Gå til innhold
Arkivverket

[#50395] Hvem var Job Frich født ca 1786


Gjest Dag Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Solberg

Job Frich bodde i mange år på Merdø utenfor Tromøya. Han var nevnt rorskarl der. Ved folketellingen 1865 er det opplyst at han var født i Bergen ca 1786. Han var gift 2 ganger. Første gang med Karen Marie Svensdatter død en gang mellom 1822 og 1824. Giftet seg 2 gang ca 1822 med Maren Christine Gulbrandsd. Mengsel fra Kristiansand. Det har ikke vært mulig å finne ham døpt i Bergen. En kanidat er muligens Job Friderichsen nevnt i folketellingen for Fana 1801 på gården Ådland. Job er da nevnt fostersønn født i Bergen 1786. Muligens samme som er nevnt konfirmert 18/6-1803 i Fana. Da skrevet Jobsen til etternavn og bosatt på Ådland.Det står ingenting om hans far da. Det er av stor interesse for meg å finne hans foreldre. Eventuellt hvor/når han gifttet seg. Kan noen hjelpe meg med denne nøtten? Mvh. Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant noe på FS som du jo kan sjekke:Job Frich dpt. 9/10 1786 Askøy, HO, Job Frich og Sophia Hedevig Hochersen.Job Frich gift 18/9 1781 NK, Bergen Pauline Meyer.Job Frich gift 13/11 1813 Ø.Moland AA Karen Marie Sørensdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Skipper Job Frich og hustru Pauline Meyer fikk 29/10 1786 datteren Anne Margrethe (døpt i Nykirken, Bergen). Se den vedheftede 'lappen' i kirkeboka: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er nok den samme Job Frich senior som får to barn i 1786: Datteren Anne Margrethe i Bergen og den 'uægte' sønnen Job Frich jr. på Askøy: LenkeOg begge ble født i oktober!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

En stor takk til dere alle. Dette er ganske sikkert rett person. Jeg hadde en mistanke om at han var født utenfor ekteskap. Det er nok også sannsynligvis han som ble satt bort som fosterbarn på Ådland i Fana. Jeg skjønner at jeg har mye å lære om hvor man skal lete. Med vennlig hilsen Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Petter F. Vennemoe

Sjansen er nok god for at Job navnet har å gjøre med etterkommere av Job Jacobsen Dishington født 1634-5 i Bergen. Har notert en David Jacobsen Frich som giftet seg med Anne Margrethe de Ruyter i Nykirken, Bergen 05.02.1737. Hun var datter av skipper Michael Jansen de Ruyter og Margrethe Jobsdatter Dishington.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

Tusen takk for nye opplysninger. Det har løsnet skikkelig nå. Det er rett som Vennemoe skriver at Navnet Job kommer fra Job Jacobsen Dishington. Han var far til Margrethe Jobsd. Hun ble døpt i Nykirken i Bergen 17 mars 1674. Hennes mors navn er imidlertid ikke oppgitt. Kun fars navn og fadrene iflg. Digitalarkivets link for døpte i Nykirken. Men igjen, tusen takk for god hjelp. Mvh. Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

For en del om Job Jacobsen Dishington sin bakgrunn, se tråd 21799. Der er mye interssant stoff bakover til Orknøyene, Shetland og Skotland, og en god del mer for den tom tar seg tid til videre undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vi kan vel også, for kuriositetens skyld, nevne at Job Jabobsen Dishingtons bror, Anders Jacobsen Dishington, vel var en av Henrik Ibsens aner (gjennom dikterens oldemor, Wenche Giertsdtr. Dishington).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.