsmålet mitt var mest ment som et skudd i blinde. Utgangspunktet mitt er at jeg ikke vet noe som helst om hva som er opphavet til Hvid-navnet for de enkelte prestene som er nevnt på denne tiden, bare så det er sagt, og jeg har heller ingen faktiske opplysninger som kan peke mot en forbindelse mellom Hvid-navnet og Hvidebrødrene i Helsingør.Og ja, du har rett i at teksten jeg viser til ikke sier noe spesifikt om munkene ved klosteret i Helsingør, det står bare at 'Vi ved ikke hvor mange munke der gik over til Luthers lære, men noget tyder på at nogle gik ind som lutherske præster.' og at 'Klostret var tomt da Kristian den tredie, 10. maj 1541.....'Men jeg stusset litt ved navnet 'Hvidebrødrene' og det faktum at det litt senere var flere prester i det sørlige daværende Norge som benyttet navnet Hvid. Derfor la jeg frem dette som en helt spekulativ tanke, et skudd i mørket, uten noen spesielle holdepunkter for dette. Om mulig kunne det være interessant å høre om det kanskje var andre som visste noe, enten omkring hvor det ble av disse munkene eller eventuelt hvor de forskjellige Hvid-prestene har sitt navn fra.Å ta utgangspunkt i å samle sammen hva som finnes kjent om Hvid-prester/Hvid-slekter Norge i den perioden du nevner er nok et mer fornuftig utgangspunkt.Finnes det noe publisert om slekten Hvid i Fredrikshald-distriktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Navnet hvidebrødrene om munker i hvite kutter er ikke merkeligere enn uttrykkene som ble benyttet i Oslo i århundrer: gråbrødrene, om munker med grå kutter (fransiskanere) og sortebrødrene, om munker i sorte / svarte klær (dominikanerne).Dessverre vet jeg ikke om publikasjoner om slekten Hvid, men de to slektshistoriske bibliografiene som finnes, burde vel gi slike bibliografiske svar du etterlyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.