Gå til innhold
Arkivverket

[#50459] Oppslag i bygdebok for Strandebarm/Kvinnherad


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I denne tråden havner vi i Strandebarm: LenkeVi har funnet Bård Bårdsen Gravdal f. 1733 som var gift (?) og flyttet til Krokeide i Fana og festet bruk der i 1771, og dør der 1810, og broren Helje Bårdsen Gravdal f. 1724 som var gift to ganger (1 g. Mari Olsdtr. Gjermundshavn 1754 og 2g. en enke ved navn Kistine Pedersdtr.). Han havnet på Krokeide i godt voksen alder, og dør der 1811.Helje var på Huse i Kvinnherad i 1801, så det står kanhende om ham i Kvinnherad-bøker også?Jeg er interessert i det meste om denne familien, men spesielt i en eventuell datter av Helje, ANNA.Setter stor pris på all hjelp her - spesielt siden Strandebarm ikke er digitalisert for den aktuelle perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei, Kan ikkje sjå Helje på Huse eller Mari Olsdtr. Gjermundshavn i Kvinnherad 2. Mvh Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Eg kan skriva det vesle eg fann på Gravdal.Bård Helgeson frå Hauge, Kv.herad,(1692-1745), g.I 1722 m. Bol Andersdtr. Gravdal, (1691-1727), g.II 1729 m. Eli Bårdsdtr. Leirstein, (1697-1773).Born I:Anna (1723), d. ungHelge, Budde Furhovda, plass Sagviki. Der fann eg dette: Helge Bårdson frå Gravdal, (1724-?), g.I m. Maria Olsdtr. Gjermundshavn, g.II 1770 m. enkja Kristina Pedersdtr. ' av Værket' og flytte vel til Ølve. (det er alt som står om Helge.) Born II, (Bård og Eli):Bol, g. Øye br 1Bård, (1733-1810), g.m. Ingrid Larsdtr. Øye, budde Krokeide, FanaTorbjørn, (1736-57), ug.Jens, (1741) (Her har eg notert at han budde Undarheim 17. Kjelde er vel gards og ættesoga for Kv.herad, bd4)Anna, g. Tveit,Mundheim, br.1Dette var diverre alt eg fann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tusen takk, begge to. Det bragte meg dessverre ikke videre med en datter Anna, forhåpentlig med foreldrene Helge Bårdson Gravdal og Maria Olsdtr. Gjermundshavn. Undrer meg på hvor de bosatte seg og døpte barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Kan de ha bodd i Strandvik en stund? Lurer litt på den Baar Helgesen som døpes på Femanger i 1756, med foreldre Helge og Mari Lenke Kanskje noen sitter med bygdebok derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Gløymde å skriva i stad at eg har sett etter i bygdeboka under Femanger, utan å finna noko.Eg har lurt på om dei har flytta så mykje, at dei ikkje har kome med i nokon bygdebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk igjen, her må det nøstes enda litt. Jeg har bedt om oppslag på arkivforum, så får vi se.Om Bård er født i Strandvik er gjerne Anna det også, hun skal være født etter ham - ihvertfall dersom det stemmer at hun var 16 år i 1770.Jeg er ikke godt nok kjent i området, merker jeg. Finnes det egen bok for Varaldsøy? Ølve? Står det om Strandvik i Fusabøkene?Er så nær, så nær, nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Varaldsøy står i Strandebarmsboka, Ølve høyrer til i Kv.herad, og Strandvik høyrer til noverande Fusa kommune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk, Elin! Jeg hadde håpet det var bøker vi ennå ikke hadde sett i. Men du har gjerne rett, i at all flyttingen gjorde at de ikke er blitt registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ad innlegg 8; rettelse: Hun var 16 år i 1776 ifølge alderen ved konfirmasjon i Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I det andre ekteskapet har jeg funnet to sønner på Helge Baardsen Gravdal og Kistine Pedersdtr. af Værket (Værket?)Sønnen Niels døpes her - høyre kolonne: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070510660302.jpg>Lenke Hva står der etter Helge Baardsen? Bergmand? Leser jeg rett at fadderne er Jon Stølen, Rasmus Fugleberg, Jon Schanche, Anna Hansdatter, Kari Hansdatter.Og her er en sønn Peder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ser at Furhovde og Gravdal i dag ligger i Kvam kommune. Kan det stå noe i ættarboka for Kvam, eller er Strandebarm/Varaldsøy konsekvente i egne bøker, selv etter flytting av kommunegrenser i 1964?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.