Gå til innhold
Arkivverket

[#50338] Klein og Bache, i Drammensdistriktet?


Gjest Per B. Lilje
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

I skiftedokumentene til en arvesak fra Røyken i 1785 foreligger det et brev signert Tangen 9/4-1785 fra en prokurator Jacob Krum som opplyser at han er verge for den umyndiggjorte Christian Klejn som, etter at Hr. løytnant Johannes Olaus Bache og studiosus Sr. Thomas Griis Bache er døde er eneeier av et pantebrev i gården som omtales (en part av Mellom Hyggen). I brevet nevnes også Broderen Hr. Kammerraad Bache som tidligere eier. Men jeg fatter ikke helt hvem som er bror til hvem, eller hvordan slektsforholdene egentlig er mellom de nevnte menneskene. Er det noen her som tilfeldigvis skulle kjenne til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hei, det var for så vidt svært interessant, tydelig du har funnet den rette Christian Klein. Det jeg er mest interessert i er om det er et eventuelt slektsforhold mellom ham og de nevnte Johannes Olaus Bache og Thomas Griis Bache (er de to brødre?) og hvem Kammerråd Bache var og hans relasjon til de øvrige (han omtales som Broderen, betyr det at han var bror til de to andre Bacher?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg har funnet dåpen til Johannes Olavius Bache (regner med at han er den rette) i Hurum kirke 18/8-1734. Hans far var Hr. Frans Bache, moren hustru Boel Margrete Alstrup. Fadderne ser ut til å være svært høyt på strå, bl.a. Hr. Justisraad Huitfeldt. Sognepresten i Hurum omkring 1700 var Rasmus Backe, jeg vet ikke om det er en forbindelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Beklager at jeg ikke gjorde mer selv før jeg startet denne tråden. Thomas Griis Bache ble døpt 23/9-1731 og som sagt Johannes Olaus Bache 18/8-1834 i Hurum kirke. Deres far var sogneprest i Hurum Frans Bache. Kammerråd Bache var Mathias Heiberg Bache. Jeg har ennå ikke funnet hvordan han var i slekt med de øvrige og hvordan disse eventuelt var i slekt med Christian Klein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Kammerråd Mathias Heiberg Bache ble døpt i Hurum kirke 22. april 1730 og var eldre bror av de ovenfor nevnte Thomas Griis og Johannes Olaus, og altså sønn av sogneprest Frans Bache og hustru Boel Margrete Alstrup. I 1765 kjøpte han en rekke gårder for 19000 rdl. av sin kusine Marte Livia Bache (enke etter Nils Auensen Tordenstjerne til Søndre Gullaug). Aha, dette var spennende, dette kommer inn på min slekt: Min kones tipp-tipp-tipp løytnant August Fredrik von Rappe (hvis yngste datter denne arvesaken egentlig gjelder) ble i 1722 dømt til å betale en erstatning på 200 rdl. til Marte Livia Bache, datter av sogneprest på Hurum Rasmus Bache, fordi han hadde lovet henne ekteskap og beviselig hatt omgang med henne, men så i stedet hadde giftet seg med Kirsten Pedersdatter Lund, sønnedatteren av sorenskriveren i Lier, Hurum og Røyken. Kappellan Abraham Flinthoug i Sande ble også idømt straff fordi han i hemmelighet hadde viet løytnant Rappe og Kirsten Pedersdatter hjemme på sin gård Nordre Steen i Skoger, på tross av at prosten etter henstilling fra Marte Livia Baches mor hadde nedlagt forbud mot å vie de to. Men den forsmådde Marte Livia ble altså deretter gift med Nils Tordenstjerne. Det var tydeligvis litt av hvert som foregikk i de dager og, Se og Hør skulle vært der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Den umyndiggjorte Christian Klein var sønn av kjøpmann Mads Jansen Klein på Tangen (som var død før 1782) og dennes hustru Kirsten Olsdatter (som døde i 1782). Kirstens søster Anna var gift med Jens Krum som igjen var bror til prokurator Jacob Krum på Tangen som skrev brevet. Så her er det mye slekt og inngifte. Det jeg ennå ikke har klart er hvorfor Bachene og Christian Klein sammen eide en panteobligasjon, var de også på noen måte i slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.