Gå til innhold
Arkivverket

[#50365] Finner ikke Myrold i folketellingene


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Skulle visst ha hatt litt mer tolmodighet for det er vel Eli Jakobsdtr som er död her: LenkeDa må det vel være de samme som gifter seg over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hallo Kjellaug,Jeg skal sjekke bygdeboka, men dersom Eli døde i 1798, er vel dette Mons i ekteskap nr, 2 med familie i 1801 i Skavøypollen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

I slektsboka 'Nordfjord - frå gamle dagar til no' står det under garden Skavøypollen s. 285 at Mons Monsson Myrold først var gift med Eli Jakobsdotter. Ho døydde i 1798 (slik du sjølv også har funne ut). Ho var da 30 år gammel. Mons vart gift på nytt med Kari Bergesdotter Havsås, og ho døydde 67 år gammel i 1837. Mons sjølv døydde 66 år gammel i 1826. Kvar Mons stamma frå står det ingenting om. Elles finn eg ingen Mons under gardane Orheim og Krokane i bygdebøkene for Eid og Hornindal. Men under Orheim finn vi ein brukar Jakob som kan ha vore far til Eli, men nokon barn av han står ikkje oppført.Helsing Knut Sæther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det Tor, ja jeg er nesten sikker på at det er de rette.Dernest tror jeg at Mons Monsen Skavepold var sönn til Mons Pedersen Myrold og Ahles Andersdtr Orem/Orheim.Denne Mons M. Skavepold kalte to av sine dötre for Ahles/AletHar leita i Fylkesarkivet S & F og fant at Eli Jacobsdtr fikk tvillinger i 1798: Alet og Eli. Både hun og barna döde samme år, sannsynligvis rett etter födselen.Så gifta Mons seg oppatt med Kari Bergesdtr 7. januar 1799 - sannsynligvis fra Hafsås, men der er jeg ikke sikker. Det er Eli jeg er interessert i. Jeg tror at sönnen deres Mons havna på Kroken, for det stod Orem da han gifta seg. Men alt dette må jo sjekkes selvsagt.Han hadde to sönner med Eli som ser ut til å ha levd opp. Med Kari fikk han barna Eli, Brithe, Kari og Ahles. Har ikke funnet ut hvem som kan være foreldra til Eli Jakobsdtr. Hun var födt ca 1769.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Knut, jeg satt og skrev og såg derfor ikke innlegget ditt! Så stemmer det så langt-:)her er Mons Pederson Myrold i ft 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=f11443&gardpostnr=132&personpostnr=2329#nedre>LenkeFant dåpen til Ahles Andersdtr på FS: LenkeMons M. Skavepold död: LenkeEli Jakobsdtr död: LenkeJeg tror dette er Mons sönnen til Mons og Eli:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Fra bygdeboka, Skavøypollen bnr. 1: Mons Monsen Myrold. d. 66 år gml 1826, brukar 1797. Gift 1) med Eli Jakobsd., død 30 år gml. 1798. 2). Kari Bergedtr. Havsås, død 67 åg. 1837.Dette bekrefter det du allerede har.Havsås er i Stårheim sogn, Eid prestegjeld, faktisk en nabogård til Myrold. Det ser ikke ut til at noen av Mons sine barn ble værende i Skavøypollen, og ovenstående er alt som er nevnt om Mons og familie på dette bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det, Tor, ja da löser det seg opp litt etter litt-:)Du skulle ikke vite noe mer om denne Eli Jakobsdtr fra Orheim? Ekteskapet deres: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Det står svært lite i den scanna kirkeboka:Permanent sidelenke: LenkeSannsynligvis er hun datter til Jacob Michelsen Orem på bnr. 1, d. 90 år i 1833, og Brite Steffensd. Sande fra Gloppen, d. 53 år gml. på Orheim i 1803.Jeg har ikke funnet Eli blant de døpte, men de tilgjengelige kirkebøkene er ikke komplette ennå. Hvis opplysningene om hennes død er korrekte, skal hun være født omkring 1768.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nok en gang tusen takk,Tor, nå får vi se hva skiftene sier. Det er nok utvilsomt rette foreldre.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.