Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Oddbjørn Johannessen

[#50429] Søren Johannessen f. 1889 i Holt, g.m. Lydia Rebekka Rasmussen (Moss, Seljord)

Recommended Posts

En av min oldemors brødre hadde 12 barn (alle f. i Holt i Aust-Agder i perioden 1883-1905). Etter det som er fortalt, fikk kun én av sønnene etterkommere.Det var imidlertid i hvert fall én sønn til som giftet seg - og jeg har foreløpig ikke greid å finne ut hvor det ble av dette paret:Søren Johannessen, f. 1889 i Holt; g. 1913 i Holt med Lydia Rebekka Rasmussen, f. 1893 i Moss, konfirmert 1908 i Seljord. Søren var ved ekteskapsinngåelsen smed og bosatt på Arnevik i Flosta. Foreldre: Jernverksarbeider Johannes Andreas Sørensen (1855-1917) og Berthe Jensdtr. (f. 1859). Lydia Rebekka var datter til baker Anton Ragnvald Rasmussen (f. 1861 i Molde) og Berit Marta Johannessen (f. 1861 i Trondheim).Her er Lydia Rebekkas familie i 1900: LenkeSom vi ser, er det her snakk om en familie som har vært mye på flyttefot: Mo i Rana, Moss, Kristiania, Skien og Seljord.Søren Johannessens familieforhold kjenner jeg godt, siden han var min farfars fetter, men kanskje noen med kjennskap til Lydia Rebekka Rasmussens slakt kan hjelpe meg med å finne ut hvor paret ble av, og om de fikk noen barn. Jeg har ikke funnet noen av dem begravet verken i Holt eller Flosta før 1920. Ei heller har jeg funnet noen barn. Ved ekteskapsinngåelsen er det nevnt at det ikke var noen lysning 'paa grund av bortreise'. Kanskje har de flyttet fra Holt/Flosta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant nettopp en interessant ankomst til Ellis Island 1/6 1914. Skipet var S/S Campania, som la ut fra Glasgow 23/5 1914. Ombord befant det seg en gruppe menn som hadde fått billettene betalt av 'Owners of S/S St. Olav'. De bør altså ha vært sjømenn.I denne flokken finner vi også en Søren Johannesen, hjemmehørende i Arendal. Han er 25 år gammel og 'Fierman'. Faren er oppgitt som Johannesen Søren. Sammen med ham nevnes dessuten en 'Fierman' Jens Sørensen, også hjemmehørende i Arendal, 31 år. Farens navn: Sørensen G...?Denne Søren Johannesen bør altså være født ca. 1889 (akkurat som 'min' Søren). At hjemstedet her oppgis som Arendal, må ikke nødvendigvis tas bokstavelig. Jeg har tidligere vært ute for at nærmeste by oppgis som hjemsted ved ankomst Ellis Island. Det som ellers er interessant, er at 'min' Søren Johannessens eldste bror het Jens og var f. 1883. Han skrev seg sågar for Jens Sørensen. Det er altså mye her som 'stemmer'.Men så er det også noe som skurrer. Både Jens og Søren er oppgitt som 'Single' - og begge 'mine' var gift... Spørsmålet er da hvor pålitelig informasjonen i slike skipsmanifester er. Dersom dette er 'mine' folk, er i så fall også de oppgitte farsnavn unøyaktige, siden far til brødrene Søren Johannessen og Jens Sørensen (Johannessen) het Johannes Andreas Sørensen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står faktisk 'Fierman' i manifestet, men det må vel være en feilstaving av 'Fireman'.Jeg kan jo også nevne at 'min' Søren Johannessen hadde en bror som jeg vet var sjømann - Gustav Johannessen (f. 1893). Det KAN være han som sammen med resten av mannskapet på den danske 'steameren' SPES ankommer New York 17/7 1921. De har da seilt fra Curacao 1/7. Alle offiserene er norske, og Gustav Johannessen er oppgitt som maskinsjef. Alderen er - dersom dette er rett mann - riktignok litt unøyaktig (men ikke så voldsomt): 29 år ('min' mann var altså 28).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.