Gå til innhold
Arkivverket

[#50363] Rødøy/Rana?/Nordland: Haagen Johan Andersen (f. 1847) i Rødøy


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Iflg. mine notater finner jeg Ole Johan August Olsen var født i Selvær, Træna i 1861 som sønn av Ole Kristian Nielsen, f. ca q820 i Brønnøy og Jørgine Bergitte Jensdatter, f. ca 1833 i Selvær, Træna. Ole og Jørgine ble gift i Træna ca 1854.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Birger. De opplysningene har jeg.Men er det noen som vet om en Halvor i Sandnes i Alstadhaug, f. omkring 1830/40?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Her er anene til 1. Anders Haagensen, slik jeg har dem etter det som sies av Frøholm i Mo Prestegjeld. Gardshistorie, supplert med opplysninger fra S. Edvardsens skifteekstrakter. Før dette blir tatt for god fisk bør det sjekkes mot originalkilder.Foreldre: 2. Haagen Johannesen, f. 3. sept. 1768 i Bjørnåga og døde 16. juni 1826. Gift 7. sept. 1793 med 3. Dorthea Davidsdatter, f. 1764 og d. 1865.Besteforeldre: 4. Johannes Olsen, f. 1735 i Bjørnåga og døde 1804 i Bjørnåga. Gift 16 okt. 1760 med 5. Anne Aronsdatter, døpt 25. mars 1734 på Mo og døde i 1809 i Bjørnåga.6. David Christensen f. 1730 i Gullvika og døde 1804 i Ormlia. Gift 1763 med 7. Maren Jacobscatter f. ca. 1736 i Raudberget.Oldeforeldre: 8. Ole Pedersen f. ca. 1702 og bodde på Svartisheia, hvor han døde ca. 1740. Skifte 1740. Gift 8. sept. 1726 med 9. Marit Andersdatter, f. 1695 og døde ca. 1740 på Svartisheia. Skifte sammen med mannen i 1740. 10. Aron Augustnusen.Tippoldeforeldre: 18. Anders Andersen Langvatnet, b. 1651, død1732. Gift med 19. Anne Erichsdatter, f. ca. 1655, død 1740 i Langvatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hermod. Her er hva jeg har registrert fra kirkebøkene i Rana. 2. Ole Hågensen. Født den 13 aug 1862 i Rana, Nordland.3. Johanna Dorthea Hågensdatter. Født den 13 mar 1864 i Rana, Nordland.4. Ane Hågensdatter. Født 1866 i Nord Rana, Nordland. Ane død i Langvashei, Nord Rana den 19 des 1917, hun var da 51 år.5. Gjertrud Marie Hågensdatter. Født den 2 nov 1868 i Rufsvoldsheia, Nord Rana, Nordland. Gjertrud Marie død i Nord Rana, Nordland den 14 mai 1903, hun var da 34 år.6. Davine Hågensdatter. Født 1871 i Nord Rana, Nordland.7. Anders Andor Hågensen. Født den 28 apr 1876 i Glomdalen, Nord Rana, Nordland. Anders Andor død i Røssvoll, Nord Rana, Nordland den 12 nov 1928, han var da 52 år.1914 da Anders Andor var 37 år gift han seg første gang med Elise Kristine Persdatter, i Nord Rana, Nordland. Født den 28 mai 1885 i Sakriheia, Nord Rana, Nordland. Elise Kristine død i Røssvoll, Nord Rana, Nordland den 11 des 1936, hun var da 51 år.De fikk følgende barn: 8 i. Hildur Petrine (1914-) 9 ii. Anna Eline (1918-) 10 iii. Kaare Palmer (1919-) 11 iv. Helmine Antonette (1922-) 12 v. Dagny (1925-)1900 da Anders Andor var 23 år gift han seg andre gang med Milda Adrianne Jacobsdatter, i Nord Rana, Nordland. Født den 5 aug 1875 i Tørbekkmoen, Nord Rana, Nordland. Milda Adrianne død i Røssvoll, Nord Rana, Nordland 1912, hun var da 36 år.De fikk et barn: 13 i. Håkon Dreier (1908-) Tredje generasjon —————————————————————————————————————————————8. Hildur Petrine Andersdatter. Født den 4 sep 1914 i Røssvollheia, Nord Rana.9. Anna Eline Andersdatter. Født den 10 feb 1918 i Røssvollheia, Nord Rana.10. Kaare Palmer Andersen. Født den 14 apr 1919 i Røssvolheia, Nord Rana, Nordland.11. Helmine Antonette Andersdatter. Født den 15 sep 1922 i Røssvolheia, Nord Rana, Nordland.12. Dagny Andersdatter. Født den 31 mai 1925 i Røssvollheia, Nord Rana.13. Håkon Dreier Andersen. Født den 14 feb 1908 i Røssvoll, Nord Rana, Nordland.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det er etterkommwerne til Hågen Johannrsen og Ane Dorthe Andersdatter. Hågen Johannesen var sønn til Johannes Hågensen og Johanne Larsdatter. Anders Hågensen var far til Anne Dorthea Andersdatter.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Birger- skjønner sammenhengen.Men hvor finner vi foreldrene til denne Henriette Halvorsdtr. (1861-94). Ser en i folketellingene, er det lite å feste seg ved. Den eneste jeg ser som kan 'tolkes' inn i dette, er en Halle Nilsen som var enkemann ved FT 1865 i Alstadhaug, men han var fra Hamnes og 33 år = f. ca. 1732. På nettet er Henriette plassert i Sandnes. Jeg er ikke lokalkjent i Alstadhaug - finnes/fantes Sandnes?En ekstremtanke: Halle var blitt enkemann omtrent da Henriette ble født og Henriette blitt plassert bort som fosterdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja Sandes i Alstahaug eksisterer i aller høyeste grad, og det er litt før du kommer til Sandnessjøen sentrum. Jeg har selv bodd der i over 11 år, men bor nå et annet sted litt utenfor Sandnessjøen sentrum. Jeg reiser hjem til mine foreldre i Stjørdal om litt over 1 time og blir en stund, men hvis du ikke har kommet noe videre til jeg kommer tilbake kan jeg se i de mikrofilmene med kirkebøker som er på biblioteket her. Det kan vel tidligst skje mandag 08.07.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hermod. Du nevner i innlegg 50 Ole Johan August Olsen i Træna, men jeg skjønner ikke hvor du har dette fra at hans kone hette Henriette?Når hans datter Henriette Indanda, født 16.8.1899 i Selvær, døpt i Frikirken Rødøy den 12.9.1899 er Ole Johan August Olsens hustru Julianna Marie Hansdatter, f. 1870 foeldrene.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ole Johan August Olsen var først gift med Henriette Indana Halvorsdtr. Hun døde 1. okt. 1894 - ca. 33 år. Så ble han andre gang gift med Julianna Marie Hansdtr., og deres første barn ble kalt Henriette Indana i 1898/99.Tror du har funnet den riktige Henriette Indana Halvorsdtr. født i 1663. Takk for undersøkelsene. Takk også til Anne Lise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nei, ved nærmere undersøkelse ser jeg jo at hun het Henriette Alette og stemmer da ikke med den jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Problemet med Henriette Indana blir forhåpentligvis løst snart. Jeg har vært i kontakt med en etterkommer av henne. Han var på et arrangement nå, men han lovet å sende meg en e-post. Så nå får vi bare avvente saken. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Mens jeg ventet på e-posten kikket jeg litt på mine papirer fra Selvær. Der så jeg at familien var knyttet til Sandnes i Indre Nærøy. I kirkeboka for Nærøy står det at foreldrene til Henriette Indana heter Halvor Olsen, Sandnes, og Ingeborg Anna Nielsdatter. Det står ikke fødselsår og fødselssted på foreldrene. Men nå går det an å søke i folketellinger og kirkebøker for Nærøy i Nord-Trøndelag. Et lite sidesprang Hermod, våre fedre spilte mye i lag i deres unge dager. Med vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg er ikke helt med!? Når det gjelder Henriette Indana så er det kanskje Ole Johan sin hustru det gjelder? Datter til Ole Johan har jeg jo funnet. Jeg tror også at jeg har funnet den andre kona, Juliane Marie Hansdatter, f. 8.2.1870; døpt. 22.5-1870 og Komf. 7.6.1885 i 'Lurø,Nesøy'. En merkelig kombinasjon. I tilfelle det er rette damen så er faren oppgitt å vætre Reginius Zahl Jensen og moren Elen Oliva Iversdatter. Kan det tenkes at denne Reginius er stefar? For ellers så burde hun jo hete Juliana Reginiusdatter.Finnes det en god forklaring?Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Korrekt, det er Ole Johans kone Henriette vi snakker om. I sitt andre ekteskap med Juliane Marie Hansdatter hadde han fem barn. Juliane Marie var født 8. mars 1871, og hennes foreldre var Johan Nilsen og Maren Malene Sivertsdatter. De bodde på Sør-Nesøy i Lurøy. Det er rart hun ikke brukte Johansdatter til etternavn. Med vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Flott, Håkon. Da løste vi det problemet. Sandnes i Nærøy, altså.Når du heter Brun til etternavn, husker jeg min far snakket om Brun-brødrene som han spilte med. Het en av dem Leif? Spilte fiolin og gitar? Så artig. Min far døde bare 50 år i 1969.Takk igjen, Håkon. Nå gjelder det å lete videre i Nærøy....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.