Gå til innhold
Arkivverket

[#50334] Walmsnæsset i Aamot


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Jerpseth

I ft. 1865 fins i Aamot Peder P. Walmsnæsset, 45 år f. i Osen, Anex til Tryssild. Han skal ha finske aner. Hva er kjent om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn  Granlund

Hei. Peder Pedersen Walmsnesset, f. 26.03. 1821, av foreldre Peder Pedersen Bakken,( 1795 - 1859 )og hustru Kirsti Larsdatter ( f. Hammeren ), Søre Osen, Trysil, f. 04.11. 1800. ( Se bygdebok for Osen, Walmsnesset, og bygdebok for Søre Osen, Hammeren . Peder Pedersen f. 1821, flyttet til Bjørnstad, i Åmot. ( Se - bygdebok for Åmot, bind I. - Bjørnstad Nedre,- side- 43 ). Hvor du har dette med finske aner fra, vet jeg ikke. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Takk Berit og Thorbjørn. Til Thorbjørn: Jeg traff nylig en etterkommer av Walmsnæsslekten som jeg i sin tid gikk sammen med på skolen. Hun fortalte at stamfaren til slekten kom fra Savolaks på 1600-tallet, men at de ikke hadde greidd å finne hvilken finsk slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. Hammeren i Søre Osen kan jeg nevne at Trysilboka b. 3 på side 357 oppgir at Per Persen Valmstjernet i 1821 gifter seg med Kersti Larsd. Hammeren, som er datter av skomaker Lars Arnesen fra Hedemarken og Kersti Jonsd. Jon-Nes fra Trysil. Sistnevntes søster Kari er g.m. Per Walmsnes, og så vidt jeg husker er Kersti Larsd. Hammeren kusine av sin mann.Siden jeg ætter fra Kersti og Kari Nes sin søster Siri på Rømoen, kan jeg opplyse at den grundige Trysilboka ikke har noen finske aner registrert i denne slekten, men enkelte uidentifiserte personer, særlig kvinner, finnes nok i eldre tid, så helt sikker kan en jo ikke være. Søstrenes mor på Jon-Nes er fra Eriks i Ljørdalen og deres far fra Jon-Nes, med begge foreldrene fra Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Ja, nå må jeg visst sjekke med min tidligere klassevenninne hvor hun har sine opplysninger fra og hvor pålitelige de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Oddvar Walmsness, Asker, kan bekrefte at familien på kvinnesiden har aner fra de finske familiene Kuosmainen og Raatikainen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Men dette må vel da gjelde kvinneledd som har kommet inn i familien etter Peder P. Walmsnesset? Det virker jo ikke som at han har hatt skogfinske aner i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Ja, det har han. Han vil sikkert gi deg opplyningene når har er hjemme fra ferie. Jeg skal nevne det for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn  Granlund.

Hei. Tilbake til Odd Roar Aalborg sitt innlegg, hvor det står at Kersti Jonsdatter Nes, Trysil, er gift med skomaker, Lars Arnesen, fra Hedemarken ( de ryddet Hammeren, i Søre Osen ). I bygdeboka for Søre Osen, fra 1999, står det at Lars Arnesen, var fra Blikberget, i Åmot. Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Bygdeboka for Åmot (s. 751-752) nevner en Lars Arnesen født 1763, under Blikkberget østre. Sønn av Arne Semingsen (1724-1768) fra Hovin østre i Hernes, Elverum og Kersti Larsdatter Grøtting (1736-1773).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

En korreksjon av mitt innlegg (5):Siden det er noen år siden sist jeg så på dette, erindrer jeg dessverre litt feil her: Kersti Larsd. Hammeren er ikke søskenbarn av sin mann, men derimot er to av hennes barn (Per og Indiana) gift med sine søskenbarn (Larena og Arne) fra Sæteren i Søndre Osen. De sistnevnte har Arne Larssen Hammeren som far, og han er bror av Kersti på Valmsnesset. Jeg vet at enkelte Walmsnæss-ætlinger har to linjer tilbake til Jon-Nes, men disse går antagelig begge via Hammeren. (Gjelder bl.a. opphavsmannen til en del mye omtalte Aukrust-figurer i Alvdal.) Jeg finner for øvrig ingen Per Walmsnæss som kan være mannen til Kari Jon-Nes nevnt i (5), så Trysilboka tar muligens feil ang. dette.Hvis finske aner finnes hos noen av Walmsnæss-folket, skyldes det gjerne et inngifte med opphav fra Tørberget. Arne Larssen Hammeren har ifølge TB kone fra Tøråsen, men det er jo en annen gård enn Tørberget, tilsynelatende uten slektssammenheng. I denne forbindelse tar jeg med at Per P. Walmsnæss og Larine Arnesd. Sæteren sin sønn Per Persen Walmsnæss (f. 1855) er g.m. Helene Andersd. Skjæret fra Søndre Osen. Hun er oldebarn av Lars Arnesen og Kersti Jonsd. på Hammeren, og dermed dobbel tremenning av sin mann. Dertil har hun via mannslinjen (ifølge TB 3 s. 341 og 248) tippoldefaren Elias Anderssen Kuosmainen (+ Raatikainen) fra Nordre Tørberget (f. 1725 og bosatt på Fuglesand i Osen). Kan kanskje dette være den etterspurte finske anelinjen? I så fall går den via Paul Eliassen Fuglesand på Skjæret i Osen (f. 1756) og dennes sønn Per Paulsen (f. 1795) og sønnesønn Anders Persen Skjæret (f. 1830).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Oddvar Walmsness

Jeg viser til innlegg 10. Walmsness-slekten har tilknytning til finneslektene Tossavaien, Kuosmainen, Raatikainen og Mulikka. Vi har flere ledd Ole Olsen Tossavainen. Den eldste vi kjenner er Ole Olsen Tossavaien, f. 1628 g.m. Anikken Steffensdatter Mulikka (Vålberget) Neste ledd er Ole Olsen Tossavainen f. 1660 g.m. Kari Paulsdatter Raatikainen. De var brukere av Østenheden i 1690. Neste Ole er eldste sønn av Kari og Ole Olsen Tossavainen. Han ble gift med Anne Persdatter Raatikainen. For oversiktens skyld blir han kalt Ole Olsen d.y. De ble neste brukere på Østenheden. En annen bror av Ole, Anders, f. 1685 giftet seg med Gjertud Persdatter Raatikainen, muligens Kari Raatikainens eneste datter. Faren, Per Raatikainen må ha vært gift to ganger. Gjertrud kom da hun giftet seg fra N. Ifarneset. Anders og Gjertrud overtok Røbuknappen. Deres sønn heter nå Per Andersen Tosk, en omskriving av Tossavainen. Han ble gift med Siri Larsdatter. Per fikk bygsel på gården i 1765. Deres datter Helene ble gift med Paul Eliassen Fuglesand, en etterkommer av slekten Kuosmainen fra Tørberget. Han hadde bygd humannsplassen Skjæret som lå under Ifarneset. Per Eliassens sønn Per ble bruker av Skjæret etter faren. Han ble gift med Helene Anderdatter Nødsel fra Elverum. Hun var adoptivdatter i Røbuknappen. De fikk 10 barn. Anders, nr. 5 i rekken ble neste bruker. Han ble gift med Kersti Christiansdatter Hammer. Datter nr. 1, Helene, ble gift med Per Persen Walmsness fra Åmot. Han kjøpte N. Ifarneset i 1891. De fikk 6 barn. Helene døde bare 48 år gammel, og Per Persen Walmsness solgte senere N. Ifarneset , men tok igjen en del av eiendommen kalt Fogner, som ble bosted til neste ledd i slekten Walmsness. Sønnen Per Paulsen Walmsness ble eier av eiendommen Fogner og giftet seg med Margit Moberg, Nordskogbygda i Elverum. De fikk 4 barn. Neste bruker på Fogner ble sønnen Peder, gift med Karen Larsen Røbuknappen. Han overdro eiendommen til sin eldste sønn Per, som nå er eier av gården.Vi har her sett at Walmsness-slekten har sine aner både fra finneslekten Tossavainen, Raatikainen, Kuosmainen og Mulikka. Gjennom morsslekten til Margit Walmsness kan slektsbåndet også føres tilbake til Fuglesand til søsteren av Paul Eliassen Fuglesand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.