Gå til innhold
Arkivverket

[#50382] Fogd i Salten,Christen Jensson Bloch f. 1590


Gjest Unn Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unn Jakobsen

Fogd i Salten, Christen Jensson Bloch f. 1590 var bosatt på Jensvoll, Bodin og død 1636 i Salten. Han skal ha vært gift med Birgitte Andersdatter, trolig Andersdatter Benkestokk. Hans far var Jens Sørensen Bloch f. 1520, død 1575. Hans farfar var Søren Nielsen Bloch. Dette er informasjon via andres nettsider.Datter til ekteparet Bloch er Anne Christensdatter Bloch født 1620 i Salten. Hun var gift med 1)Otte Ottesen Lorch f. i Trondhjem, død 1667 Nordeidet i Karlsøy. Gift 2) Elias Figenschow. Har noen mer informasjon om slekten til Jens Sørensen Bloch født 1590?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Har noen sett begrunnelser for Christen og Birgittes aner som er basert på primærkilder og er noe annet en spekulasjoner ut fra eiendomsforhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Søk på nett: 'Slekt i Troms' viser nettsteder som omhandler Malene Hansdatter født Selnes i Ullsfjord, gift med Simon Kieldsen født 1669, Strømsbukt. Malene Hansdatter skal være død før 1747, Strømsbukt. Her blir Malenes foreldre oppgitt som Hans Tostensen født 1658 Selnes i Ullsjord og Anne Ottesdatter Lorch død 1715 Selnes. Foreldre til Anne Ottesdatter skal være Otte Ottesen Lorch født i Trondhjem, død 1667 Nordeidet,Karlsøy (styrmann) og Anne Christensdatter Bloch født 1620 Salten. Hun var gift andre gang med Elias Figenschow. Foreldre til Anne Christensdsatter oppgis å være fogd i Salten Christen Jensson Bloch født 1590, død 1636 i Salten. Han bodde på Jensvoll, Bodin. Hustru oppgis å være Birgitte Andersdatter Benkestokk. I følge 'Benkestokkseminaret' er det noe usikkert om hun er datter av Anders 'Benkestokk'.Det er mulig noen har mer kunnskap om slekten Bloch, eventuelt slekten Lorch. Foreløbig har jeg kun informasjon fra andres nettsteder vedrørende Malene Hansdatter, Stømsbukt, gift med Simon Kieldsen f. 1699.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Unni, hvordan forklarer du at Jeremias Eliasen Figenschou var født i 1655 og at Anne Ottesdatter Lorch var f ca 1665, når Jeremias var født i andre ekteskap og Anne i første?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Jeg følger med i andres slektsider og forsøker å sette sammen det jeg finner: eksempel: www.torkil.grindstein.info: Anne Ottesdatter Lorch er døpt 1715 Selnes, gift med Hans Tostensen døpt 1661 Selnes. De har barnet Abelone Hansdatter begravet 1770. Kan de også ha datteren Malene Hansdatter gift med Simon Kieldsen, Strømsbukt? På det samme nettsted er mor til Anne Ottesdatter Anne Christensdatter Bloch født 1620 i Salten og død 1689 Nordeidet Karlsøy. Mor til Anne er Berete Andersdatter Benkestok døpt 100 i Salten, død 1660 i Horsdsal Gildeskål. På dette nettstedet oppgis barn til Anne Christine Bloch og Elias Figenschou: Jeremias, Catharina, Ermegard, Hans, Mathias og Elias, alle Figenschou. Barna til Berete Andersdsatter Benkestok oppgis å være Sofie døpt 1620, Anne født 1620 og Jens født 1625. Anne født 1620 er nok den samme Anne som også var gift med Otte Ottesen Lorch, men av barna er det ingen god oversikt? Det er vel trolig at de hadde datteren Anne Ottesdatter Lorch død 1715 på Selnes i Ullsfjord, og som var gift med Hans Tostensen f. 1658 Selnes og død 1731 Selnes. Jeg vil gjerne ha informasjon om etterkommere av Otte Ottesen Lorch. Med hilsen. Nettsted www.home.online.no/ viser: Anne Christensdatter Bloch født 1620 i Salten, død 1689. Hun har ektemennene 1. Elias Hansen Figensschou, 2. Lauritz Hansen Løfberg og 3. Otte Ottesen Lorch. Jeg vet ikke i hvilken rekkefølge. Mor til Anne Christensdatter Benkestok kalles både Birgitte og Berete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreasssen

Beste Unni! Anne Ottesdtr. var neppe født i 1715 og så gift med Hans Tostensen født i 1661. I 1715 er det skifte på Selnes i Ullsfjorden over salig Anne Ottisdtr. Enkemann Hans Tostensen. Fire sønner: Tosten, Hans, Abraham og Otte. Fire døtrer: Abbelone, Malena, Anna og Karen. Alle barna var umyndige. Blant sønnene var Tosten eldst 20 år gammel. Malene Hansdatter i Strømsbukta (Simon Kieldsens hustru) døde i 1733. I perioden 23/12-1734 til 10/9-1843 er det ikke innført noen skiftet i skifteprotokollen i Troms, og enkelte skifter avholdt før den tiden er heller ikke innført. Men det finnes ekstrakter av disse avholdte skiftene. Og disse ekstraktene ligger i pkt. 16 i arkivet til Stiftamtmendene Reitzer og Bentzen i Bergen. Det ble avholdt/sluttet skifte etter Malene 5/8-1733. Og 29/6-1731 ble det slutet skifte etter Hans Tostensen, Selnes i Ullsfjorden. Det er nok mye sannsynlig at han var hennes far. Ekstraktene gir vel bare oversikt over skifter som er avholdt, men det er mulig at umyndige barn nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Som det går frem av (7) hadde Malene en søster Karen. Hun var gift med Hans Pedersen Skitenelv/Vågnes. Skifte etter henne i 1747, ingen barn. Søsken: Abelone g.m. Christopher Kieldsen, Strømsbukt. Tosten hjemplassen Selnes i Ullsfjorden. Otte også på hjemplassen. Hans i tjeneste hos Anders Røst. Malene død, en sønn Hans som var hos Christopher og Abelone i Strømsbukta. Anne var død, hun hadde vært gift med avdøde Niels Brendal på Hitteren. To barn: Anne som var hos enkemann Hans Pedersen på Vågnes, og Martha som var hos Anders Axelsen i Moursund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Til Alvin: Det er opplyst at foreldre til Malene Hansdatter død 1733, gift med Simon Kieldsen, hadde foreldre: Hans Tostensen f. 1658 Selnes og Anne Ottesdatter Lorch født ca. 1665 og død 1715 på Selnes. Videre var foreldre til Anne Ottesdatter Lorch født ca. 1665: Otte Ottesen Lorch død 1667 Nordeidet og Anne Christensdatter Bloch født 1620 i Salten, død 1689 Nordeidet?. Er dette korrekt? Med vennlig hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Når det gjelder Lorch'ene, våger jeg ikke å uttale meg med sikkerhet lenger bakover enn til foreldrene til Malene. Men jeg har en del interessante slektsopplysninger fra dyktige folk når det gjelder begynnelsen til Lorch-navnet i Troms, og senere Lorch'ene på Nordeidet. Jeg skal sende kopi til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.