Gå til innhold
Arkivverket

[#50333] Oversikt over norske dannebrogsmenn


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

Hei, finnes noen oversikter over norske dannebrogsmenn?For min del leter jeg etter dannebrogsmann Fredrik Møller (m. alternative stavemåter), f. 1771, sønn av Anders Christensen Møller.Det er jo interessant å vite hvorfor han fikk Dannebrog.MvhMagne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Uten at jeg kan svare på soørsmålet ditt, jeg antar at du mener skipper og senere losoldermann Friderich Møller fra Grønland i Aker (?), dette er jo ikke helt uvanlige navn. (Men jeg har et eller annet sted en oversikt pr. 1827 eller deromkring, men fant den ikke ved en rask gjennomleting.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Samtidig som Dannebrogordenen ble omgjort i 1808, ble det opprettet en medalje, Dannebrogsmændenes Hæderstegn (sølvkors) som skulle deles ut til de 'der ved klog og redelig Stræben for Brødres vel og ved ædel Dåd i en engere Kreds har gavnet Fædrelandet'. Mens Dannebrogordenen ble gitt til folk av de høyere samfunnsklasser, ble Dannebrogsmændenes Hæderstegn gitt til 'alminnelige mennesker'. Den ble først gitt til menige soldater og underoffiserer (samt fenriker) som påskjønnelse under Napoleonskrigene 1807-1814, og ble brukt med samme formål under krigene 1848-1850 og 1864, men det største antallet ble utdelt som sivil påskjønnelse. Innehavere av Dannbrogsmændenes Hæderstegn ble kalt Dannebrogsmænd. Inntil 1952 (da den igjen ble omgjort) var hederstegnet delt ut til ca. 21.000 mennesker. Siden arkivet på Christiansborg slott brant, har man ikke full oversikt over tildelinger før ca. 1864. De norske som ble Dannebrogsmenn ble det stort sett som påskjønnelse for militær eller sivil innsats i krigen 1807-1814, dessverre er visstnok arkivet over disse for det meste tapt og de finnes stort ikke i de søkbare databasene nevnt i innlegg (3) og (4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Takk for alle svar.De databasene som er nevnt, tror jeg dessverre ikke går langt nok tilbake. Kan det finnes noen andre kilder eller omtaler fra samtiden, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.