Gå til innhold
Arkivverket

[#50413] Annette Johanna Gullaksen


Gjest Alf EinarJohnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf EinarJohnsen

God kveld! Forsøker å finne ut av følgende: Min tippoldemor Annette Johanne Gullaksdotter ble født den 03 juni 1870(skal i følge konfirmasjonspapirene vær født i Bergen. Dåpsdato = ukjent). Far hennes var Iver Johan A K Gullaksen og mor var Anna Danielsdotter/Dönnösdotter. Far var født i Voss. Annette var konfirmert i Evenes da familien flyttet dit etter 1875. Spørsmålet mitt/hjelpen jeg trenger er altså hvor hunble født slik at jeg kan finne henne i kirkebøkene og få stadfestet hvem hennes ekte mor var. Familien er registrert i folketelling av 1875 i Bergen men, der er ikke Annette inkludert (kun broren Julius). Trenger hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Dette må vel være den du søker:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 ANETTE JOHANNE DANIELSDR Pedigree FemaleEvent(s): Birth: 03 AUG 1870 Christening: 30 APR 1871 Birkeland, Hordaland, NorwayParents: Mother: ANNE DANIELSDR FamilyMessages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Takk til Odd og Yngve. No skulle vel det meste vera på plass, ikkje sant Alf Einar?Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Dvs det står ikkje nokon far til barnet! Korleis skal ein tyde det? Ved konfirmasjon er Iver Gullaksen Rio oppført som far.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Johnsen

Tusen takk for hjelpen Yngve og Marianne. Helt utrolig hva dere klarer å spore opp!! Dette ser jo riktig ut bortsett fra selveste fødselsdatoen som her er oppgitt i august 1870 mens konfirmasjonspapirene er satt til 06 juni 1870. Men, da Anne Danielsdotter står oppført som 'mor' må det jo være riktig. Syntes det hele virker litt mystisk da i realiteten ingen står oppført som foreldre ved dåpen. Klarer ikke tyde hva som står foran Anne Danielsdotter og heller ikke kommentaren på slutten. Kan dette muligens tyde på at Annette er adoptert? Syntes det også virker rart. Er ikk du enig Marianne slik vi til nå kjenner urmakeren at det ville vært noe ulikt ham å faktisk adoptere en unge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Johnsen

Barnemoderen er det som står foran Anne Danielsdotter.Spm til Odd Brede: Hvilket program er det du har hentet informasjon fra? Dette vil jeg anskaffe!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marianne Bakketun

I Ministerialbok for Fana 1871 står det fylgjande: 'Pige Anne Danielsdtr fra Bergen, hun har født barnet paa Indre Hope, opgave som Barnefader Tvangsarbeidhuslem Iver Gullaksen, Ungkarl fra Bergen. Hans første og hennes andet Leiermaal'. LenkeMarianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Johnsen

Fantastisk Marianne! Endelig bekreftelse på at Iver var hennes ekte far!! Ja, han var sannelig litt av en farveklatt han Iver! Tilsynelatende allsidig og ressursterk urmaker som også var innom tvangsarbeid! Dette er uten tvil den mest spennende forfadderen jeg har kommet over! Nå gjenstår det bare å få kontakt med slektninger i Nord slik at jeg kan skaffe et bilde av ham. Klarer jeg det så er du den første jeg skal dele bildet med!! Nok en gang, MANGE TAKK!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Kjekt at ein kan hjelpa. Men eg har fått hjelp sjølv til tydinga av den teksten eg refererte til.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Fikk luringen Iver Johan August Kornelius Gullaksen en datter i Danmark også?Name: Emilie Frederikke Concordia Gullachsen Gender: Female Baptism/Christening Date: 17 Oct 1852 Baptism/Christening Place: SANKT KNUD,ODENSE,ODENSE,DENMARK Birth Date: 11 Oct 1852 Birthplace: Death Date: 18 Oct 1852 Name Note: Race: Father's Name: Iver Johan August Conelius Gullachsen Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: Augusta Frederikke Caroline Jeppesen Mother's Birthplace: Mother's Age: Indexing Project (Batch) Number: C20473-6 System Origin: Denmark-ODM Source Film Number: 50339 Reference Number: Hvor kan jeg finne kirkebøkene i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.