Gå til innhold
Arkivverket

[#50457] Kjenner noen disse; foto av mor og tre barn.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

I forbindelse med rydding i gamle familiealbum kom vi over dette, som ingen drar kjensel på:Fotograf er A. Brundtland i Bergen. Ingen datering. Ingen påskrift.Familien min har hatt tilhold i Sogn, Sunnhordland, Hardanger, Nord-Rogaland, foruten Bergen, men det er trolig ikke av slekten i Sunnhordland, da de oftest ble fotografert i Etne eller Haugesund.Mvh Arnfrid M

bilete2891.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har jeg fått så god hjelp til to spørsmål i tilknytning til familiealbumryddingen, -så nå håper jeg noen drar kjensel på disse fire flotte kvendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Dette kan eg absolutt ingen ting om. Men med bunadsslekt fra både Sogn og Hardanger ser jenta til høyre ut slik eg husker Hardangerbunaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Enig med Terje igjen, ser ut som ein Hardangerbunad. Det ser ut som tre søstre og mulig mora deira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Schønning Skorpen

Hei. Bunaden behøver ikke å ha noe å si for plassen de kom fra. På den tiden brukte alle det som ble kaldt 'Nasjonalen'. Mvh Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan vi tidfeste fotoet i (1). Moren minner meg litt om farfars søster Anna Helene Akselsdtr Meland g Berge (som visstnok skal være den jeg ligner mest på). Hun ble født i 1887, og hadde tre døtre, f 1916, 1919 og 1926. Føler at fotoet er tatt tidligere, men er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg drister meg til å legge ut et utsnitt av familiebildet av Anna Helene med familie;Dette er i tilfelle tatt mellom 1945 og 1950, vil jeg tro.

bilete2902.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, ser at Brundtland ikke er nevnt i Adresseboken 1924-1925. Så da var mitt tips om at det var min grandtante med døtre feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Hardangerbunad vart nok brukt i store deler av Hordaland, før dei gjekk over til t.d. Sunnhodlandsbunad, Etnebunad og andre lokale bunader. Yngste søster mi (45) fekk Hardangerbunad til konfirmasjonen (Etne kommune), sambygdingane som er 40 år nå fekk Etnebunad. Tante mi har Sunnhordlandsbunad, men den skaffa ho seg i godt vaksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Marie,ja det var vel litt forskjellig. Mammas eldste søster f 1910 fikk Hardangerbunad, mens min mor f 1913 og søsteren f 1915 fikk Etnebunad. Akkurat når de fikk dem vet jeg ikke, men det var i hvertfall før jeg ble født. Jeg har arvet mammas Etnebunad. Yngstesøsteren deres f 1924 overtok eldstesøsterens Hardangerbunad, mens den eldste sydde seg ny Etnebunad i voksen alder, trolig samtidig med de to andre. For ordens skyld; guttene fikk ikke bunad. Mormor og farmor hadde heller ikke bunader (de var begge fra Etne f 1886 og 1882).Var Hardangerbunad, Nordhordlandsbunad og Vossebunad noenlunde make for jentene, eller var det store skilnader? Hausbunaden er vel nyere og Sognebunaden var annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Når en ser på morens og de mindre barnas påkledning, ser bildet for meg ut til å høre til rundt 1915. Moren er kledd som de jeg kjenner som var født ca 1870-85 og jeg mener jeg har sett bilde av barn på denne tiden med slik stor krage.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg tror også det er tatt rundt 1915. I følge (9) opphørte dessuten Brundtland som fotograf i 1916. Det kan nok bli vanskelig. Jeg skal imidlertid ta fotoet med til min snart 97 år gamle tante. Kanskje hun kjenner dem igjen. Hun har meget god husk. I helgen da vi ryddet i boet etter hennes foreldre spilte hun på flygelet mens vi sang, spesielt morfars sang, 'Å Vestland, Vestland' syns hun var stas. Hun er utdannet pianist og organist.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

ArnfridHar noen spørsmål ang.bilder på generelt grunnlag.Min far var innom med 2 fulle skoesker med bilder. Vil anta at de fleste er fra siste halvdel av 1800 tallet. Noen er imidlertid merket med Brundtland som dine (leste over her om når han hadde sitt virke, så det var jo oppklarende). Bildene du legger inn her har du skannet, men hva gjør du med originalene etter at du har kopiert/skannet dem? Lurer på hva jeg bør gjøre med mine 'skatter'. Tenkte på bankboks e.l.Ser også at noen kanskje har historisk verdi. Jeg har en rekke bilder som kanskje ville vært interessante for jernbanemuséet. Tar i mot tips med takk:-)Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dete er vanskelig. Vi (ialt 14 av min generasjon på mors side og 16 på fars side) prøver å skanne eller avfotografere mest mulig til hverandre. Dette blir likevel i hovedsak portretter og gruppebilder.Noe har vi i bankboks, som min eldste bror, som også er eldste barnebarn på begge sider, har ansvar for, sammen med verdigjenstander og et lite papirarkiv fra besteforeldre. Noe, f eks albumer, er fordelt, men jeg har mange da jeg er spesielt interessert i det.Etter mine foreldre har vi laget et stort skinninnbundet album med de viktigste bilder fra deres liv og vår oppvekst, samt viktige dokumenter (vitnesbyrd, dåpsattester, papirer fra krigen, men også pantobligasjoner ol). Dette albumet har vi et år hver, og vi supplerer etterhvert med nyoppdagede ting og bilder.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Høres lurt ut å dele på det, og så kjekt med flere som deler samme interesse. Litt synd om noe skulle gå tapt, så derfor spørsmålet mitt utenfor temaFant forresten også en godt bevart koppevaksine-attest fra 1873, samt noen håndskrevne kvitteringer fra samme tidsperiode....må skaffe bankboks:-)Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Løsning på (1):Hansine Bjordal f Førsund (oldemor Elis søster, gm handelsborger Einar Bjordal) og hennes tre døtre fra venstre Olga f 1900, Astrid f 1905 og Sønneve f 1895. Trolig tatt ca 1907-1908.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.