Gå til innhold
Arkivverket

[#50335] Tyding av kirkebok for Grue


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Jerpseth

I kirkebok for Grue 1872 s. 192 fins Lisa Jakobsdatter Samuelsmoryen f. 6/9 1858 og hennes foreldre. Hvilke opplysninger er det på høyre side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Helt til høyre står det at hun ble vaksinert 15/11-65 av G. Olsen.Sammen med bedømmelsen av konfirmanten, 'temmelig gode kunskaber, flid ligesaa', ser det ut til å stå 'Amerika 12/3 83'. Ved å bla litt fram og tilbake, ser en at presten har notert når han har utstedt attester til folk som flyttet ut av sognet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Rolf. Grueboka Finnskogen av Hans Marius Trøseid side 476. Bnr. 20 Nordre Østberget: Jakob Halvorsen f. ca. 1830 fra Leikåsen 116/8 var g. 1856 m. Anne Larsdatter Halvortjernsberget f. 1836. De bodde i Halvorstjernsberget før de flyttet hit. Av deres barn er Lisa f. 1858, til Amerika 1883 som ugift, gift der med Knutsen, bodde i Wisconsin i 1920. Så langt bydeboka. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Hei Finn. Det er et barnebarn av Lisa Knudtson, datter av Clara Knudtson f. 1897 g.m. Frank Schuman som har spurt om jeg kan hjelpe henne med å tyde opplysningene på høyre side i kirkeboka. Barnebarnet er Libby Saxby f.Schuman i 1940. Hun bor i San Diego.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Rolf! Jeg var i San Diego i 2003. Var med en familie som jeg besøkte som bor i Temecula. I ettertid har jeg oppdaget at det bor Jerpseth slekt i San Diego. Jeg har Grueboka Finnskogen, er det mere som er av intreresse? Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Hei Finn! Jeg har også Grueboka Finnskogen, ellers takk. Jeg har kontakt både med Libby Saxby av Østberget-familie (min morsside) og Glenn Jerpseth (min farsside) i San Diego. Våre anerekker går tilbake til Trond Jerpset 1768 -. Min til hans første ekteskap og Anne Trondsdatter f. 1793, Glenns anerekke tilbake til hans ande ekteskap og Syver Trondsen 1814 -. Hilsen Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.