Gå til innhold
Arkivverket

[#50330] Hvor ble dedt av Marthe And. Westbye og Peter Schoug, viet i Bragernes?


Gjest Magnhild E. Sørlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnhild E. Sørlie

Marthe Andersdatter Westbye f. 1783, datter av Anders Westbye og Margrethe Backer på Bragernes. Marthe ble 1.g. gift med Hans Wilhelm Nicokay Henningsen, død 1815. Gift 2. gang med Peter Schoug 19.10 1822 på Bragernes. Han var arb.mann hos And. Westbye. Jeg kan ikke finne verken Marthe Westbye eller Peter Schoug døde. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg kan ikke hjelpe deg så mye, men har du lett under døde både på Bragernes og Strømsø? De var godt voksne da de giftet seg, men de kan jo ha flyttet 'over elva' til Strømsø, eller f.eks. til Skoger, Lier eller Christiania - så mulighetene er mange. Litt morsomt å se at 'Garver svænd' Peter Schoug var tjenestefolk hos Anders Westbye i Storgaden 17 i 1801-tellingen, så enken (Madame) og enkemannen (Garver) som giftet seg i 1822, var nok gamle kjente....vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnhild E. Sørlie

Ja det kan nok stemme at de var gamle kjente. I første ekteskap fikk Marte en sønn, Wilhelm med H.W:N. Henningsen. Han er vår forfader. Peder Schoug var også gift før med Martha(e?) Gundersdatter Har funnet konen hans død i 1820, men ikke i 1801 tellinga. Har ikke funnet noen barn her. Jeg har lett etter Marthe og Peder under døde i Strømsø, men ikke i Lier. Får nok lete mere. Takk for svaret så lenge. hilsen Magnhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, ser at Wilhelm bodde på Modum i 1865. Vet du når han kom dit? 'Aldrende foreldre' kan jo ha flyttet dit sammen med ham??????håper du finner ut av det, hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, da jeg lette etter noen av 'mine' under utflyttede fra Modum, fant jeg Hans Wilhelm Nicolai Henningsen, 20 år, som flyttet til Drammen (tydeligvis oppkalt etter sin farfar). Han ble konfirmert i Heggen kirke i 1851, nr. 21 på lenken, sønn av Garver Wilhelm Hansen. 'Ting tyder på', synes jeg, at familien flyttet ganske tidlig til Modum, så hvis du ikke har sett under dødsfall der, bør du kanskje ta en titt? LenkeAstrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnhild E. Sørlie

Hei og takk for nytt tips. Ja, vi vet at H:W. N. ble konfirmert i Heggen kirke i 1851. Samtidig ble hans søster Andrea Nicoline f. 1835, også konfirmert der. Vår formoder Karen Margrethe f. 1838 ble konfirmert 02.10.1853 i Heggen kirke. Ja,jeg bør nok lete i Heggen etter Marthe Westbye og Petter Schoug. Har fremdeles ikke funnet dem verken i Bragernes, Strømsø eller Tangen.Lurer på om jeg må lete i Aker, men nå prøver jeg Heggen først. Takk så lenge! Magnh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.