Gå til innhold
Arkivverket

[#50386] Kitty Woodfield til New York i 1903. Finnes hun i 1910-census?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kitty Josefa Woodfields skjebne er også etterspurt i en annen tråd (Lenke), men siden jeg nå vet at hun emigrerte til New York i 1903, starter jeg en ny for om mulig å få hjelp til å oppspore henne i USA etter dette tidspunkt. Øvrige opplysninger om henne finnes i den tillenkede tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For ordens og enkelhets skyld - noen vitale data:Kitty Josefa Woodfield f. 6/12 1866 i Holt (Næs jernverk). Foreldre: Stålbrenner George Woodfield og Annete f. Wittington.Gift 6/12 1888 i Holt med kontorfullmektig (senere skipsreder og fiskeeksportør) Martin Severin Wennesland fra Kristiansand.1/10 1897: Meldt utflyttet fra Holt til Kristiansand.Ft. 1900: Ekteparet Martin og Kitty Wennesland bosatt i Vestre Strandgt. 28 i Kristiansand.Ca. 1903: Skilt.6/10 1903: Registrert innvandret (Ellis Island) til New York fra Christiania med 'Oscar II', 36 år 8 mnd. gammel og ugift. Last Residence: Nedenes. Destinasjon: Søsteren, Mrs. Solberg.1910: Mrs. Solberg (= Clara Woodfield) og Torkel Solberg bor med sønnen Harry i New York, Tioga County, Owigo Township.-------------------------Jeg mangler spor etter Kitty Woodfield etter ankomsten til New York høsten 1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, jeg har heller ikke funnet noen passende kandidat. Det mest sannsynlige er nok derfor at hun enten er død mellom 1903 og 1910 - eller at hun er reist tilbake til Norge i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Det kan være mange årsaker til at man ikke finner personer i census. De tillegg til de du never, kan navnet være feilskrevet i søkeindexen eller i selve folketellingen. Hun kan også ha flyttet videre til andre land f.eks. Canada.Hun er ikke nevnt i noen skifter etter 1903?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå fant jeg henne! Hun har nok flyttet hjem til Norge igjen før 1910. I hvert fall døde hun 26/5 1915 og ble begravet i Holt 2/6: Kitty Woodfield, Vennesland, fraskilt kone. Fødested og bopel: Nes Verk, Holt.Antakelig har hun reist til søsteren i New York etter skilsmissen for å komme seg bort. Det ser ellers ut til at skjebnen ikke var særlig snill med henne. Kirkeboken (Holt KLOK B-11) oppgir følgende dødsårsak: Tabes dorsalis - en diagnose som et kjent oppslagsverk definerer slik:Tabes, eg. tæring, kortform av tabes dorsalis, ryggmargstæring, dvs. betennelse i ryggmargen pga. syfilis. Kilde: Store norske leksikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.