Gå til innhold
Arkivverket

[#50368] Anna Helgesdtr. fra Haus (?), født 1756-57


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Anna Heljesdtr. giftet seg i Fana 28.10.1781 med Nils Larsen Krokeide f. 1755. De får barna Maren (født før ekteskapet), Syneve, Lars, Knud, Nils, Helje og Johannis mellom 1781 og 1800. Barnas dåp gir ingen faddere fra Annas slekt, og kirkeboken gir ikke mer informasjon ved vigselen.Ad oppkalling, Nils Larsens foreldre het Lars Nilsen Nordvik, Fana og Agnete Nilsdtr. Bakke, Austevoll.Jeg har ikke klart å finne Anna Heljesdatters opphav, men jeg vet hun var innflytter til Fana, og vet at da ektemannen Nils døde i 1837 var en Johannes Mieldem fra Arna formynder.Jeg har tro på at Anna også kan være født i Arna/Haus, men har ikke funnet mye hold i det - vet at en Helje Johannes. Miellem og Alida Jonsdtr. Indrearne ble gift 1747, og får barn på riktig tid, formynder-Johannes er deres sønn.Noen som har tilgang til bygdebok for Haus, og kan sjekke Miellem/Mjeldheim for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I følge bygdeboka hadde Helje og Alida barna Johannes 1748-1799, bosatt på Mjeldheim, Helge f 1750, Jon Mjeldheim, Synneva f 1753 Mjeldheim, Nils f 1756, Anders f 1758, Brita 1760-1761 og Helge f 1763.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk, Arnfrid!Denne Anna Helgesdtr. er en skikkelig nøtt, og jeg håpet at det at denne Johannes Mjeldheim var formynder var en åpenbar pekepinn. Jeg har ikke funnet noen annen kobling mellom Krokeide og Mjeldheim. Underlig sak, dette.Jeg må visst pløye kirkebøkene en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Har du sjekket ut den Helge Baardsen som dør på Krokeide i 1811, 90 år gammel? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=FANA1800&gardpostnr=558&merk=558#ovreJeg>Lenke finner han ikke i FT 1801 på Krokeide, men det er en med samme navn og samme alder i Kvinnherad. Denne Helje må ha flyttet til Krokeide i høy alder, etter 1801, og da vil jeg tro at han har hatt en familietilknytning der. (Ser at det i 1801 bor en Baar Baarsen). Jeg finner en Helje Baarsen i FS døpt i Gravdal i Strandebarm i 1724, og en med samme navn gift i Kvinnherad i 1754.Anna må forøvrig ha flyttet til Krokeide tidlig - jeg finner henne som konfirmert der i 1776. Hennes alder er da oppgitt til 16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Helt strålende, Lars! Jeg er takknemlig for alle innspill her, og det hadde vært interessant om det var skiftet etter Helge Baardsen, eller om en dødsmelding sa noe mer.Jeg får også pløye døpte i Kvinnherad, selv om jeg mener å ha sett over dem tidligere.(Forresten, det slo meg, at om Anne er på Krokeide i 1776, er det jammen ikke rart hun ikke er i sjeleregisteret for Haus 1776.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har foreløpig bare rukket å studere Haus, fra 1853 til 1861, og den eneste passende kandidaten der, er denne:Anna Helgesdtr. Vatle født 26.11.1757, døpt 12.12. foreldre Helje Heljesen Vatle og Anna Olsdtr. Faddere: Thor Hansen, Knud Larsen, Ole Johannesen og Martha Hansdtr. alle fra Vatle, samt Ingebor Heljesdtr. Mæhle.Sier bygdeboken noe om hennes lagnad, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så langt jeg klarer å finne ut gir ikke bygdeboken noen svar her. Finner verken Annas foreldre eller fadre, men kanskje noen er flinkere å lete enn meg.Der er en Helje Monsen (f Seim) Vatle gm 'dannekone' Brita Olsdatter Votlo, som fikk 4 barn fra 1747 til 1758, men ingen Anna. Denne Helje finner jeg gjengift med Synneva på Tunes i 1760.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ser du noen spor etter dem på Mæhle, Arnfrid? Vil tro at Ingeborg er søsteren til Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nei, stopp! Nå ler jeg meg skakk. Helje Heljesen Vatle fikk datteren Anna i 1857! Skulle ikke tro det var mulig å bomme med 100 år! Beklager glippen, og skjønner at en våkenatt med barn har påvirket mer enn jeg trodde! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hm, nei. Det ser dårlig ut i Haus. Finner ingen kandidater når jeg leter i rette århundre.Hvilken Johannes Mjeldheim kan ha vært formynder i 1837, tro? Johannes Heljesen var jo død i 1799, han hadde kanskje en sønn; Johannes? Jeg klarer ikke helt å slippe disse på Mjeldheim, jeg, selv om Anna ikke er døpt i Haus. Det er jo en eller annen kobling, siden en kar fra Mjeldheim er formynder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er flere Johannes Mjeldheim som er voksne og som lever i 1837, så det ser ut til å bli like vanskelig.Så gjennom konfirmerte og døde i Haus 1700-tall, ingen gode treff der heller mht Helges...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En annen ting, -ser at Helje og Holger noen ganger brukes om hverandre.Jeg skal sjekke alle Helge som døde i Haus etter 1757 opp mot bygdebøkene. Kommer tilbake med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Heidi, i et tidligere innlegg på Arkivforum er jo den Baar Baarsen jeg nevnte i innlegg 4 oppført som fadder til to av barna til Nils og Anna. Lenke Nå ser jeg at kirkebøkene for Strandebarm ikke er digitalisert for den aktuelle perioden, men kanskje bygdebøkene derfra kan gi noe informasjon? mvh lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tusen takk for innsatsen, begge to! Dette er til stor hjelp for meg!Takk for oppfriskingen i (14), Lars. Det er åpenbart at vi må sjekke Strandebarm. Jeg må i tillegg se nærmere på Helje Baardsens dødsfall/dødsmelding/skifte fra 1811.Er jeg så heldig at noen sitter med bygdebok for Strandebarm og kikker innom denne tråden, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Forøvrig står om Bård Bårdsen i Fana bygdebok, s. 591 under bruk 13 og 14: Bård Bårdsen Gravdal, f. ca. 1730 på Voss, d. 1810, festa bruket i 1771. Uvisst kven han var g.m. Han var enkjemann i 1801. Ingen barn.Som barnløs er det vel ikke usannsynlig at han tok til seg en niese som tjenestepike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nå kan vi ikke stole på FS i så mye, men jeg finner en Baar Baardsen der, f. 1733, Varaldsøy (Kvinnherad), foreldre oppført som Baard Holgersen Gravdal og Eli Baardsen Lersten.Finner også barna Boel 1731, Torben 1736, Anna 1741 - og sannsynligvis vår mann Helje Baardsen, da f. 1724, uten at FS har ham.I Varaldsøy får vår Helje Baardsen datteren Boel i 1754, men finner ikke andre registrert på ham der, og mor står ikke oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I sjeleregisteret for Strandebarm 1777, finner vi på garden Gravdal Baard Heljesen 20 år gammel. Sannsynligvis sønnen til 'vår' Helje Baardsen. Men verken Helje selv, døtrene Anna (konfirmert året før fra Krokeide) eller Boel f. 1754 er på Gravdal dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Helje Baarsen Gravdal var gift med Mari Olsdtr Gjermundshavn 2. juli 1754. Finner også en Baar Helgesen født 1756 i Strandvik (Femanger) med foreldre Helge og Mari, uten patronym. Baard Helgesen finner vi igjen i 1801 som ugift på Gravdal i Strandebarm. Det er samme Helje som i 1770 gifter seg med Kistine Pedersdtr, og som i 1801 bor på Huse i Kvinnherad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er lenke til vigselen mellom Helje Baardsen Gravdal og enken Kistine Pedersdtr. LenkeEr der noen som klarer å lese hva som står etter navnene deres på høyre side her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.