Gå til innhold
Arkivverket

[#50472] En Akerjente i slekten:Familien Michelsens faddere i Domkirken og Aker k. 1821ff


Gjest Gine Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gine Olsen

Hei!Jeg trenger sårt til hjelp med en familie med tilknyttning til Oslo Domkirke (Vår Frelsers Kirke) på 1800-tallet.Historien begynder med min morfars morfar, Gunder Torkelsen (ca 1815-1872) som var født og bodde i Randesund udenfor Kristiansand. Han var gift, ikke med en lokal pike, men med en pike fra Aker, Helene Randine Mikkelsdatter, jf. folketellingen 1865:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f61012&gardpostnr=558&personpostnr=3252&merk=3252#ovre>Lenke. Deres vielse har det ikke lykkes meg å finne (jf. Lenke ), men antakelig har den foregått rundt 1847/48 omkring deres første barns dåp i Oddernes Kirke. Flere av barna er oppkaldt etter Helenes brødre (se nedenfor): Broren Fredrik Vilhelm Martin f. 1825 ligger vel til grunn for navnet på både Gunder og Helenes datter Teresie Frederikke Vilhelmine og sønnen Martin Fredrik, Johan Anton f. 1835 er direkte brukt og Andreas f. 1832 finns vel i navnet på datteren Josefine Andree. Den eneste broren til Helene med navn som ikke er brukt hos Helenes barn er Erik Jørgen, men ellers sier dette vel noe om at Helene kom til Randesund med iallfall et solidt arvegods navnemessig.Helenes foreldre var Michael Michelsen (født ca 1788) og Olene Pedersdatter (født ca 1791) og de bodde på Nordre Ammerud i Østre Aker, hvilket fremgår av vielsen deres i 1817 i Domkirken, hvor Michael står som jordbruger (Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 7 (1817-1824), Ekteviede 1817, Døde og begravede 1823, side 362-363:Lenke). Også ved folketellingen for Aker i 1834, Lenke bor de på Ammerud.På hjemmesiden for Aker er enkelte kirkebøker avskrevet, bl.a. den som inneholder sønnen Andreas’ dåp i 1832 Lenke Her står det at Michael er “Leilænding og afskediget Brandmæster”, så jeg lurer på HVOR Michael var brannmester. Som hhv. kausjonist ved vielsen og som fadder for et av barna figurerer bl.a. en stiftskriver og en rådhusbetjent og i folketellingen for 1801 ser en da også at Rådhuset i Oslo Lenke hadde både brannmester og underbrannmester. Flere av de ansatte har for øvrig Michelsen som patronym og flere av fornavnene minner om navnene til Helenes søsken og barnas faddere, uten at jeg dermed kan påstår at det er relevant, om ikke annet er 1801 jo en del år før Michael i det hele tatt ble voksen. Men det er vel et mulig ansettelsessted også for Michael rundt 1820, spesielt med tanke på de nevnte fadderne? Noen som vet hvor og hvordan jeg kan finne ut mer om brannmannsstillingen til Michael?Bortsett fra dette vet jeg ikke noe om familien og slekten bakover og jeg håper at noen kan hjelpe, fx med å med å tyde eller komme med supplerende oplysninger om fadderne ved dåpene til Helene og hennes søsken. Fadderne kommer nemlig ikke “bare” fra området rundt Ammerud, flere er antakelig fra borgerstanden i Oslo, så langt jeg har kunnet identificere dem.De to kausjonistene ved Michaels og Olenes vielse (se lenke ovenfor) var Ole Holm (kan ikke lese yrket - kanske garver?) og Søren Dorph, skriver på Stiftscontoiret (hva er egentlig dette?). Jeg har ikke klart å spore noen av dem, desverre. Jeg er heller ikke sikker på tydningen av Olenes yrke før vielsen - tjenestepike? Det kan kanske forklare hvorfor det ikke ser ut som om hun har hatt noe av sin familie til å stå fadder for barna.Jevnførselsregisteret henviser desverre bare til vielsen deres: Ministerialbok nr. 7 (1817-1824), Jevnførelsesregister 1817, side 634-635. LenkeNedenfor følger dåpen til hvert av barna.1. Jeg finner Hellena Randine Michelsen (ikke Michelsdatter, tyder dette på bybakgrunn?) døpt 28.9.1821 i Oslo Domkirke, Klokkerbok nr. 2 (1820-1824), Fødte og døpte 1821, side 16-17 Lenke. Farens yrke er visst noe med brannmester her? Fadderne har jeg vanskelig for å lese inntil navnet Bodin som også dukker opp i forbindelse med et par av de øvrige barnedåpene, se lenger nede. Ellers kan jeg lese en Christian Michelsen (bror til Michael?), Martha Holt og Jomfru Wilhelmine Michelsen (igjen navnet på -sen og dertil tittelen jomfru. Dette er vel byborgertegn? Hun er antakelig en søster til Michael - navnet Vilhelm fortsetter i familien).Desverre finner jeg ikke på FamilySearch en familie med både en Michael, en Christian og en Wilhelmine. En Michael Wyller, buntmager i Oslo har jf. IGI sønner med navnene Michael og Christian, men ingen datter Wilhelmine, ser det ut til. Dessuten angis sønnen Michael å være død før voksenalderen. Grunnen til at jeg nevner akkurat dem er at fruen i Wyllerfamilien, Bodel Sophie Swencke dukker opp som fadder i en barnedåb sammen med en kvinne som også opptrer som fadder for en av Helenes søsken (se barn nr. 2, Erik Jørgen). Men nok “a long shot”.2. Erik Jørgen døpes 5.12.1823 i Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 9 (1823-1824), Fødte og døpte 1824, side 8-9. Lenke Faren er fortsatt brannmester, men jeg kan ikke lese det som står foran. Moren står som “Olene født Pedersen”, igjen tolker jeg dette som et tegn på borgerlige fornemmelser? Eller bare prestens?Fadderne får jeg til Mad. Falkenberg, Mad. Kiene, Jomfru Brøgger og så noen jeg ikke kan tyde før den siste, Andreas Liie (hvilket yrke?).Falkenberg og Brøgger har jeg lånt slektsbøker om og kommet frem til at jomfru Brøgger er identisk med Karen Dorothea Brøgger, datter av graveren ved Domkirken, Christian Brøgger (s. 2-3, Brøgger, A. W.: Slekten Brøgger; med oplysninger om familiene Bader, Bjerring, Breda, Lem, Lie, Siewers, Ursin, 1931). Jf. denne boka menes hun å ha giftet seg med en Bodin (se dette navnet blandt fadderne under Helene, barn nr. 1 og Fredrik Vilhelm Martin, barn nr. 3) engang i 1820-årene. Jomfru Brøgger er også jf. boka fadder for Helvig Magdalena Steensgaard 19.12.1799 Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 5 (1787-1806), Fødte og døpte 1794, side 340-341. Lenke, her bl.a. sammen med Mad. Wyller (jf. bemerkningene under Helene ovenfor). Dåpsbarnets mor var gift med Christian Brøggers bror, Johan Samuel Brøgger, før hun giftet seg igjen med Johan Friederich Steenstrup.Mad. Falkenberg kunne kanske være glasmester Carl Ludvig Lorentzen Falkenbergs hustru, Anna Elisabeth Olsdatter Bierch, men her er det fler gifte Falkenberg-fruer å velge mellem, selv om dette ekteparet jf. slektsboka om Falkenberg: Falchenberg, Bjørn: Slekten Falchenberg eller Falkenberg. Oslo 1960, ble gift i Domkirken i 1809 (IGI Lenke ) og bodde i Oslo tvers over Domkirken og kanskje har kjent graveren i Domkirken, Christian Brøgger.Mad. Kiene står jeg på bar bunn med, bortsett fra at jeg via Google fant et bilde av en murmester Johan Jacob Daniel Kiene, Lieutnant i Christianias Brandkorps på hjemmesiden for Brandmuseet i Oslo http://www.brannmuseet.no/Brannhistorie.htm Men jeg finner ikke en vielse på ham i FamilySearch iallfall, så jeg vet ikke om det har vært en Mad. Kiene i forbindelse med ham.3. Fredrik Vilhelm Martin blir døpt 19.7.1825 Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 10 (1824-1830), Fødte og døpte 1825, side 70-71 Lenke Faren er fortsatt brandmester. Fadderne er, så langt jeg kan lese: Madame Torgersen, Madame Johansen, Jomfru Michelsen (antagelig den samme Wilhelmine som var fadder hos Helene), Kjøpmand Monkerud, Hjulmager (?) Boudin (vel samme som Bodin hos Helene), Raadhuusbetjent Steen.Kjøpmann Monkerud finner man alt i folketellingen 1801 for Christiania som høker Jacob Pettersen-moncherud, 40 år Lenke De øvrige har jeg ikke funnet mer ut om.4. Andreas, døpt 19.4.1932 i Aker Kirke (ikke Domkirken!), Aker, Klokkerbok nr. 6 (1830-1838), Fødte og døpte 1832, side 40 Lenke Som nevnt i innlegg 1 står faren som “Leilænding og afskediget Brandmæster”, og i klokkerboka som henvisningen her er til er bostedet angitt som Nr. Amerud og fadderne muligvis lokale rundt denne gården og tilhører altså ikke småborgerskabet i Oslo. skriften er ikke så lett å tyde, men den første fadderen heter visst Mormand(?), så kommer Kari Borrebækken, samt Christian Hansen og Christopher Hansen.Jeg har ikke funnet ut mer om disse fadderne, men de vil antakelig heller ikke si noe om det bylivet som familien tidligere identifiserte seg med. Men kjenner noen til Ammerud og folkene rundt her eller vet noe om Michael og Olenes senere skjebne, så ville det vært veldig fint.5. Johan Anton døpt 21.6.1835 i Aker kirke. VRI:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg vet ikke om det er noen forbindelse, men det finnes en Michel Michelsen, døpt i Aker 1788:Informasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 10 (1786-1809), Fødte og døpte 1788, side 16. Permanent sidelenke: LenkeNB. Børne- Daab 30. Mart. 1788: Michel, uægteb[arn] af Anne Maria Christensd[atter] besv[angret] paa Greverud i Oppegaard af Michel Jørgensen, Sold[at] ved Major Hegermans Comp[ani] ligger hos Peder Kierbo paa Qverner. Fad[dere]: Berthe Christend[atte]r, Marthe Christensd[atte]r, Kari Ellingsd[atte]r, Iver Ols[en], Hans Christians[en].Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

En Oline med far Ole Pedersen, døpt i Aker 3. april 1791:Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 10 (1786-1809), Fødte og døpte 1791, side 46. Permanent sidelenke: LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. rustad

Spm. 2: Faren var 'Constitueret Overbrandmester'. Fadderne: Mad. Falkenberg, Mad. Kiene, Jfr. Brøgger, Feierindspecteur Elling, Snedkermester Jørgensen og Contorist Andreas Liie. Spm. 3: Raadstuebetjent Steen (ikke Raadhus--) Spm. 4: Faddere: Moderen (dvs. barnets mor), Kari Borrebækken, Christian Hansen og Xstopher (Christopher) Hansen. Spm. 5: Johan Anton ble født 2. mars og døpt 21. juni 1835. Du finner innførselen her som nr. 100 LenkeMvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kjenner brødrene Michelsen på Raadhuuset (alle født i Christiania, sønner av postmaker (dvs. vannposter), senere høker Michel Baltzarsen. Hvor langt jeg har fulgt dem, husker jeg ikke nå - jeg rekker ikke å se etter før ikveld. Og jeg vet heller ikke hvorvidt jeg har svaret på dine spørsmål (vanligvis setter jeg 'strek' i 1815), jeg kommer tilbake om du ikke har fått svar i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei og mange takk for innleggene!Til Laila Kornstad, innlegg 2. Denne Michel passer jo med flere ting, navn, fødselsår mv., men som uekte er det vel antakelig ikke sannsynlig at han har hatt søsken på farssiden som han har hatt kontakt med, og jeg tror det er nokså sikkert at Christian og Wilhelmine er søsken til Michael, spesielt siden Wilhelmine opptrer ved to av barnedåpene. Finner ikke Michel Jørgensen på FamilySearch med barn (ikke at jeg stoler fuldt på FS, men det er greit til en prøveoversikt) og heller ikke gift med en Anne Christensdatter, det siste er nok ikke så rart. Men jeg legger ham foreløpig i 'kanskje'-bunken. Innlegg 3: Olene passet så fint tidsmessig mv., men faren har galt fornavn - han skulle ha hett Peder, ikke Ole, så denne Olene passer nok ikke.Til Else B. Rustad, innlegg 4. Godt at det finns folk med mer øvelse i å tyde de mange skriftvariasjonene i kirkebøkene - det er fortsatt nokså nytt for meg å kunne kikke i selve kildene, men de skannede kirkebøkene har gitt fine muligheter for oss som ikke kommer så lett til de aktuelle arkivene.Men det var litt pinlig at jeg overså Johan Anthons kirkeboksdåp i det skannede materialet! Kanskje kan du hjelpe litt med Johan Anthons faddere også? Jeg får Mad. Dahler, Jfru Torp, ... Brodtkorb?, og så en del jeg ikke klarer å tyde bortsett fra Grøndahl.Mvh Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei Geir Kamsvaag Berntsen!Så fint du kom på banen!Synd for meg at du stopper rundt 1815, ellers er du jo den perfekte å spørre! Men jeg har håp likevel, for utover Michelsen-familien på Rådhuset, så går slekten til noen av fadderne bakover og dermed kanskje inn i ditt spesialfelt? Jeg kunne tenke meg det gjalt fx Wyllerslekten og også Brøggerslekten og eventuelle Falkenbergs som har hatt tilhold i Oslo? Ville også tro at Budin og Kiene kunne være navn du har truffet på? Kanskje også murmester Johan Jacob Daniel Kiene, løytnanten i Christianias Brandkorps? Se bilde.At det er så mange skrivende menn blandt denne gruppen faddere tyder muligvis på at Michael har arbeidet på et sted hvor det var bruk for nettopp det - som på rådhuset eller Stiftskontoret (som jeg ikke helt vet hva er). Noen med andre forslag?Mvh. Gine.

bilete2907.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Først, det er stort sett kjente Christiania-navn du presenterer - mer eller mindre. (Budin er vanligvis skrevet Bodin - slekter av svensk opprinnelse). Men dette var mer omfattende enn jeg først så, ønsker dessuten å være HELT sikker på at den hjulmaker Johan Bodin som nevnes er identisk med hjulmakersvenden som er døpt i Slottskirken 19.01.1794 (bare et eksempel, det er fire samtidige Bodin-slekter hvorav 3 i Christiania, så teoretisk ...).Jeg tror du har min e-adresse, jeg må ta dette i porsjoner. Så om du sender en mail skal jeg ta familie for familie med den tilknytning de har til ditt interesseområde. PS, jeg har jo ett og annet etter 1815 også. Men et forbehold, her å Gotland har jeg ikke alt med. (Har du ikke adressen, si ifra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Flott, du vil hjelpe, Geir, dette er en av de sakene som har ligget lenge og ventet på at det skulle bli mulig for meg å slå opp i kirkebøkene selv, uansett at jeg snubler litt på skrifttydningen enda:-)!Jeg har desverre ikke e-postadressen din, men min er gine.olsen@hotmail.comHvis andre har noe å tilføye er de også velkomne til å bruke e-adressen.Mvh Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.