Gå til innhold
Arkivverket

[#50403] Konfirmasjon Modum 1839, Mari Knudsdatter


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Kan noen hjelpe meg med å tyde det som står i forbindelse med konfirmasjonen til Mari Knudsdtr. Lofthuus, nr. 16 på side 588. Jeg er nesten sikker på at det er søsteren til tippoldefaren min, Ole Knudsen Eikje/Eken, jfr. tidligere debatter. Jeg skjønner såpass at faren er Grubearbeider Knud Olsen og moren Anne Hansdtr. (men det skulle nok stått Berntsdtr.), samt at Mari ble satt bort til Hans Lofthuus, men det hadde vært fint å vite alt som står her. LenkePå forhånd takk, Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For meg ser det ut som det står at Maris foreldre er døde og at hun er oppdratt som legdslem hos Hans Lofthus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, takker - kan være enig i det! Men klarer du å tyde det som står i spalten etter fødselsåret, også (vaksine, er det vel)?Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk, Else! Såvidt jeg har skjønt, gjelder den spalten koppevaksine (evt. når konfirmanten ble vaksinert), og det du skriver, tyder vel på at hun ikke var blitt vaksinert,hilsen Astid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg kan legge til at pigen Mari Knudsdatter giftet seg 1. mai 1846 i Heggen kirke med Engebret Olsen Baglid fra Eggedal, sønn av Ole Fingarsen og Berit Knudsdtr. Ligarden. De fikk minst 8 barn - Christian ble født før de giftet seg, og to av fadderne var brødrene hennes, Ole og Bernt Eichen (Eken/Eikje). Mari og Engebret er bosatt sammen med 5 barn på Skaarra i 1861, han som Gaardbruger og Leilænding.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

I bygdeboka for Sigdal og Eggedal står det at Engebret var gift på Modum med Mari Knutsdatter Drolsumeie. Det er sikkert de samme men her er hun altså kalt Drolsumeie. Mvh. Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, det er som de samme folkene, ja, for da deres førstefødte ble døpt i 1845, Christian (uægte), står det under mor: pige Mari Knudsdtr. Saastadeie og far:ungkarl Engebret Olsen paa Drolsum.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.