Gå til innhold
Arkivverket

[#50482] Vamraak hotell 1928?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

I forbindelse med rydding i gamle familiealbum kom vi over et prospektkort fra Landsutstillingen i Bergen i 1928, der en onkel av meg skriver at han har adresse Vamraak hotell. Ting han skriver tyder dessuten på at han var i tjeneste på en gård, enten Leirvik (Hyllestad?) eller Sørevik.En av mine oldefedre het Vamraak, så det er ikke usansynlig at det kan ha vært av denne slekten, men vi vet ikke.Fylkesarkivet i S&F kjenner ikke til Vamraak hotell. Nå skal jeg også snakke med en tante av meg som fortsatt lever (96 år). Kanskje hun kan erindre dette.Håper noen kan hjelpe.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Adressebok for Bergen 1924/25 - som finnes som digital bok her på DA - sier hotellet lå i Strandgt. 110. Trolig ble det drevet av Synneva Gullaksdtr. Sørevik (1872-1958) som hadde vært gift med Lasse Andersson Vamråk (1875-1913)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det er riktig som Terje skriver, bortsett fra at Synneva Gullaksdatter var fra Søreide. Faren til Lasse var da Anders Lassesen, sønn av Sofie Andersdatter Dale og Lasse Nielsen Vambråk. Ellers var hotellet mykje brukt både av sogninger og striler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var flott, Terje, -jeg trodde Vamraak hotell lå i Sogn, men så lå det altså i Bergen. Hør ellers hva han skriver:'Høyr ein ting: Var det 'kje so at de hadde mange smågjentor? Me skulde havt ei til barnegjenta i sumar. Kan de 'kje låna oss ei nokre månar? Ei i 15-16 årsald. vilde greida det. Surevik er ein framifrå triveleg stad!!'Flott landsmål i 1928 av en 16 åring.Han var altså 16 år og hadde to voksne søstre hjemme, bl a min mor som var 15 år. Altså er han trolig i tjeneste i Sørevik i Sogn, men de har nok tatt seg en bytur til slekten i Bergen i forbindelse med Landsutstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Arthur, Gunnar og Synnøve bor i Strandgaten 110 i 1924-1925. Str gt 110 er hjørnehuset Strandgaten - Klokkersmuget.I 1900 er det Logi- og spiseforretning; eiere er M K Øvreås fra Hjellestd. Konen heter Anna Jensen Øvreås og er fra Kyrkjebø, f 1852.LenkeKan vi klare å finne henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Du finner koblinger langt tilbake som går til Søreide. Ei mulig kobling går også gjennom søster til Anna som flytta til Hyllestad, men der har eg ingen oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bygdeboka:-Synneva Gullaksdtr Søreide f 1872 Bergen. Datter av Gullak Hansen Søreide, lærer, og Anna Hansdtr Søreide. Flytt til Indrebø. (Gullak var min oldemor på Førsunds bror.) Gm Lasse A Vamraak. 5 born. Driv hotell i Bergen.-Lasse Anderson Vamraak 1875-1913. Bergen. Hotelleigar. Sønn av Anders Lasseson Vamraak og Ingeborg Aamundsdtr Østerbø.(Lasse farmor, Sofie Andersdtr Dahle, var min tippoldemor i ekteskapet med Berge Olsson Søreide.)Fra min slektstavle: Lasse og Synneva hadde barna Arthur f 1901, Gunnar f 1902, Astrid f 1904, Ingeborg f 1905 og f Solveig 1910.Ja da, og disse har jo vært omgangsvenner av mine foreldre i Bergen.----------------Jens Olsen Dyrdal var sønn av Ola Jensson Bjordal og Magnhild Johannesdtr Dyrdal. Lærer, men hadde også 2 uekte barn...Anna Sjursdtr Fitje var datter av Sjur Anderson Fitje og Guri Ottesdtr Mjølsvik.Ser foreløpig ingen familietilknytning mellom de to hotelleierparene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Arnfrid. Angående denne Synneva med barna Arthur, Gunnar, Astrid, Ingeborg og Solveig. Hette Synneva til pikenavn Amundsdatter, f. 22.3.1887 fra Østerbø, Brekke, Sogn og Fjordane?Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Synneva Amundsdatter Østerbø f 1887 flyttet iflg gardssoga til Tysnes. Foreldre Åmund Aslaksen Østerbø og Ingeborg Jonsdtr Tune. Mulig jeg har Aslak blant mine, skal se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det, Oddvar.Grunnen til at jeg spurte er at kona mi har slekta på Østerbø og fra Vadheim. Hun tjente forresten i Vadheim på Trædal Hotel.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det Arnfrid. Det var som jeg tenkte. Dette er i min kones familie. Amund og Ingeborg ble gift 12.6.1880 i Lavik, Sogn ogf fjordane og hadde 5 barn. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, ser morfar skriver 1881 i Gardssoga, men det var vel ikke alltid så nøye. Da kjenner du hvor barna tok veien; 2 ble på Østerbø, 1 til Tysnes, 1 til Foss, Hyllestad (gm Gullak Foss, Bøfjord. Båe var fleire år i Amerika. 4 born), 1 til USA 1912 (gm prest Davidson. Barnlause).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Skal du fletta disse familiene litt sammen, så er mor til Jens Olsen i innlegg 12, Magnhild Johannesdatter søster til Jon Johanessen Dyrdal, som da er far til Ingeborg Jonsdatter Thune. Ingeborg og Jens er søskenbarn mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Arnfrid.Min kones onkel er Paal Nilsson Østerbø, f.1881 på Østerbø. Det er i den forbindelse at jeg har registrert Amund Aslaksen og kona Ingeborg med barna, men har ikke noe mer fordi at en hel del er forsvunnet. Må til å legge inn det som er borte på nytt, sukk!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Arnfrid. Kan det stemme at Britha Amundsdatter reiste fra Bergen til USA 12.august 1912 og ble gift der?Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Okey. Jeg har nemlig at Britha giftet seg med en av mine slektninger, Ole Karolius Eide Ivarsen, f. 4.5.1894 i Rødøy, Nordland, døde 14.6.1988 i Rhame, North Dakota, USA.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.