Gå til innhold
Arkivverket

[#50358] USA: Olaus Halvorsen Gikling f. 1880 i Sundalen. Hvor ble han av?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! På plassen Ytre Faleøyen, Fale i Sunndalen bodde Halvor Olsen Gikling f. 1852, d. ca. 1910/11 og kona Lisbeth Olsdatter f. 1850. De hadde til sammen 11 barn. Familien flytta i 1890-åra til Meisingset i Tingvoll, der Halvor var sagmester, senere til Rena bruk der Halvor var maskinist. Blant de 11 barna var sønnen Olaus f. 23.08.1880. Ved folketellingen i 1900 var han i Bolsøy. Han utvandret til USA den 1. april 1911 fra Kristiania, og på Ancestry.com står det at han krysset grensen mellom Canada og USA (Michigan) i 1912. I 1914 var han stål- og maskinarbeider i Minneapolis i Minnesota. Familien i Norge har fått greie på at han levde ennå i 1950-årene. De ønsker å vite om han hadde noen familie der over, da det har vært sagt at han hadde barn etter seg. Det har vært søkt på FamilySearch og det finnes mange med navnet Gikling, men Olaus er vanskelig å finne. Han kan også ha byttet navn f. eks. til Ole eller lignende, og kanskje Halvorsen til etternavn, men dette vet vi ikke. Er det noen som kan ha tips om hvordan vi skal gå frem her, eller hvem vi kan kontakte?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hanne Line Osberg Eide

Er det din Ole Gikling som krysser grensen i 1912? Hvis det er det, så tyder det jo på at han benyttet Ole Gikling som navn der.- Hanne Line -

bilete2934.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Her ankommer Olaus H. Gikling USA i 1911:Boston Passenger Lists, 1820-1943Name: Olavi H Gekling Arrival Date: 13 Apr 1911 Age: 30 Years Estimated birth year: abt 1881 Gender: Male Ethnic Background: Scandinavian Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Ivernia Port of Arrival: Boston, Massachusetts Friend's Name: Ole Tarske Last Residence: Norway Birthplace: Kristianotendt, Norway Microfilm Roll Number: 161-Nærmeste slektning, søster Marit Farstad i Kristansund, er nok den samme som i er oppgitt på image i innlegg 2. - Hanne Line -

bilete2935.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Hanne Line og tusen takk for all informasjon! Det er min nabo, Wenche Farstad, som er veldig interessert i alt som kan finnes om Olaus Halvorsen Gikling. Han er hennes farmors bror, og er den eneste av en stor søskenflokk som utvandret. Det er ennå ikke kjent om han har etterkommere 'over there', men det er jo det som er det mest spennende i dette søket. Wenche har klart å finne ut en god del om Olaus, og av sin tante har hun hørt at han kan ha forkortet etternavnet fra Gikling til Kling (Gi(kling). På dis-norge har Wenche lagt ut spørsmål om dette, og hun skriver bl. a. : 'Fant en Olaus Kling på 'innrulleringspap.' til 1. verdenskrig (WW1). Har prøvd å se nærmere på org. skjema, men det er veldig utydelig. Mener at det som nærmeste 'relative' står Marit, så Kling som mellomnavn, og så etternavn som jeg ikke greier å lese. Synes at det ser ut som om det under står Christiansund, og så Norway. Har også funnet en Ole Kling som døde i des. 1963, med samme fødselsdato og år som nevnte Ole (Olaus?) Kling ovenfor (23/8-1881). Regner derfor med at dette da kan være samme person. Siste bopel var da Idaho', skriver Wenche. Wenches farmor var Marit Gikling, gift Farstad. Har ikke selv hatt tid til å se etter om dette, da jeg for tiden holder på med utgivelsen av en bygdebok her på Smøla, og står i bilder 'til halsen', som skal med i boka:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Ole Kling Home in 1920: Spokane, Spokane, Washington Age: 36 years Estimated birth year: abt 1884 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Roomer Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Single Race: White Sex: Male Year of Immigration: 1901 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 955Household Members: Name Age Joseph R Madland 57 Hattie C Madland 54 Ole Kling 36 Charles Leach 26 Omer G Hull 27- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Takk igjen, Hanne Line, dette var flott! Wenche er ute og reiser nå, men jeg skal fortelle henne at du har funnet dette.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Social Security Death IndexName: Ole KlingSSN: 518-40-6397Last Residence: IdahoBorn: 23 Aug 1881Died: Dec 1963State (Year) SSN issued: Idaho (1953-1954 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Wenche Farstad

Heisann, og takk for all respons på Kjell Egil`s innlegg. Det er jeg som har satt han på saken, og de opplysningene som har kommet fram her, har også jeg greid å 'rote meg fram til':-) Men der stopper også alt opp!! Hvis 'min' Olaus, er den samme som den Ole Kling som er funnet i ID., så er spørsmålet; Har han noen etterkommere? Har ikke funnet noe hverken på fødsels-eller ekteskap. Hva da med nærmeste slekt da han døde? Har de noe tilnærmet skifte som vi har i Norge når noen dør? I så fall, da må jo noen her i Norge ha fått beskjed, hvis det ikke var etterkommere i USA? Nærmeste slekt i Norge da han døde, var enten min far, onkel, eller et søskenbarn av dem. Og iflg. hans barn, visste heller ikke han/de noe. Det vi tror vi med sikkerhet vet, er at han levde på 1950-tallet, men da min far og bror begynte å lete etter han i slutten av 1960 (visstnok rundt den tid), kunne de ikke finne han.Dette har blitt litt av ei hodepine for meg, så om noen har noen stalltips å komme med, er jeg takknemlig for svar.Kan vel tilføye at jeg har tilskrevet 'the county clerk' i Kootenai County i Idaho, for iflg. utvandringsmuseet, tilsvarer det vår fylkesmann, og har da alle opplysninger om dødsfall o.l. Har ennå ikke fått svar, så jeg venter i spenning på det da..Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

Hei igjenDet er derfor jeg tror det kan være samme mann, skjønner du. 'Min' Olaus var født 23. aug.1880, men på en side med oversikt over gravstener fra stedet han er begravet, står det nemlig at han er født i 1880. Har sendt mail til de som har dette også, uten å få noe svar.. Har også funnet innrullingspap. for WW1 for en Olaus Kling, men resten er så vanskelig å tyde, men allikevel mener jeg det står Marit Kling....., Christiansund, Norway som nærmeste slektning.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

Den som leter lenge nok, finner til slutt noe:-):-)Har tidligere sagt/skrevet at jeg ikke fant Olaus i 1930 census, men der tok jeg feil.. Håndskrifter er ikke alltid like lett å tyde, så der det står Ole Kleny på Ancestry, skal det i realiteten være Ole KLING! Han bodde da også i Spokane, Washington, hos en svensk familie, Ivan (Ivar?) Pearson(Persson?), Amy H, og barna Lenard L(10), og Donald L.(6). Ivan Pearson er fotograf.Han er fremdeles stålarbeider, og ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Wenche Farstad

HeisannDa er ringen sluttet!!Min gammelonkel Olaus Gikling døde i 1963 i Post Falls, Idaho. Den som arvet han, og ordnet med begravelse osv. Irene Sala, er også død, men hun hadde barn. Har i natt snakket med hennes eldste sønn, og det var som julekvelden det!! Olaus, eller Ole som han kalte seg, ble hverken gift, eller fikk barn, men denne familien fungerte som en familie for han fra de ble kjent med han i 1949. Han feiret alle høytider sammen med dem, de pleide han da han ble syk o.l, og de satt på en del saker som var hans. Og nå kommer 'julekvelden': De skulle samle sammen det som var av bilder o.l og sende til meg!!Da er i hvertfall det 'mysteriet' løst, så nå er det bare å vente på 'Amerika-pakke'Takk for hjelpen til de som har kommet med innspill i saken:-) Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.