Gå til innhold
Arkivverket

[#50367] Ole Syversen Engelstad-eie dpt 14.01.1731 på Modum


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Hei.Den 14.01.1731 døpes Ole i Heggen kirke, Modum. Han er sønn av Siver Olsen Engelstad-eie (mener moren til Ole het Dorte Lagesdtr??? usikker der)Er det noen som kjenner videre til hans livsløp ??, om han ble konfirmert, gift. osv. Alt av interesse...Mvh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Siver Olsen og Dorthe Lagesdtr. Engelstad giftet seg 10 mars 1726 i Heggen kirke.Familen bodde først på Engelstad-eie hvor blant annet sønnen Ole blir født i 1731. Omkring 1745 flytter familien til Natvedteie. Siver Olsen dør 45år gammel i 1748, og enken Dorthe Lagesdtr. flytter til Bjølgerudeie.En Ole Syversen Bjølgerudeie, 20år, blir konfirmert 18 søndag etter trinit. 1752 i Heggen Kirke. Alderen stemmer ikke helt, men jeg tror det er samme person.Kjenner desverre ikke til hans videre livsløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Takk Odd, du skulle ikke vite du om den Dorte Lagesdtr som er på Bjølgerud i 1765 er den samme var ble gift med Siver Olsen ?. Hadde de flere barn dette paret.Jeg har en forfader på Eiker som het Ole Syversen, han dør der som skoleholder i 1796, og alderen hans passer til denne på Modum. Men jeg har sett at det er et par til Ole Syversen i 1765, men jeg vet ikke tid de ble født. Han var gift med Alhed Jonsdtr ca 1740-1810 (ingen av dem er funnet på Eiker). Ole og Alhed døper 2 av sine døtre for Dorte/Dorthea.En av fadderene som går igjen en del er en Eli Syversdtr, og en Per/Peder Syversen (som muligens er hans søsken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Her er skifte på Natvet i Heggen 24/2 1749 etter Syver Olsen. (Eiker,Modum og Sigdal protokoll 10 side 279)Enke Dorthea Larsd. 1.søn Christen Syversen, 24 år 2.søn Clemmet Syversen, 20 år 3.søn Ole Syversen, 18 år 4.søn Lage Syversen, 16 år 5.søn Peder Syversen, 9 år 6.søn Gunner Syversen, 4 år 7.datter Maren Syversd., 13 år 8.datter Marte Syversd., 11 år 9.datter Elen Syversd., 6 1/2 år Enkens søskendebarn Clemmet Christophersen Aschim Verge farbror Ole Olsen SchaachenMvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Takk Arnt for det skiftet.Det bekrefter jo Ole hadde søsken med navn Peder og Elen.I 1774(no 23)døde enken Dorthe Lagesdtr Biølgerud-eie, 74 år gml. (klarte ikke datoen helt da den står på latin). Arnt du skulle ikke vite om det finnes skifte etter henne også vel ?..Igjen tusen takk for alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hei, Ja, Dorthe Lagesdtr er på Biølgerud i 1765 sammen med sønnen Lage Syversen, datteren Marthe Syversdatter og Lage Syversen kone Ellen Christophersdtr.Arnt har en god oversikt over søskenflokken i sitt innlegg. I tillegg hadde Syver Olsen og Dorthe Lagesdtr sønnen Erich f.1747 på Natvedteie som døde liten.Her er litt mer om denne søskenflokken. 1. Christen, døde ugift omk.1750 2. Clemet, g1m Cathrine Jonsdtr. g2m Dorthe Olsdtr. På Ø. Vigereie i FT1801. 4. Lage, gm Ellen Christophersdtr. På Bjølgerudeie i FT1801. 6. Gunnar, gm Siri Henriksdtr. På Oustadeie i FT1801. 7. Mari, gm Lars Andersen. På Kjølstadeie i FT1801. 8. Marthe, ugift. Mulig på Grøtterudeie i FT1801.#3 Ole Syversen, #5 Peder Syversen og #9 Ellen Syversdtr. har jeg ikke funnet igjen på Modum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hmm. det er jo litt pussig at Ole, Peder og Ellen ikke er funnet igjen på Modum. Det styrker jo den muligheten for at Ole kanskje havnet på Eiker, og at Peder og Ellen ikke havnet så veldig langt unna. De er ikke gift eller døde på Eiker, ikke fikk de barn der heller (altså PEder og Ellen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Med følgende opplysninger så kan en vel si at dere ikke er helt ute på viotta. 28.08.1761 Kaggestadmoen under Kaggestad på Modum. Skifte etter avdøde Christen Syverssøn. Blandt hans arvinger nevnes bl.a. moren Dorthe Lagesdatter og broren Ole Syverssøn, skoleholder paa Eger. SAKO EMS skp. 14a folio 30b-32.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Flott Jan.Da min Ole Syversen ble begravet på Eiker 25.09.1796 da var han også skoleholder. Han og familien holdt vel da til på en plass under Dramdahl-eie.Takk for alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Skifteprotokollen for Eiker,Modum og Sigdal for perioden 1787-1800 ble ødelagt ved en brann hos sorenskriveren i 1801. Men det finnes skiftedesignasjoner for perioden. Bl. a. Usluttede skifter nr. 32 1/12 1796 etter Ole Syvertsen Dramdalseie. Som arvinger er nevnt 1.Syver Olsen, myndig, 2 Johannes Olsen, 24 år, 3 Christen Olsen, 19 år, 4 Dorthe Olsd., alder ikke oppgitt, 5.Ingeborg Olsd. 17 år, 6 Berthe Olsd., 14 årDet er ikke noe skifte etter Dorthe Lagesd. i 1774. Derimot finner jeg skifter etter Lage Syversen Myhra u Bjølgerud 4/10 1803(protokoll 18 side 399b)Enke Ellen Christophersd. 1.søn Christopher Lagesen, død og etterlater a. datter Elina Christophersd. 11 år, 2 søn Christen Lagesen, myndig,3 søn Syver Lagesen, myndig, 4 søn Anders Lagesen, myndig,5. datter Dorthe Lagesd. 22 år. Denne Dorthe Lagesd. er det skifte etter på Skinstad 2/3 1816 (protokoll 20 side 620)Hun er død 3 år tidligere. Enkemand Cornelius Ellefsen, da husmand under gaarden Hole.De har en søn Elling Corneliusen, 7 år. Hans verge er avdødes bror Christen Lagesen Bøenseie.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen Arnt.Takk igjen for alt du har bidratt med. Fikk med et par barn jeg ikke var klar over nå.Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.