Gå til innhold
Arkivverket

[#50329] Anton Sophus Bachke 1836-1919


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Er det noen som kan hjelpe meg med Anton Sophus Bachke og fru Barbara f Ankers barn og svigerbarn? Jeg så et sted på nettet nevnt at de hadde tretten barn. Disse levde i Trøndelag/Trondheimsområdet. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Bjarne Lysholm f.26-4-1861 giftet seg i Trondheim 25-9-1889 med Barbara Anker Bache f.på Ytterøen 13-11-1867 døde 8-6-1939 datter av bergmester Anton Sofus Bache (f.20-6-1836 døde 5-1-1919) og Barbara Anker (f.25-5-1841 døde 6-6-1897). Deres sønn Olaus Krabbe Lysholm var direktør i Trondheim og gift 1924 med Brynhild Kielland Matheson f. 1903. De hadde en sønn,men han lever kanskje så han nevner jeg ikke her.Erik Lund,f.25-3-1902 i Skien, sønn av tidligere innehaver av Mesna apotek Gabriel Joachim Lund (f.23-5-1869 i Christiania, død 5-4-1937 i Lillehammer) og Erika Marie Johanssen (f.24-4-1875 i Larvik). Gift 16-8-1930 i Trondheim med Else Marie Lykke, født der 18-2-1907, datter av kjøpmann Ivar Lykke og Petra Anker Bache. - 3 sønner.Ove Christian Daae Bugge, f.i Gimsø 28-9-1863 og døde i Lillehammer 11-5-1937. Gift i Bodø 12-7-1899 med Cathinka Anker Bache, f.i Trondheim 26-6-1878,datter av bergmester Anton Sopfus Bache og Barbara Anker. - 3 sønner og 2 døtre.LenkeKilder: Norges læger og Norges apotek og deres innehavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg tror jeg kan tipse om nålevende Bache/Bakke'r (Trondheim/Bergen/Oslo) som muligens kan være etterkommere av bergmester Anton Sofus Bache (1836-1919). Kontakt meg ev. på nermo(a)online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk for mange gode tips.Er slektskretsen omtalt i noe litteratur?Jeg er særlig opptatt av (yngstemann?) Morten.Vi nærmer oss nåtid, så jeg er varsom med å gå inn på neste generasjon igjen.... - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Da har vi 8 av 12-13 barn. Selv har jeg notert ett mulig barn til: Gustava Norberg Schultz Bachke, men har ingen andre data på henne. (Anton Sophus B. (1865-1902) var g.m. min farmors to søstre, Elin og Margaretha Engzelius). Skulle gjerne visst hvor det ble av hans eneste sønn Anton Sophus f. 5 mai 1895 som 1900 bodde på Ringve i Strinda med sin far og andre slektninger, men emigrerte til Frankrike uten noen gang å komme hjem igjen. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter S. Lykke

Anton Sophus Bachke (1836-1919) og Barbara Anette Karen Anker hadde 15 barn, hvorav nr. 2 Halvard ble født og døde 20 feb 1864, og nr. 4 Mathilde Caroline f. 17 nov 1866 døde allerede 18 des s.å. Nr. 10 Gustava f 20 okt 1874 ble gift med Thomas Norberg-Schultz. De hadde fire barn, den eldste (Vilhelm) Christian f 28 nov 1897 d 1926 var far til (Thorvald) Christian Norberg-Schultz f 1926, arkitektprofessor og rektor på Arkitekthøgskolen, og far til operasangerinnen Elisabeth Norberg-Scultz Nr. 3: Anton Sophus Bachke gift med søstrene Engzelius hadde en sønn Anton Sophus B. f 5 mai 1895, som fikk to barn: Odette Bachke og Anton Christian Bachke f sept 1927. Ifølge min farmor Petra (nr 9)bodde de i Nice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk, nå begynner jeg å få noe bedre oversikt. Jeg så et sted omtalt at Morten B. var arkitekt. Noen som vet mer om ham? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter Sollied Lykke

Hvis du Googler på navnet ser du at han tegnet Palmehaven i Trondheim, og tilsvarende i Stockholm, Nåværende Hotel Augustin og Sandahlgaarden i Trondheim mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

En frk. Engzelius skal såvidt jeg vet ha blitt g.m. tannlege Schulze (f. rundt 1890 ?) på Røros. En slektning av de nevnte to søstre Engzelius ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ja, Elisabeth (Lill) Engzelius f. 1899 var datter av de nevnte Engzelius-søstres bror, butikkeier Per Gustaf Salemon Engzelius (19 Mar 1859 Björnabo, Åkerby och Ljumkils socken i Uppland - 30 Dec 1924) i hans 2. ekteskap m. Elisabeth (Lisbeth) Mikkelsdatter Aspaas f. 1865, og g.m. tannlege Ernst K. Schulze

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mange takk, Christian. Jeg kjenner nålevende personer i etterslekten til tannlege Ernst K. Schulze på Røros og Elisabeth (Lill) Engzelius f. 1899, datter av de nevnte Engzelius-søstrenes bror, butikkeier (på Røros) Per Gustaf Salemon Engzelius (1859-1924) i hans 2. ekteskap m. Elisabeth (Lisbeth) Mikkelsdatter Aspaas f.1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Da har jeg notert 10 av Anton Sophus Bachke og fru Barbara f Ankers angivelige 15 barn: 1. Dorthea Bernhardine (ugift?), 2. Halvard, 3. min grandonkel Anthon Sophus, 4. Mathilde Caroline, 5. Gustava, 6. Barbara, 7. Christian, 8. Petra (Peters farmor, mangler data på henne), 9. Cathinka, 10. Frits Morten (ugift). Mangler dermed et par mulige ektefeller samt inntil 5 andre barn. Hvem kan hjelpe med disse, mon tro?Og er det noen som har data på tannlege Ernst K. Schulze og vet når hans hustru Elisabeth (Lill) døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter S. Lykke

Her er de: 1. Dorothea Bernhardine Anker Bachke f 7.feb 1863 død i Trondheim 17 feb 1904, 2. Halvard, 3. Anton Sophus, 4. Mathilde Caroline, 5. Barbara g. Lysholm. Fire barn: Olaus Krabbe L., Barbara L. gift med o.r.sakfører Cecil Collin-Hansen, Antonie Due L. gift med Jens Gram, 5 barn, Clara Dorothea L., gift med Carsten Lyng, 2 barn. 6. Bernt Anker Bachke 16.10.1869, gift med Jenny Petra Lorck, tre barn: Solveig, Birgit og Bernt Anker. 7. Anna Sophie 'Sossen' Bachke gift med Christian Jakhelln, Bodø. Syv barn, 3 døtre og fire sønner. 8. Christian Anker Bachke gift med Victoria Rostin, ingen barn. Hans tvillingsøster Petra Anker Bachke f. 1.2.1873, gift med Ivar Lykke f. 9.1.1872 i Trondheim (min farfar). Fem barn, tre døtre og to sønner. 10. Gustava gift med Thomas Norberg-Schultz,tre sønner og en datter; 11. Ole Andreas Bachke, gift med Anne Jakhelln, fem sønner. 12. Cathinka, 13. Knut Halvard Bachke, gift med (Olga) Sophie Hagen. To døtre; 14 Marie ('Mali') Augusta Anker Bachke, gift med Carl Wilhelm Hartmann, en datter og en sønn, og 15. Fritz Morten Anker Bachke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har oppfattet at nr 15, Fritz Morten, var gift med Liv Vik, i alle fall ved en sønns fødsel i 1921 (innlegg 7). - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans Jacob Brinchmann

Her er noen flere opplysninger om Nr. 6, Bernt Anker Bachke og Jenny Petra Lorcks barn: 1) Solveig f. 12.2.1894, gift med oppdagelsessjef (kriminalsjef) Reidar Sveen, f. 24.11.1885 2) Birgit f. 22.9.1896 og 3) Bernt Anker Bachke, f. 13.7.1900, d. 11.7.1972, gift med Hanna Brinchmann, f.30.1.1903, datter av Christopher Bernhoft Brinchmann, f.3.8.1866 og Nicoline Florence Mathilde Stevenson, f.30.1.1873. Bernt og Hanna var barnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Schulze

Ernst K. Schulze f.13.12.1902, d.16.04.67 var gift med Elisabeth (Lill) f. 05.10.99 d. 06.12.82. De hadde ingen barn. Elisabeth Engzelius var imidlertid først gift med Karl Pedersen. De hadde to barn som ble adopdert av Ernst Schulze. Elisabeth Engzelius er min farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Christian Arentz

Her er noen flere detaljer til Anton Sophus Bachke og fru Barbara f Ankers 15 barn som er fremkommet i løpet av debatten, og vist i oversikten i innlegg 16:5. Bjarne Lysholm var lege i Trondheim, 6. Bernt Anker Bachke var ingeniør, 7. Christian Albrecht Jakhelln var grosserer og konsul i Trondheim, 8. Christian Anker Bachke var også grosserer i Trondheim, 10. Thomas Norberg-Schultz var direktør og ingeniør, f. 1866 og hustruen Gustava Kielland Anker Bachke var f. 20 okt. 1874, 11. Ole Andreas Bachkes hustru het Anne Fredrikke Winther Jakhelln, 12. Cathinka Anker Bachkes mann Ove Christian Daae Bugge var distrikts- og sykehuslege, 13. Knut Halvard Bachke var overrettssakfører, 14. Marie ('Mali') Augusta Anker Bachkes (f. 24. mai 1823) mann Carl Wilhelm Hartmann var cand.jur. og politifullmektig.Samtidig en stor takk til ditt siste innlegg, Sidsel Schulze, som forteller meg at din far må ha vært en ukjent tremenning av meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Peter S. Lykke

nr 7 Christian A Jakhelln var grosserer og konsul i BODØ, var 1. sup på Stortinget 1922-24, Ordfører i Bodø i flere perioder, og ellers medlem av bystyret fra 1895 til 1931. (Kilde: NSD Partiveven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frederick Gram

I anledning av min oldemor Barbara Anette Karen Ankers 150-årsdag 25 mai 1841 var det i 1991 et slektstreff på Ringve, og jeg laget i den anledning en bok 'Arven fra Ringve' med Anton Sophus og Barbara Bachkes efterkommere. Den har etter hvert har blitt utvidet til 'Arven fra Røros', etterkommerne etter bergskriver Halvor Olsen Bachke og Anne Sofie Ditlevsen, men er ikke helt a jour for de siste årene. Ellers er Peter S. Lykkes oversikt grei. Eldste barnet, Dorothea ble gift med h.r.advokat Halvard Bachke i Trondheim (1858-1925), ingen barn. Nr. 2 Halvard og nr. 4 Mathilde Caroline døde som spebarn. Nr. 12, Cathinka ble gift med distriktslege Ove Christian Daae Bugge (1863-1937), 5 barn. Nr. 15, Morten var arkitekt, gift 1)m. Nanna Løchen (1891-1943), 2 barn og 2)m. Liv Høye Vik (1897-1986), 1 barn. Christian Arentz: Nr. 3, Anton Sophus Bachke ble utdannet ved NTH bygg, og arbeidet som bygnings-ingeniør i Nice. Han var liason-offiser ved det franske ekspedisjonskorps til Narvik, senere ved de norske styrker i Storbritannia, og var ofte på besøk i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.