Gå til innhold
Arkivverket

[#50431] Servietter i skifter i Norge


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I et skifte i 1755 på Hadeland forekommer en dreielsserviett taksert for 12 skilling. Jeg kan ikke huske å ha sett servietter nevnt i bondeskifter i det hele tatt tidligere, og kan ikke tenke meg at det var mange av dem da, i hvert fall ikke blant bønder. Noen andre som har funnet servietter i bondeskifter på denne tiden eller tidligere?Boet ser ut til å ha vært solid (formuen var på drøyt 1293 rdl., hvorav gården alene var taksert for 860 rdl.), men slett ikke overdådig, selv om mye sølv-, kobber- og tinngjenstander er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

Lin ble dyrket på linåkre stort sett på alle garder på Hadeland, og kvinnfolka vov duker og servietter. Dom kalte det ofte duk - som i lommeduk - men en skifteskriver kan jo ha brukt et 'finere' ord. Små og store duker var det flust av på store garder, og at slikt lintøy kunne komme med i skiftene, synes jeg er helt å forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

De (andre) dukene på i hvert fall akkurat dette skiftet var 6 alen lange og dobbelt brede, og tror ikke (etter hukommelsen) at andre, mindre duker der var hva vi i dag ville kalle servietter, men ser ikke bort fra at du kan ha rett i hva du skriver når det gjelder andre skifter i området (og kanskje andre steder også).Foreløpig har jeg fra Hadeland ellers kun registrert mindre skifter, hvor det var få eller ingen duker nevnt over hodet, alternativt at innboet ble auksjonert bort og altså ikke oppgitt i skifteprotokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Der hvor jeg vokste opp ble det sagt at'det var serviett(dialekt :salvett) på bordet' og det var en liten kvadratisk duk. Størrelse varierte, men fra 40-50cm og kanskje opptil 90cm. Vevens bredde avgjorde selvsagt,av og til var vel renninga slik at det ble 2 eller 3 i bredden. Mvh. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg leser tittelen som 'Ser vi etter i skifter i Norge'. Beklager dette dustete innlegget, men jeg klarte ikke å styre meg :-)mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.