Gå til innhold
Arkivverket

[#50445] Oppslag bygdebok Modum: Gjellum eller Hellum?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Nå har jeg selv funnet ut at det er Gjellum (eller Jellum) jeg er interessert i. Om noen kunne være så vennlig å slå opp i bygdebok for Modum og gi meg navn på noen brukere i en rekke som inkluderer Ole Jensen (som bodde der i 1801, 55 år gammel) og antagelig hans sønn Claus Olsen og kanskje en Ole Clausen etter ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg trenger hjelp til å tyde kirkeboken ved Ole Jensens dåp i 1746. Dessverre er jeg ikke flink med lenke, men dette gjelder Ministerialbok nr. 2 for Modum 1741-1782, side 83 (døpte), dåp nr. 84 nederst på høyre side.Jeg mener det bl.a. står dette:'---- Dom 1ste Adventus døbt af ----- Jens og Karen Deres Drenge Baren kaldet Ole. Q.fad: Maren ---, Ingeborg Gunderd----, Mandfad: Herlov Andersen, Engelbredt -----, Niels Arnesen -----'men det står en del mer som jeg dessverre ikke klarer å tyde. Angis det f.eks. noe gårdsnavn her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Opgivelsesskifte på søndre Gjellum i Heggen 27/4 1781 (Eiker,Modum og Sigdal skifteprotokoll 16a side 239b)ved Jens Bentzen og Karen Andersd.Hustruen g.1.g.m. Anders Stephensen, 1.søn Stephen Andersen, død, var g.m. Marthe Bentsd. a.søn Anders Stephensen, Jellum, myndig, 2.datter Enger Andersd. g.m. Ellef Henrichsen Jellumeie, 3. datter Karen Andersd. g.m. Jonas Amundsen Heggeneie, 4 datter Ragnhild Andersd., ugift, Heggeneie. Fra annet ekteskap: 1 søn Anders Jensen Sporpin, 2 søn Ole Jensen Jellum.Skifte Gjellum i Heggen 10/10 1805 etter Ole Jensen Jellum (protokoll 19 side 51b) Enke Marie Bjørnsd. 1.søn Claus Olsen, 21 år, 2. søn Anders Olsen, 19 år, 3. datter Kari Olsd. g.m. Ole Erichsen, smeden, 4. datter Berthe Olsd. 16 år , 5.datter Massi Olsd. 11 årDødsfallmelding 22/11 1868: Claus Olsen Jellum er død 84 år gammel. Enke Anne Gabrielsd. 1.søn Christian Clausen Jellum, myndig, 2.søn Ole Clausen, Arendal,3.søn Anders Clausen, Sarpsborg, myndig, 4. datter Berte Clausd. g.m. Andreas Larsen Biørndalen. Fra et tidligere ekteskap med forhen afdøde hustru Kari Olsd: 1 datter Maren Clausd. g.m. John Gulliksen Baalerud.mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk, Arnt Hole og Asbj. Arnestad! Dette var meget god hjelp. Min interesse for Gjellum-folket skyldes at jeg er i ferd med å hjelpe en gammel venn med å finne litt ut om slekten hans, og han har aner på farsiden derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Gården Jellum er beskrevet i Modums Historie IV, sidene 330 - 332.Den første er Jens Bentsen som giftet seg med enka på gården. Han skiftet med barna i 1781 og sønnen Ole Jensen, f.1745 d.1805 overtok gården.Jens Bentsen druknet i elva i 1787, han ble da 79 år gammel. Ole Jensen var eier av gården til sin død i 1806.Ole Jensen var gift med Mari Bjørnsdatter f.1756. Dem hadde disse barna: Kari f.1782, Claus f.1785 og Anders f.1787.På skiftet etter Mari Bjørnsdatter ble dette bruket utlagt til eldste sønn, Claus Olsen f.1785, gift 1 gang med Kari Olsdatter d.1821, 2 gang med Anne Gabrielsdatter f.1797. Deres sønn Kristian Clausen f.1823, hadde bruket i 1875. Han var gift med Berthe Andersdatter Skreppen f.1826.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.