Gå til innhold
Arkivverket

[#50397] Sigrid Berrisdotter f.30 jan 1803 Trysil


Gjest Gerti Stenberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerti Stenberg

Hej! Jag söker föräldrar till Sigrid Berrisdotter eller Berritsdotter f.30 jan 1803 i Trysil. Hon gifte sig i Sverige 1827 med Mathias Olsson, Lima,Dalarna. Mvh Gerti Stenberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg vet ikke om du har helt korrekt navn eller om vedkommende jeg har funnet er feil, men det finnes en Siri døpt 30/1 1803, i følge IGI Lenke. Under utflyttede fra Trysil i 1825 er det en Siri Børresdatter Lenke.Jeg går ut fra at dette er hennes far i tellingen for 1801 i Trysil Lenke.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Så ikke at det var kommet et innlegg mens jeg leita, men Cathrin har nok sikkert funnet de rette, han ble nok gift opp igjen innen 1803: LenkeHer er han med kone Martine i 1865. Navna ble skrevet så ymse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at Cathrin og Kjellaug allerede har lagt inn opplysninger. Dette kan kanskje være Sigrid eller Siri (Siri er en navnevariant av Sigrid)SIRI BORGERSEN Christening: 30 JAN 1803 Trysil, Hedmark, Norway Father: BORRE LORDALEN Mother: MARTHE LORDALEN Av Family Search ser det ut som foreldrene giftet seg i 1783 og at deres fulle navn er Børre Bjørnsen og Marte Eriksdatter [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500220039517&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=All+Countries&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeI 1801 finner jeg Børre Bjørnsen på Lørdalen i Trysil, men her ser det ut som kona er blitt til Kjersti Eriksdatter. LenkeI FS finner jeg sønnen Ole, døpt i 1793 LenkeI 1801 bor også Børre Bjørnsons mor sammen med familien. Hun heter Kjersti Eriksdatter er 80 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ifølge Trysilboka b. 1 s. 404 er Børre Bjørnsen Søndre Støa (f. 1765) g.m. Marte Eriksd. Eriks fra Ljørdalen (f. 1760). De har bl.a. datteren Siri, f. 1803 og g.m. Mats Olsson Haskoen på Sörnäset i Lima, f. 1791. Dette stemmer jo bra med (1).Siris mor er kusine av Kersti Jonsd. Jon-Nes på Hammeren i Søndre Osen, se tema 50334 (om Valmsnesset).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerti Stenberg

Det måste ha blivit något fel på inlägget. Sigrid var gift med Mats Olsson i Lima. Men länken 1865 stämmer inte. Då skulle pappan vara yngre än dottern. Mvh Gerti Stenberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det ser jeg nå! Unnskyld feilen! Det burde jeg ha sett etter, men var opptatt av Börre og Marta! Nå har du jo fått de rette foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerti Stenberg

Hej! Finns det något annat namn på Trysilboka och vem har skrivit den? Jag behöver ju komma vidare bakåt. Mvh Gerti Stenberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Den heter rett og slett 'Trysil-boka -- garder og slekter' og er forfattet av Eyvind Lillevold. Den har to store og flere mindre bind og er utgitt i flere opplag. Dette bokverket er etter min mening en av de virkelige gode bygdebøkene her i landet, med et vell av data om slektene og gårdene i Trysil, selv om vel ikke alle er tatt med. Imidlertid er vrimmelen av gårder såpass stor at det til tider kan være vanskelig å finne linjene bakover (særlig mellom mindre bruk), men stort sett går det greit. Slektsopplysningene er tettpakkede, og derfor litt uoversiktlige. Men det betyr jo også at svært mye er kommet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.