Gå til innhold
Arkivverket

[#50438] Arnt Olsen Alstadhaugvald, Skogn


Gjest Tom Madell
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Madell

Arnt Olsen Heierås var född omkring 1761 och hade från 1789 fäste på en husmansplats under Heierås och därefter från ca 1800 en plats under Alstadhaug. Han förefaller vara död innan folketellingen 1835. Han blev 1789-10-29 gift med Ingeborg Torsteinsdatter Bjerken (Østborg), född 1762. Det är oklart när hon avled. De uppges ha haft sex barn. (Enligt Skogn historie X; Midt-Skogn 1, Skogn 2003, s. 33, samt s. 61 f.)Medan Ingeborg Torsteinsdatters släkt är relativt utförligt beskriven i bygdeböckerna hittar jag inte igen Arnt Olsen och hans föräldrar någonstans. Är det någon som vet mer om dessa?Jag härstammar från Arnt och Ingeborgs yngsta son Andreas Arntsen Alstadhaugvald, född 1804. Vid Folketellingen 1865 nämns en husman med jord som heter Andreas Arentsen. Han uppges vara änkling och 61 år gammal. Några barn nämns inte, bara en piga och en dräng. Han gifte sig dock 1830-04-01 i Alstadhaug med Julianne Marie Johansdatter. Född 1808-12-17, Marken, Nord-Sandberg, Skogn (se ämne 41778). De hade en son Andreas Martin Andreasen (min mm fm f), född 1833-06-02, som sedan flyttade till Verdal. Vet någon om det föddes fler barn i äktenskapet och något mera om Andreas och Julianne Maries vidare levnadsöden?Mvh. Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hallo slekning! Hvilken av Iulinane Marie Johnsdtr og Anders Arntsen sine barn er du etterkommer av? jeg har Ane Jørgine Andreasdtr, f 20.9.1836 som tippoldemor..Arnt Olsen Heirås, f 1761-husmann Alstadhaugvald. Død 8-6-1809.Far til Arnt Olsen f 1761 var :Ole Arntsen Heiråsvald, f 1726- D 1800. (Hvem som var mor til Arnt Olsen er ukjent for meg).Når det gjelder Arnt Olsen si kone, og hennes aner , har jeg litt mer. Dette finnes også i Skogns Historie,Bind X-Midt Skogn, Side 61-62:Ingebor Torsteinsdtr Østbaard, f 1762. Døpt 4.de søndag etter påske. Ingebor Torsteinsdtr, gm Arnt Olsen Heiråsvald , Husmann på plassen Langskipet under Alstadhaug. barn oppført i 1801:Ole 11 år, Gunnhild 6 år, Karen 4 år. I tillegg kommer Torstein på 9 år som bodde hos gudmoren sin, Margrethe.Hun var datter av: Karen Nilsdtr, f 1733-d 1802. og : Torstein Nilsen, f 1723-.Husmann under Bjerken, Alstadhaug. Han døde 28-1-1815, Ulvesleiret der dattera Margrethe bodde.Torstein Nilsen f 1723 tok over Indre Bjerken etter sine foreldre. Han ble g med Karen Nilsdtr i 1760.Deres barn: 1. Ingebor Torsteinsdtr f 1762.(Og g m Arnt Olsen)2. Dødf. barn begravet 2-4-1767.3.Margrethe Torsteinsdtr, døpt 3. søndag i faste 1771., g 2-11-1797 med Jens Christensen Røst, Ulvesvald.Det var her Torstein Arntsen var i 1801 som fostersønn til Margrethe og Jens Christensen.4. Kirsten Torsteinsdtr døbt 11 søndag Trinit 1766.Hun var på Alstadhaug prestgård i 1801, ble ikke gift i Skogn prestegjeld.Når det gjelder:Torstein Nilsen f 1723 tok over Indre Bjerken etter sine foreldre- så er også hans far kjent:Nils Vegardsen, f 1688- gravlagt 21-5-1765. han begynte som klokker i Alstadhaug kirke i 1715, da var han 33 år gammel.barn av Nils Vegardsen:1. Karen Nilsdtr 1721-1754- g m Ole Olsen Korsbakken2.Torstein Nilsen, neste driver på Bjerken.3. Nils Nilsen Korsbakken, f 1733-begravet 17-2-1784.nHan ble g 1-12-1765 m Johanne Rasmusdtr f 1733.4.Peder Nilsen.Nils Vegardsen kunne ha vært g med ei som het Ingeborg, men det er usikkert... ja, det var noen opplysninger som er for det meste hentet fra boka jeg refererte til. Du må bare spørre igjen, det erikke sikkert at alt her er like klart.. BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Madell

Hej!Tack för upplysningen om Ole Arntsen! Vet du något mer om honom?Jag härstammar som sagt från Andreas Martin Andreasen. Hans vidare levnadsöden och barn har jag beskrivit på DIS: Lenke.Vet du om Andreas och Julianne Marie hade fler barn?Mvh. Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hei, må nok til å ta en pause nu!Jeg arbeider på natta, så må vel ta en lur, men kommer tilbake med mer om denne familien, ha det så lenge, BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Når det gjelder denne familien- Andreas Arntsen og Julianne Marie Johansdtr, så har jeg mangler i mine opplysninger!Andreas Arntsen fødd 12-12-1803, død 17-12-1843. Kona,Julia Maria Johansdtr, døpt 17-12-1808.I tillegg til din ane,Andreas Martin f 2-6-1833 har jeg 'min ane', Ane Jørgine Andreasdtr, f 20-9- 1836 Alnes/Elnes. Hun døde 5-1-1913 på Sve, hos sin sønn Odin Julius Svee.Ane Jørgine ble g m Elisæus Christiansen Jøåsvald.Ser du skriver at Juliane og Andreas A skulle ha 6 barn. De 4 resterende vet jeg nok ingenting om. Men det gjør kanskje noen andre?Med hilsen B E Veie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Madell

Hej och tack för svar. Sex barn? Till för någon dag sedasn visste jag bara om ett barn: Andreas Martin, så det tror jag inte att jag har skrivit någon stans. /Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Beklager blandet sammen juliane og Andreas A md et annet par...Jeg vet ikke hvor mange barn de hadde, men kanskje det går an å finne det ut- hvis ikke noen andre sitter inne med de opplysningene da!! BEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Bjørn Even Veie

Hei Tom. Nei, desverre har jeg ikke det. Har vel ikke holdt på med denne grenen av slekta det siste året heller. Men jeg regner med å se på det ved en senere anledning. Ellers så finnes jo nå de fleste kirkebøker på nettet. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=2469>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=2469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.