Gå til innhold
Arkivverket

[#50347] Hvor ble det av Kitty Josefa Woodfield, f. 1866 på Næs Verk i Holt (A-A)?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I 1859 kom det engelske fagfolk til Næs jernverk i Holt i forbindelse med etableringen av en digelstålovn. Navn som Woodfield og Wittingthon er sentrale her. George Woodfield giftet seg med Annette, datter til Joseph og Mary Wittingthon, og de fikk bl.a. dattera Kitty Josefa Woodfield (f. i Holt 1866).6/12 1888 giftet Kitty Josefa Woodfield seg med kontorfullmektig (senere fiskeeksportør og skipsreder) Martin Severin Wennesland fra Kristiansand (f. 1861). Jeg vet ikke om de ble boende en stund i Holt. Kitty Josefa er meldt utflyttet til Kristiansand 1/10 1897, og i ft. 1900 finner vi ekteparet Martin og Kitty Wennesland i Vestre Strandgade 28 i Kr.sand. Ingen barn er nevnt. Jeg har heller ikke funnet at de har fått noen barn døpt.Martin Severin Wennesland gifter seg på nytt 23/7 1904 i Barbu (A-A) med Ingeborg (Ingebjørg) Margrethe Svendsen (f. i Arendal 1878). Hun var datter til et par av mine fjerne slektninger, redaktør og avisgründer Jens Svendsen (Agderposten) og Ingeborg Grethe Marcussen (oppr. fra Dypvåg). Martin Wenneslands første hustru, Kitty Josefa Woodfield, lever imidlertid på det tidspunktet i beste velgående. Følgende er nemlig innført ved vielsen mellom Martin W. og Ingeborg M. Svendsen: Han er 'Skilt p. gr. af hor fra 1ste Kone, kgl. bevilg. 16/50. Meldt for Skifteretten'.Så er spørsmålet: Hvor ble Kitty Josefa Woodfield av? Er det noen som har støtt på henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tar med noen opplysninger om George Woodfields arbeidsplass. Her er det også nevnt at han sannsynligvis kom fra Sheffield: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo ellers føye til at redaktør Jens Svendsens eldste sønn, Jens Alfred Svendsen (1873-1919), giftet seg i Kristiansand 30/3 1904 med Karen Severine Green (f. 1886 i Kr.sand). Forlovere var Jens Svendsen og Martin Wennesland. Dette var jo 4 måneder før Martin giftet seg med Jens Alfreds søster, men ekteskapet med Kitty Josefa Woodfield var nok da oppløst. Nå var det for så vidt også en annen grunn til at Martin Wennesland var forlover her. Karen Severine Green var nemlig datter til hans søster, Anne Maria Wennesland (gift med den danskfødte handelsborger i Kr.sand, Kristen Nielsen Green). Her må det imidlertid også ha vært noen knuter på tråden, for ekteskapet mellom Jens Alfred Svendsen og Karen S. Green ser ut til å ha blitt oppløst allerede året etter (merknad i kirkeboken: 'Erklæring til Separation 5/7-05. Se Kopiebogen'). Jens Alfred Svendsen gikk i 1911 inn som medredaktør for Agderposten, men døde altså allerede i 1919. Dypvåg gårds- og slektshistorie, som omtaler familien, hevder at Jens Alfred Svendsen var ugift. Det er altså en sannhet med visse modifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En replikk til i denne monologen:Martin Severin Wennesland og Ingebjørg Margrethe Svendsen fikk 6 sønner (alle f. i Kristiansand). Samtlige fikk innflytelsesrike samfunnsposisjoner. Den mest 'vidgjetne' av dem var nok Reidar Wennesland (1908-1985). Han utdannet seg til lege, og markerte seg tidlig som en kreativ medisinsk forsker. Han er imidlertid mest kjent for sitt virke som lege for 'beat-bevegelsen' i San Fransisco i 1950- og 1960-årene. I løpet av denne perioden skaffet han seg også en svært omfattende kunstsamling, som han senere donerte store deler av til Kristiansand Katedralskole og Agder distriktshøgskole (Høgskolen i Agder). Den største samlingen av beat-kunst befinner seg altså derfor i Kristiansand!Reidar Wenneslands virke i San Fransisco er glimrende dokumentert i boken PÅ SPORET AV BEAT-BOHEMENE av Gerd Hennum (Aschehoug 1998). Der er også en del av slektshistorien presentert, men Martin S. Wenneslands første ekteskap er ikke nevnt. Fremdeles er det altså ukjent hvor det ble av Kitty Josefa Woodfield (og eventuelle barn fra dette ekteskapet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå har jeg muligens funnet Kitty! Det er nemlig ikke usannsynlig at det er hun som ankommer Ellis Island her (1903): Lenke'Last Residence' er oppgitt som 'Medenes'. Etter en titt på originalmanifestet, ser jeg at dette nok er feilskrift for Nedenes. Hun er 'Miss' (tja, hun var jo fraskilt), 36 år (alderen passer) og skal til sin søster, 'Mrs. Solberg'. Jeg har ikke undersøkt om George Woodfield hadde en datter som ble gift Solberg, men det er ikke usannsynlig, siden det finnes flere Solberg-gårder i Holt i Næs jernverks umiddelbare nærhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, her fant jeg vel bekreftelsen i bygdeboka for Holt (s. 541):'Torkild Torjussen (Solberg), f. 1865, g.m. Clara Woodfield, d.a. Georg Woodfield, Nes Jernverk, og Anette Wittington, Nes Jernverk. Torkild reiste til Amerika i slutten av 1880-årene. Eneste barn: Harry Clarence Solberg, f. 1891'. (Torkild T. Solberg var for øvrig en fjern slektning av undertegnede.)Så gjenstår det da å prøve å finne flere spor etter Kitty Woodfield i USA (ev. nytt ekteskap m.v.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har funnet Clara Woodfield med ektemann og sønn i Census 1910:New York, Tioga County, Owigo Township: Torkel Solberg (Bolberg?) 44 år, Clara Solberg 42 år og Harry Solberg 18 år. Torkel er 'Agent' i et 'Tea firm', mens Clara er 'Proprietor' i en 'Music store'.Ingenting å se til Kitty foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kitty Woodfield flyttet hjem til Norge igjen. Hun døde på Næs Verk i Holt 26/5 1915 av 'Tabes dorsalis', og hun er da omtalt i kirkeboken som Kitty Woodfield Vennesland, fraskilt kone. Se ellers her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Gratulerar :-)))Dette var eit *glimrande* eksempel på at dei klokaste svara får ein ved å diskutera med seg sjølv :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

He he. Jo, det hender. Ellers innser jeg at mine etterlysninger ofte er såpass *sære* at det ikke er så mange andre svar å få enn mine egne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Spennende historie!Bare en liten fotnote. Har du undersøkt om det finnes kilder som kan fortelle mer om skilsmissen mellom Martin og Kitty?Hvis de ble skilt ved dom, kan det jo finnes en avskrift av dommen på Statsarkivet i Kristiansand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er ikke utenkelig at de ble skilt ved dom (jf. merknaden i kirkeboka da Martin giftet seg på nytt), men jeg har ikke undersøkt på Statsarkivet.Jeg kan jo med det samme føye til at Kitty og Clara også hadde søsteren Betzy Mary (f. på Næs verk 1877). Hun var sykepleier og giftet seg 40 år gammel med den 17 år eldre enkemannen Gjeruld Andersen, som var formann på jernverket. Hun døde barnløs i 1923. Samme år døde også faren, stålmester Georg Woodfield. Det er da opplyst i kirkeboka at han ble født i Sheffield i 1836.La meg til slutt korrigere en opplysning i innlegg 1: George Woodfields svigerforeldre, Joseph og Mary Wittington, kom IKKE til Næs verk i forbindelse med etableringen av stålovnen i 1859. De kom mye tidligere (rundt 1830), og Joseph var hammersmed ved verket. Det kom imidlertid en annen engelsk stålovnsspesialist omtrent samtidig med George Woodfield: William Woodcock. Han og familien (alle barna var f. i England) er å finne i ft. 1865, men det ser ut til at de forsvinner igjen fra Holt i løpet av relativt kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.