Gå til innhold
Arkivverket

[#50341] Oversikt over utflyttede/innflyttede.


Gjest Tove Ellingsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Ellingsund

Når kirkebøker ikke er skannet til det gjeldende tidrommet, kan jeg be f.eks Yngve Nedrebø sjekke hvor og når min slektning flyttet ut av sognet?Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Prestenes ministerialbøker har normalt opplysninger om inn- og utflyttede fra 1812/1816 av. Den innenlandske passtvangen ble opphevet våren 1860, og stadig færre personer har i hvert fall etter 1860 brydd seg med å skaffe seg presteattest for flytting. Dette er altså en kildetype som taper seg i verdi etter 1860, og det synes bare å være noen få ministerialbøker etter 1900 som har omfattende lister over inn- og utflyttede.Prestenes kirkebøker skal normalt avleveres til Arkivverket når det er gått 80 år etter siste innførsel, men det betyr at vi ikke har kunnet skanne kirkebøker med inn- og utflytterlister stort lenger enn til 1925, og bare i den utstrekning disse faktisk finnes.Jeg tror ikke verken jeg eller andre kan sjekke slike lister som ikke allerede er skannet og utlagt, fordi de enten ikke er avlevert, eller ikke er ført.I perioden 1900-1943 er lensmennenes flytteprotokoller mer spennende og innholdsrike enn prestenes lister over flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Marianne Sulesund

Lurer litt på Lensmennenes flytteprotokoller. Vil de bli lagt inn i arkivet på nett her? Og er det Statsarkivet for gjeldende områder som oppbevarer slike innflyttingsprotokoller? Og utflytting til utland - der blir det lensmann/passkontroll som blir kilder?Var det etter 1900 (evt. tidligere) en nødvendighet å ha noen form for attest når man flyttet til et nytt sted? Var f.eks. vandelsattest el.l. viktig?Folkeregisteret, hva med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Lurer litt på Lensmennenes flytteprotokoller. Vil de bli lagt inn i arkivet på nett her? Og er det Statsarkivet for gjeldende områder som oppbevarer slike innflyttingsprotokoller? Og utflytting til utland - der blir det lensmann/passkontroll som blir kilder?Var det etter 1900 (evt. tidligere) en nødvendighet å ha noen form for attest når man flyttet til et nytt sted? Var f.eks. vandelsattest el.l. viktig?mvh Marianne Folkeregisteret, hva med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Heljar Westlie

Lensmennenes flytteprotokoller er som tittelen sier Lensmannens protokoll og i hans arkiv. Det har vært varierende avleveringsrutiner av dette materialet. Noe er gått tapt gjennom tiden og noe er avlevert Statsarkivene og atter noe finnes fremdeles hos lensmennene eller i kommunale arkiv.Det som finnes på Statsarkivene dekker derfor kanskje korte perioder i et disdrikt. Jeg har registrert noen slike protokoller og de er en veldig god kilde etter 1900, dekker også flytting til utlandet.Når det gjelder Folkeregistrert, så ble det opprettet i 1916, tror jeg?, og har 100-års sperrefrist. Desverre!mvh Heljar Westlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.