Gå til innhold
Arkivverket

[#50420] Sivert Ingebrigtsen, Skogn


Gjest Tom Madell
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Madell

Jag undrar om någon vet något om Sivert Ingebrigtsen från Buran, Frol, Skogn, född omkring 1776. Han anges vid dottern Gurus konfirmation 1821 heta Sivert Holmli, och vara bosatt i Vuku, Verdal. Vid Folketellingen i Skogn 1801 finns en Sivert Ingbretchssen, 25 år och gift med Jonetta Amundsdatter, 24 år. De hade även en son, Amund som var ett år. Vid Folketellingen i Verdal 1815 återfinns Sivert Ingebrigtsen och sonen Amund på gården Holmli vest. Han uppges vara 39 år och sonen uppges vara 14 år. Sivert och Jonetta får också en dotter, Gjertrud, född 1812. Han nämns också vid dottern Gurus vigsel. Det enda jag vet i övrigt är att hans dotter, Guru Sivertsdatter, uppges vara född i Skogn 1806. Hon dog 1861-01-27 i Midtholmsvald, Vuku, Verdal. Jag skulle alltså vilja veta om någon vet något mera om Sivert och hans hustru, varifrån de kom och vilka som var deras föräldrar osv.Mvh. Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det eneste som står om Sivert Ingebrigtsen i Skogn Historie band VI del 2 er det du vet om han fra folketellingen 1801. Han er ført under Butan østre gårdsnummer 40 i Frol. Jeg har kun boken etter 1801, men jeg tror at før 1801 er å finne i bind 2 av Skogn Historie. Den boka jeg har er utgitt av nemda for Skogn Historie. Det er sikkert mulig å fjernlåne bind 2 av Skogn Historie, hvis ingen med tilgang på den leser dette da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Madell

Jag har en misstanke om att Sivert kan vara son till husmannen Ingbricht Tollofssen, 58 år, och Gurru Sivertsdatter, 56 år, som tillsammans med sonen Jon, 19 år, nämns vid Folketellingen 1801 under gården Restad. För det första är Ingbricht i lämplig ålder för att vara far till Sivert och för det andra kan släktnamnet Gurru gå igen (även om det i sig inte visar något eftersom det är ett så pass vanligt namn).Kanske är det i så fall också så att han är bror med husmannen Tollof Ingbrichtssen, 33 år, som tillsammans med hustru och fem barn (varav en också heter Gurru) som nämns under Salthammer.Nåväl, jag skall försöka låna bygdeböckerna men det är inte alltid som husmännen står upptagna, även om bygdeböckerna för Skogn i detta avseende är mycket bättre än många andra bygdeböcker!Mvh. Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tom Madell

Det ser ut som om Sivert är son till Ingebrigt Tollofssen och Gurru Sivertsdatter. Se Lenke. Är det någon som vet något om denne Ingebrigt Tollofsen.Mvh.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.