Gå til innhold
Arkivverket

[#50468] Mette Gulbrandsdatter


Gjest Renate Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Renate Gulbrandsen

Nå sitter jeg virkelig fast her! Noen som har lyst til å hjelpe meg?Helene Halvorsdatter, født 31. okt(?)1816 i Aurskog([url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061031010773.jpg>Lenke) var datter av Halvor Gulbrandsen(f.1787, se Lenke) og Mette Gulbrandsen(f. 1783, se Lenke).Halvor er sønn av Gulbrand Moen(under Haneborg), som opptrer i folketellingen av 1801 (Lenke), mens Halvor selv etter alt å dømme holder hus på annenstedshen(trolig her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det ble mye Gulbrand her!Det ser ut til at Mette er født i ekteskap.Mettes far mener jeg å lese som Gulbrand Frangen. Jeg er ikke lokalkjent, men kanskje er Frangen et plassnavn / stedsnavn?Tips: Sjekk fadderbruken når Halvor og Mette får barn. Er det noen gulbrandsdøtre eller gulbrandssønner der, som ikke er søsken av Halvor? - Er det det, kan jo disse være søsken av Mette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Jeg vet med sikkerhet at de fikk to barn foruten Helene(Anne og Gudmund), men problemet er at de ganske konsekvent benytter Halvors søsken og andre folk på gården... Ifølge FamilySearch er Mettes fars etternavn Trangen, noe som lyder like fremmed for meg som Frangen (mulig at det er en husmannsplass?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om du har sett vielsen mellom Halvor og Mette så jeg legger den inn her 17/9 1812, viet 19/10 Halvor Guldbrandsen Østre Holtet og Mette Guldbrandsd. Haneborg. Venstre side øverst til høyre Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig spør etter, men jeg lurer på om dette er dødsfallet til Halvor i 1873, mann nr. 2, 17/1 - 25/1 1873. Her står det Harefallet, og det kan du jo sjekke i bygdebøkene. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5700&idx_id=5700&uid=ny&idx_side=-346>LenkeDen før nevnte avdøde Halvor i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Jeg prøver å finne ut hvem Mettes foreldre var(jeg finner ikke faren, Gulbrand Trangen(eller noe i den duren) i folketellinga for 1801, og følgelig vet jeg heller ikke hvem Mettes mor er.., Men takk for supplerende informasjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Eva Marie Gran

Helene Halvorsdatter interesser meg da hun ble gift med Lars Olsen og de er mine tipp-tipp-oldeforeldre. Helene døde på Bjørklund under Fosser gård i Høland 13.okt 1873.I følge bygdeboka for Aurskog og Blaker bodde skoleholder Halvor Gulbrandsen, 1788-17. jan 1873 og Mette Gulbrandsdatter ca 1782-18.sept 1853 på Harefallet Nedre under Nordby i Aurskog. De er ført opp med barna: Hans 1813-5. apr 1894, Gudmund født 1814, Anne 1820- 29. sept 1902 og Anders født 1824. Helene mangler i søskenflokken, men er registrert født 31. okt 1816 i kirkeboka med samme foreldre.Som far til Mette Gulbrandsen oppgis ovenfor at far er Gulbrand Tronget/Trongen. Tronget er som sagt en plass under Haneborg Mellom. I bygdeboka finnes en Gulbrand Tronget 1748-1786 som var gift med med datter på Tronget, Mari Andersdatter født 18. mars 1755. Mari giftet seg senere med Hans Monsen Sætra 1738-1809. Mette Gulbrandsdatter er født i 1783 og kan være datter av Gulbrand og Mari. Det oppgis ikke hvor Gulbrand kommer fra.Mari Andersdatter er datter av Anders Mikkelsen Tronget 1726-1794 og Marte Mortensdatter 1726-1794.Mitt problem har vært Lars Olsen, Helene Halvorsdatters ektefelle. I bygdeboka står at Helene ble gift med Lars Olsen født 1816 med foreldre Ole Kristiansen født ca 1777-1857 og Marie Andersdatter født ca 1780-12. okt 1857 på Holtet under Haneborg Søndre. Denne fødsel kan jeg ikke finne i kirkeboka for Aurskog. Men jeg har funnet en Lars Olsen med foreldre Ole Pedersen Tronget (ikke samme slekt som nevnt over) og Anne Olsdatter. Når Lars og Helene gifter seg 21. mars 1837 er også Ole Pedersen ført opp som hans far og Halvor Gulbrandsen som Helenes far.Lars og Helene hadde flere barn. Eldstemann Ole var født 1. juli 1837 i Aurskog. Som faddere er ført opp Anne Halvorsdatter Moen og Gudmund Halvorsen Harefallet (begge kan være Helenes søsken). Som faddere på Andreas født 13. des 1841 i Høland er ført opp Halvor Harefallet (Helenes far?) På begge er også ført opp Ole Tronget som fadder (Lars sin far?) Pauline er født 8. juni 1848 også i Høland og Anders Halvorsen Nordby fra Aurskog er fadder (også Helenes bror?).Dette er mine vurderinger så langt. Dersom noen skulle ha andre tanker rundt saken er jeg takknemlig for tilbakemeldinger.Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Fantastisk! Tusen takk for hjelpen!Jeg har funnet Lars Olsens dåp og konfirmasjon i kirkebøkene, forutsatt at det er Ole Tronget og Anne Olsen som er hans foreldre. Eidskog Slektshistorielag har ham også oppført som deres sønn( http://www.eidskogslekt.no/hele/p830.htm#i41464).Helene hadde i alle fall to søsken, Hans(f. ca 1813) og Anne (f.1820) - Fullt mulig det er flere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Tror jeg har flere Gulbrand-detaljer nå!Ettersom alderen hans da han døde i 1786 er oppgitt å være 38 år, antar jeg at fødselsåret angitt i bygdeboka er regnet ut fra dette? Gulbrand og Maria giftet seg i 1881(se vedlagt bilde, vielse 12. okt), og jeg finner bare en aktuell Gulbrand Olsen, denne født i 1746(Lenke).Hvilket av Helene og Lars' barn er din tippoldeforelder? Ole Larsen, som giftet seg med Bolette Engebretsdatter, fikk datteren Lovise Bolette, som flyttet til Sætre i Hurum. Hun var min mormors farmor:)

bilete3219.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Tror jeg har flere Gulbrand-detaljer nå!Ettersom alderen hans da han døde i 1786 er oppgitt å være 38 år, antar jeg at fødselsåret angitt i bygdeboka er regnet ut fra dette? Gulbrand og Maria giftet seg i 1781(se vedlagt bilde, vielse 12. okt), og jeg finner bare en aktuell Gulbrand Olsen, denne født i 1746(Lenke).Hvilket av Helene og Lars' barn er din tippoldeforelder? Ole Larsen, som giftet seg med Bolette Engebretsdatter, fikk datteren Lovise Bolette, som flyttet til Sætre i Hurum. Hun var min mormors farmor:)

bilete3219.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Det ble en snasen dobbelposting... rettet et årstall i den siste;) (jeg har en lei tendens til å skrive 18.. istedenfor 17.. når jeg noterer årstall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Marie Gran

Dette ble jo skikkelig spennende. Artig å finne både nye aner og etterkommere.Ole og Bolette hadde 8 barn: - Elen Maria født 1859, emigrerte til Amerika - Helene Emilie født 1861, emigrerte til Amerika - Olava Rosaura født 1864 - Lovise Bolette født 1866 som jeg hadde funnet i folketellingen for Hurum i 1900, gift Otto Kristian Olausen - Lars født 1868, emigrerte til Amerika - Anne født 1871 - Emil født 1874 - Julie født 1881Min oldemor er Olava Rosaura gift med Oskar Kristensen fra Rud i Aurskog.Vi har også i løpet av et drøyt år etablert kontakt med etterkommere etter Helene Emilie i USA. Og i forbindelse med et slektsstevne i USA i 2006 på en annen side av familien, besøkte vi noen av etterkommerne etter Helene. I tillegg har vi hatt minibesøk fra USA i sommer.Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Utrolig! Jeg visste at Lars emmigrerte - Lovise Bolette fortalte min bestemor at familien fikk tilsendt et bilde av ham, etter at han var død, liggende i kista med finstasen på... sjarmerende og en smule morbid?Legger ved et bilde av Lovise Bolette - er det noen familietrekk som går igjen?

bilete3221.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Marie Gran

Det er nok noen fellestrekk her, ja. Jeg går ut fra at vi sikkert har noen opplysninger vi kan utveksle med hverandre. I hvert fall er vi svært interesserte i etterkommerne etter Lovise Bolette. Er du snill å sende meg en mail på e-m-gran@online.no, slik at vi kan fortsette kontakten via mail.Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.