Gå til innhold
Arkivverket

[#50422] Anders Ellendsen, Röros


Gjest Tom Madell
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Madell

Elin Andersdotter föddes i Röros och dog i Tännäs, Härjedalen på hösten 1784. Under 1782 fick hon ett oäkta barn, Olof, med drängen Arne Olsen Tynset.Elin förefaller vara dotter till Anders Elendssen på Röros. Hon hade en syster i Bruksvallarna, Anges, och i nekrologen över Agnes uppges hon var dotter till Anders Elensson. Enligt registret (i Digitalpensjonatet) hade den sistnämnde en dotter Elen, döpt 1755 2/11, men det står samtidigt som en kommentar 'Død' för henne. Jag undrar om den är införd i dopboken, men oavsett vilket kan den ju ha skrivits in vid en senare tidpunkt. Hon verkar åtminstone inte finnas upptagen i motsvarande register (1727-1766) för begravda. Det finns även en Elin Andersdatter som konfirmeras 1772.Är det någon som kan kasta lite ljus över det hela och som kanske också vet något om denne Anders Ellendsen, hans hustru och deras anfäder?Mvh.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Tom Madell.Jeg har sett ditt spørsmål angående Elin Andersson på Disforum. Jeg kjenner ikke til disse folkene, men undersøkte litt i kirkebøkene på RHD som også har med faddere. Dette er nå en stund siden, og jeg glemte det hele.Her følger det jeg fant ut, og kan ikke si at det var så mye, dessverre.Jeg må først si at det sannsynligvis ikke er så mye jeg kan bidra med som kunne gi et svar på ditt spørsmål. Det dreier seg vel om Anders Ellendsen (død 1766 51 år) gift 1751 med Kirstine Vilman. Det er fire Vilman/Vildman (Kirsten, Karen, Kirstine, Johannes) som gifter seg ganske tett rundt midten av 1700-tallet, og ser man på faddere på deres barn, synes det å bestå en nær forbindelse mellom dem uten at jeg vil påstå de er søsken. En Hans Jensen Vildman døde i 1759 82 år, hans kone Inger Richter i 1755 65 år.Anders Ellendsen er det verre med. Det er tre faddere på tre ulike barn med Ellendsen som farsnavn, som jeg fant verdt å undersøke. Fadder på Agnis født 1752 er Beritte, Sven Ellendsens hustru. Det må være Sven Ellendsen gift 1748 med Beritte Jacobsdatter. Han var sønn av Ellend Svendsen Belgmaker og Anne Sophia Olsdatter. Ifølge skiftet etter Ellend S B i 1742 foreligger det ingen sønn Anders.Fadder på Anne født 1759 er en Gulbrand Ellendsen. Jeg aner ikke hvem han var.Fadder på Hans født 1763 var Iver Ellendsen. Iver Ellendsen Vold døde to år før, og da vet jeg ikke om flere Iver Ellendsen.Agnis Hansdatter Sund er fadder på de to yngste barna, interessant nok på grunn av fornavnet!Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Madell

Hej Astrid och tack för ditt svar!ALLA tips är välkomna. Elen Andersdatter (och Arne Olsen Tynset) var första gången det tog tvärstopp när jag började släktforska på allvar för lite mer än 15 år sedan, så det är en fråga jag levt länge med och som därför också har en särställing i min forskning. Det känns ändå tryggt att veta att det är fler än jag som har problem att identifiera dessa personer, trots att Rörossläkterna är relativt väl utforskade.Återigen tusen tack för ditt svar!Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.