Gå til innhold
Arkivverket

[#50343] Vielse for tiptipoldeforældre, Smedstuen Aker.


Gjest Annelise Brahtz
 Del

Recommended Posts

Gjest Annelise Brahtz

Tiptipoldefar Hans Jacobsen, f.1791 i Smedstuen, Aker bliver gift med Anne Christensdtr, og de får en søn Jacob Hansen i 1821. Hvor kommer Anne Christensdatter fra? Jeg kan ikke finde deres vielse i Aker. Hans dør i 1824, og Anne gifter sig anden gang 1825 med Ole Erichsen, da er hun 45 år gl., og begges adr. er Smedstuen. Anne skulle således være født 1780 - men hvor?Nogen her, der har et tip om hvor jeg skal lede?Mvh. Annelise Brahtz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du har en Anne Christensdatter på Tokerud i 1801 som er passende alder. Om det er Smedstuen ved Stovner er det ikke lange avstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej. Tusind tak for dit indlæg. Det e r Smedstuen ved Stovner! Hvis dette er den rette Anne, burde de vel være viet i Aker kirke? Jeg har ledt i kirkebøgerne fra 1816 og frem, men kan hænde, at jeg skal gå længere tilbage? Anne og Hans får en søn - min tipoldefar Jacob Hansen - f. 5/12 1821 (døbt 6/1 1822). Jeg er ikke god til at finde ud af at bruge Folketællingerne, må prøve igen.Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ungkaren Hans Jacobsen Smedstuen troloves 18. februar 1815 i Aker kirke med Anne Christensdatter Tokerud og de vies 21. mars samme år. Han står med alder 24, hun 25 (som trolig skal være 35) i ministerialboken. Klokkerboken oppgir ikke alder på brudeparet, men her står trolovelsesdag 19. februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Jeg er meget meget glad for dine oplysninger, tak skal du have! Så har jeg atter fået en brik i slægten på plads. Det har været lidt svært at finde slægten, min mor (død for 35 år siden) var ikke særlig meddelsom hvad slægten angik, og de få slægtninge jeg senere har opsporet, kunne ikke fortælle ret meget. I starten lavede jeg en 'bytte-forskning' med en norsk dame, hun fandt en del til mig, og jeg fandt dansk slægt til hende, men digitaliseringen af diverse arkiver gør det lidt nemmere nu, samt ikke at forglemme den hjælpsomhed som jeg møder her på nettet.Hilsen fra en glad Annelise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei AnneliseJeg er etterkommer etter enyngre bror Ole Jacobsen født 02.08 1801 på Smedstua som ble husmann på Sannerud under Østby i Lørenskog. Faren het Jacob Hansen f.ca 1760 g.m 21.08 1790 i Aker moren Maren Nilsdatterfra Stovnereye f.ca 1764.Forlovere Nils Johansen og Hans Christoffersen Jeg har prøvd å finne mere bakover, men er usikker.Har en teori om at Maren Nilsdatter kom fra Stovner og at Jacob Hansen var sønn fra Smedstua.vet du noe mer?Hilsen kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej Kjersti Tak for dit indlæg. Jeg ved kun, at Jacob Hansen blev født (døbt) 12/10-1760, Forældre: Hans Hansen, Østre Skøyenejet, og Hustru Maren Iversdatter. _______________ og Marthe Nielsdatter, dbt. 3/3-1765, Forældre: Niels Knudsen og Ingebor Larsdatter, Ved Galgeberg. De blev gift 21/8 1790: Jacob Hansen, Ungkarl og Soldat, og Pigen Marthe Nielsdatter, Stofner ejet. (Har ikke forloverne)Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej igen Kjersti Hvis jeg nu havde taget de rigtige briller på, så havde jeg jo set, at du havde forloverne. I øvrigt så fik Jacob Hansen og Marthe Nielsdatter skøde på ½ part af Smedstuen 27/10-1791, så det er nok ikke en arv fra faderen Hans Hansen. Smedstuen blev i 1832 solgt af Jacob´s og 'din' Ole´s mor, hvorefter familien flyttede ind til Galgeberg.Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei AnneliseJeg har også vært borti Jacob Hansen født dåp Skøyen eie under Nordre Skøyrn hovedgård østre Aker, men det er en til som også han være ham. Grunnen er at det er i naboområdet til Smedstua. Men ingenting er helt sikkert.Desverre.Hans Larsen Stie/Stig g.09.02 1757 m Anne Jacobsdatter Stig/Stie under Ulsholdt fikk en sønn Jacob døbt februar 1762 i Aker. Faddere: Kirsti Jacobsdatter,Johanne Carlsdatter, Olea Carlsdatter, Mattis Jacobsen.kjente barn som er døpt 1. Siri Hansdatter 2. Jacob Hansen 3.Anne Hhansdatter 4.Lars Hansen 5 Ole Hansen gx1 enke Mari Jensdatter ingen barn. sannsynlig fra Romsaas gx2 Margrethe Amundsdatter fra Hovelsrud i Lørenskog1797 fikk han skjøte på Stig deres barn igjen Hans Olsen Stig g.m Anne Jacobsdatter Gloslie fra Nittedal født ca 1810 Fikk sønnen Ole Hansen f.ca 1804-07 som drev nabogården Smedstua. Han var smed og lagde redskapen selv.Det ble holdt skifte 10.12 1814 etter Marthe Nilsdatter Smedstua selveierplass. Barna Hans var 23 år og Ole 13 år. Verge for mindreårig er Ole Hansen på vegne av Nils Hansen, Panteregister Nils (Olsen) Ulsrud( G.m Berth jacobsdatter fra Furuseth) til gode 300 rdl. daGrunnen til at jeg tror han kan være denne Jacob er nærhet til Smedstua. I Groruddalen historielags årbok er det en artikkel om familien fra Stig. desverre har jeg ikke årstallet,Men jeg kan jo ha tatt feil. Vet du eller noen andre hva som er korrekt?Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annelise Brahtz

Hej Kjersti Hvis du sender mig din mail-adresse, sender jeg dig en kopi (oversættelse) af Jacobs skøde til Smedstuen.Hilsen Annelise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei Igjen Anne-LiseJeg har selv lest i kirkebøkene og funnet Maren Nilsdatter Stovner døde 1/2 år gammel des 1769.Men jeg lurer på hvorfor Nils (Eskilden)Stovner som kom fra Lørenskog og Hans Christophersen (sannsynlig Nils Stovners stesønn), kjente til Marthe Nilsdatters bakgrunn, slik at de opptrer som forlovere ved vielsen 1790 ? Beklager at jeg skrev Nils Johansen, da det ikke står dette i kirkeboka.På siden ager.no og digitalarkivet er det vansklig å vite hvem Marthe Nilsdatter som er henne ved konfirmerte i Ager 1749-1805.derfoe har jeg tenkt at hun kanskje hadde slektsbakgrunn mot Akershus, eller datter fra Kalbakken.Kan noen hjelpe til med en avklaring?Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.