Gå til innhold
Arkivverket

[#50337] Hans Jørgensen Kongsvik,f. ca. 1742 Eid/Bergen. Hvor kom han fra?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Hans Jørgensen Kongsvik giftet seg første gang i Korskirken i Bergen 15.09.1782 med Wendel Margrethe Monsdtr.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=29&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=10736&merk=10736#ovre>LenkeHan giftet seg andre gang med Ingebor Olsdtr. 25.11.1795.Lenke Her er han i 1801 med Ingeborg og sin sønn fra første ekteskap.Lenke Hans Jørgensen døde i Bergen 09.03.1830, angivelig 88år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Har sett i to bygdebøker/slektsbøker som dekkjer Eid/Hornindal, men kunne ikkje finne nokon Hans Jørgensson eller Jørgen under garden Kongsvik.Helsing Knut Sæther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Jeg har notert at han skulle være fra Tysnes, har pt ikke kilde, så det er vel bare et tips. mvh Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Knut og Arnfrid for rask respons på mitt spørsmål. Jeg vet jo ikke om det var fra Eid han kom, men det var det stedet som lå nærmest Bergen.Jeg har sjekket kirkebøkene for Eid, døpte mellom 1741 og 1748, uten å finn Hans døpt der. Arnfrids henvisning til Byneset i 1801, kan være et spor som jeg skal prøve å følge opp. Jeg ser forøvrig at man også finner gården Kongsvik i Lødingen, Nordland. Det kan jo tenkes at Hans på rekende sjøvegen til Bergen på en Nordlandssjekte. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk også til Svein, tydeligvis p.t. i Thailand. Håper du har det bra der, selv drar madammen og jeg tilbake til jul/nyttår (for sjette gang).Tipset dit kan godt vise seg å stemme. Det gifter seg i alle fall en Jørgen på Kongsvik i passende tid.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Arnfrid. Jeg har allerede lagt inn en forespørsel om skiftet i Arkivforumet. Så da får jeg vente på Yngve. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg limer inn svaret jeg fikk fra Erling Utne vedr. oppslag i bygdebok for Tysnes på gården Kongsvik Store. Det bekrefter at Hans Jørgensen Kongsvik kom fra Tysnes.Erling Utne, Tysnes, 14.6.2007 22:29 (2) Dette står: Jørgen Johannesson Kongsvik f. o. 1720 d. 1773 vart g. 1746 m. Margrete Hansdtr. Leite (1724-70) og dei tok straks over garden. Jørgen g. II. 1771 m. Marta Jacobsdtr. (Elsaker?), truleg fra plass Elsakerneset (1742-76). Jørgen reiste på storsildfiske, og dreiv heimefiske med snøre og garn. Da han døydde var husa i god stand med unnatak av løa, der buet laut svara halvparten av reparasjonskostnadene, 2 dlr. Tre små hus Jørgen sette opp tilfall bruket (eigaren) i åbot. Marta g. opp att, sjå nf. Born (Margrete og Jørgen): 1. Anders b. Søreid br. 6. 2. Hans f. 1750 utfl. til Bergen, var arbeidsmann der, levde 1804 men let etter seg 2 sona-søner 1833. 3. Anna f. 1752 d. før 1770 4. Johannes (1754-63) 5. Mari (1757--67) 6. Knut (1760--90), soldat og døydde ved Kongsvinger. Hans «kjæreste» Anna Marie Jacobsdtr. arva etter kongeleg konfirmert testamente av 1788, 60 dlr. Arven i alt var på 113 dlr. 7. Ola f. 1762 d. 1781/908. Guri b. Søreid br. 6. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.