Gå til innhold
Arkivverket

[#50456] Johan Fredrik Tronhuus, født 1818 i Vågå


Gjest Stig Nyberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Nyberg

Jeg søker opplysninger om livsløpet til Johan Fredrik Tronhuus (født 17.04.1818 i Vågå). Han er ikke funnet konfirmert i Vågå. I stamrullen for Gudbrandsdalske kompani står det 'Efter aproberet Afgangsliste af 28. august 1832 ervervet sig Jægerkorpset i Christiania'. Men han er ikke funnet i tilflyttingslistene til garnisonsmenigheten der. Har heller ikke sett noe om ham i militærkalendrene. Heller ikke i FT 1865. Han står likevel oppført som arving i skiftet etter faren, Jens Jensen Tronhuus, på Sørum i Vågå den 26.08.1845. Men det står ellers intet om ham.Han var ikke far til kapellan Michael Johansen Tronhuus Blegen(født 1849 i Vang i Hedmark, død 1893 i Kolbu, Vestre Toten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jens Larsen Trønnes kom fra Trønnes i Vang.Familienavnet er Tronhus. Slekta har felles røtter med mi. (Noen sier at folk ikke har røtter, men føtter). Likevel er jeg noe usikker her. Jeg tror nemlig at denne Johan Fredrik Tronhus er Trønnes i morslinjen. At mora kan være Gisken Elisabet f ca 1785, datter av Jens Larsen Tronhus fra Trønnes. Faren til Johan Fr. blir vel da Ener Torsen Romundgård. I såfall er han f p Smedsmo i Vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Det er ikke opphavet til Johan Fredrik Tronhuus som er problemet mitt, men livsløpet. Hans foreldre er Jens Jensen Tronhuus (sønn av Jens Larsen Tronhuus og Ingeborg Christine Tax), og hans kone av 2. ekteskap, Magdalena Munch. Den Gisken Elisabeth du nevner er altså søster av Jens Jensen og dermed tante til Johan Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

I utflyttingslista i kirkeboka for Vågå står Johan Fredrik Tronhuus 29 år, f. 18/4-1818, som utflyttet til Ofotens prestegjeld den 24. april 1847. Det er dessverre alt jeg har funnet om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Hjertelig takk for det, Aud! Dette har jeg ikke sett. Da var han altså kommet tilbake til Vågå. Heller ikke det var jeg klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Beklager, dette har jeg ikke greie på og jeg har to andre koner til Jens Jensen, så jeg har sikkert tatt feil jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Jens Jensen hadde faktisk to andre koner, Thor. Den første var Ingeleiv Eriksdatter Garmo, og den tredje var Marit Iversdatter Blessom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Da stemmer nok også min informasjon. Denne Magdalena var vel da datter av Peter Munch, sogneprest i Ringebu og f ca 1773?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Jeg ser jeg har notert at Jens giftet seg med Magdalena Munch (født 23.07.1777 i Vågå, død 31.03.1829 sst) den 01.08.1815 i Vågå, men jeg husker ikke hennes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Thor, vet du mer om Jens Larsen Trønnes ( Tronhuus) fra Vang, og opphavet hans, jeg holder på med denne slekta nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Stig Nyberg

Ja, bildet viser familien til Jens Tronhuus. Jens var sønn av Peter Munch Tronhuus, Johan Fredriks eldre bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Harald Sve Bjørndal

Hei. Denne Tronhus-slekta er eit lite mysterium for meg. Tipp-oldermor mi heitte Barbro Jensdatter Tronhus (fra Sørem), gift med Paul Svee på Svee i Vågå. Jens Tronhus (f. ca 1803) budde også på Svee som føderådsmann (vart tegna på Svee av Erik Werenskjold, da han bodde her for å illustrere Eventyrene). Ser bilde av Tronhusfolket i forrige innlegg, og husker da et glimt av (tror det var Julie Tronhus) som ble hentet av sykebilen her på Svee da jeg var liten gut.Noe jeg ikke får til å stemme med Tronhus-slekta er hvordan den går fra Sørem og tilbake. En historie som går her i familien er at ein gardgut på Sørem (Trond?) giftet seg mot foreldrenes vilje med en under stand. Han fikk da en øy i Ottaelva (hører nå til nordigard Sandbu), og fikk da således rett til å etablere seg i fjellet. Flyttet da til det som nå kalles Tronhus i Randsverk. Har altid trod at Tronhusfolket kom 'hjem' til Sørem, men det stemmer kanskje ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei,Er noen av disse slektninger av Jacob Larsen Tronhuus på Trønnes (sønn av en på Kveberg) og Marthe Pedersdatter?Disse to er min kones tipp(4)oldeforeldre, og hadde ihvertfall en sønn Fredrik Jakobsen Tronhuus Blæstad (f. 1743 på Trønnes, døpt 1744), hennes tipp(3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jeg vil tro at jeg har det som er kjent om Trønnes og Kveberg.Trønnes er hjemgården for familien Tronhus. Kveberg er hjemgården for Hveberg - Hueberg og Queberg. Forstavelsen Hv finnes praktisk talt ikke nord for Akershus, men har nok samme utgangspunkt som i f. eks hvitr på gammalnorsk. Kveberg er imidlertid etter min oppfatning en forvanskning av Tviberg, altså to berg som passer bra med topografien på tunet. Jeg har forfedre som har vært både husmenn (senere offiserer) og brukere av Kveberg. Utveksling av det jeg sitter med passer nok best over telefonen.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Harald, det var interessant det du skrev om at Erik Werenskjold har tegnet Jens Tronhuus (født 1805, mener jeg). Vet du hvor tegningen er eller hvor den er gjengitt? Etter hva jeg har sett av stamrullen var Jens krøpling, og det var nok en grunn til at han solgte Sørem i 1848, to år etter at han arvet den. Jeg kjenner ikke til at noen Tronhuus kjøpte den tilbake, men en halvbror av Jens, Peter Munch Tronhuus, hadde visstnok et stue på Randsverk som hans sønn Jens (f. 1846) overtok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Harald Sve Bjørndal

Hei. Beklager virkelig at dette har tatt tid. Tegningen som ble tegnet i 1878, finner du på side 37 i Leif Østbys bok om Werenskjold. (ISBN 82-504-2075-6) Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.