Gå til innhold
Arkivverket

[#50376] Skifte i Jølster - Nedrebø


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Eli Olsdatter var enke fra Bolset da hun i godt voksen alder giftet seg med enkemannen Johannes Tollefsen Nedrebø (men også han fra Bolset opprinnelig).Ved skiftet etter Eli var det hennes barn fra hennes første ekteskap (med Tollef Haaversen Bolset, død 1760) som står som arvinger: Ole T. Bolset, Haaver T. Aarset, Peder T. Bogstad (Breim), Brite T., 50 år, i Bergen, Christi T., g.m. Anders Knudsen Fuglestrand, og Brite T. d.y., g.m. Jacob Olsen Gjesdal. For den ugift Brite var morbroren Sakkarias Olsen Fossheim formynder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for opplysningene.Ang. morbroren Sakkarias Olsen Fossheim: Er det kjent hvem som var mor til Eli Olsdatter? Jer har notert at Ole Olsen Fossheim og Ragnhild Andersdatter Sunde hadde 8 sønner, bl.a. to ved navn Zacharias. Finnes det flere døtre?Johannes Tollefsen Bolset Nedrebø var 1. gang gift med Maren Olsdatter Nedrebø. Er det kjent hvem hun var datter av?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Eli Olsdatter var nok søster til Sakkarias Olsen Fossheim. Det var imidlertid to samtidige Sakkarias Olsen på Fossheim, og jeg har ikke her jeg nå sitter tilgang til opplysninger nok til å kunne si hvem av de to det her er snakk om.Maren Olsdatter kom fra Åsen i Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Dersom jeg kombinerer informasjoner fra Familysearch med databasen Vigde i Jølster finner jeg ut at de to samtidige Sakkarias Olsen på Fossheim ikke var brødre.Eli Olsdatter er opprinnelig fra Klakegg, søster til Sakkarias Olsen Klakegg som kom til Fossheim gjennom giftermål med Anne Hoversdatter Bolset Fossheim.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.