Gå til innhold
Arkivverket

[#50423] Steensgaard - Toller


Gjest Roger Loen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger Loen

Mogens Olsen Steensgaard født 1710 død 1760 sønn: Steensgaard, Lars Mogensen, født 1736. Forpaktningssocietetsvisitør i Slependen og Kragerø i 10 år. Undertollbetjent i Kragerø 1777, tollbetjent i Son 15. feb. 1779. Død før 5. jan. 1781.http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/r-s.htmJeg klarer ikke å finne noen Steensgaard før Mogens Steensgaard, kan det ha vært et navneskifte? Tollere er vel å betrakte som embedsstanden og kommer som sådan ikke fra 'intet'. Er det noen som gi meg informasjon?Mottar gjerne tips på hvor jeg kan lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Loen

Du har sikkert rett i det. Dette er hva det står om tollere:Steensgaard, Lars, født 1776/77. Fullmektig i Christiania i 1801. Var undertollbetjent sammesteds i 1838.Steensgaard, Lars Mogensen, født 1736. Forpaktningssocietetsvisitør i Slependen og Christiania i 10 år. Undertollbetjent sammesteds 1777, tollbetjent i Son 15. feb. 1779. Død før 5. jan. 1781.Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kan ikke hjelpe særlig herfra, men har en formening om at navnet er av dansk opprinnelse, muligens Steenstrup gård ved Thisted.Forøvrig - om det har noen som helst interesse - han døde i Son ble begravet 02.01.1781 (du finner ham nok i Vestbys kirkebøker), jeg har aldri sett annet enn 'før ...' så det kan ikke være lett grundig etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Gården ved Thisted heter selvsagt Steensgaard, ellers hadde det ikke gitt noen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.