Gå til innhold
Arkivverket

[#50492] Hallvard Gråtopp på Wikipedia


Gjest Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg snublet tilfeldigvis over en artikkel på Wikipedia om Hallvard Gråtopp - [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Hallvard_Graatop>http://en.wikipedia.org/wiki/Hallvard_Graatop - hvor den gamle historien til Olav Sannes har dukket opp igjen under foregivende av å være fakta. Jeg forsøkte å gi den en litt mer nøktern og objektiv vinkling, men blir beskyldt av den 'originale' forfatteren for vandalisering.Den samme historien ligger på norsk Wikipedia:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Du deltok jo selv i debatten i tema #10822, og finner hovedargumentene der, vil jeg tro. Og det er vel tro dette dreier seg om, for mange. At dette nå er tatt opp som etablert fakta i Wikipedia, er trist, men ikke overraskende for en wikipedia-skeptiker.En mye omtalt artikkel i Telemark Historielags årsskrift for 1988 av Claus Krag - 'Gjensyn med Hallvard Gråtopp' - var for meg svært avklarende. At mange telemarkinger ikke liker innholdet, er neppe Krags problem. I mellomtiden lever Hr. Gråtopp sorgløst videre, i Wikipedia av alle ting.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Nå fant jeg jammen Krags artikkel! Etter å ha plukket Ludvig Daae og diverse lokale sagn fra hverandre (Olav Sannes bygger på Daae), konkluderer Krag (s.109) at:-Alt dette gjør påstanden om at Hallvard Gråtopp kom fra Vrålstad (i Tørdal i Drangedal) til en helt løs gjetning. Løse gjetninger trenger en ikke motbevise. Det er likevel (...) et par ting som gjør det direkte usannsynlig at Hallvard Gråtopp kan være fra Vrålstad.'Skriver Krag.Han har imidlertid ingen illusjoner om hva drangedølene velger, for de vil '...heller vil ta feil sammen med Daae enn ha rett sammen med meg!'Det får være en trøst at advarslene er ute n.d.g. versjonen i den norske Wikipediaen.Hilssen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Takk for referansen til den gamle debatten, Torgeir. Den hadde jeg helt glemt bort, og mitt bidrag var vel heller ikke av de glupeste.Det framgår jo av samtidige kilder at det faktisk var et bondeopprør i 1438, og at dette ble ledet av en Hallvard Gråtopp. Jeg forestiller meg at det kan ha vært et dekknavn, og at den grå toppen kan ha vært en heldekkende grå hette. Har jeg lest dette noen plass, tro?mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Krag har resonnert at bondeopprøret ble ledet en personer fra Vestfold. Og at Hallvard skal plasseres i Vestfold, mere enn i andre distrikter, - hvis man i det hele tatt skal plassere ham geografisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Om det skulle behøves et eksempel på nok en gråtopp, kan jeg bidra. Kun om dette er interessant.Gråtopp-myten vil nok støttes til evig tid av de som ikke ønsker å tenke kritisk. Motbevise noe, vet jeg ikke om vi orker.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg skulle svært gjerne ha lest artikkelen til Claus Krag, men det ser ut til at dette årsskriftet ikke lenger er i salg, jfr. http://www.telemark-historielag.com/tel.htmlDet går sikkert an å få en kopi fra biblioteket. Men hvis det er noen som vil ta seg bryet med å scanne den og sende den til leif.biberg.kristensen@gmail.com blir jeg svært takknemlig.Til Are: Jeg er blitt temmelig grå i toppen selv, så på det feltet står jeg nok på egne ben :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Den av dokke som føler seg kalla: Gråtoppen er ikkje komen inn på den nynorske Wikipedia enno. Nytt høvet, og legg ut ein meir sannferdig versjon! Er språket ein barriere, kan eg meir enn gjerne vere konsulent og ta imot artikkelforslag til 'vask'. Adressa mi er aasers2c2i.nethttp://nn.wikipedia.org/wiki/Hovudside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Nå har jeg bestilt Krags artikkel fra biblioteket. Før jeg har lest den, kommer jeg neppe til å gjøre noe mer i sakens anledning. Men da kommer jeg nok også til å gjøre noe med bokmåls-artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Leif;jeg har også lest Krags artikkel, og har på bakgrunn av den redigert wikipedia-artikkelen. Jeg håper du vil bidra til å forbedre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Kjempebra. Dette er en saklig og balansert framstilling, slik jeg oppfatter det. Når det gjelder den engelske versjonen, står det noe i stampe ettersom den opprinnelige forfatteren tydeligvis regner seg som eier av artikkelen, og har motsatt seg mine redigeringsforsøk. Det ender nok med at hele artikkelen blir slettet. I utgangspunktet er det selvsagt bedre å holde kjeft enn å spre vranglære. Men det er jo alltid lettere å spre spennende fantasihistorier enn nøktern vitenskap. Jeg ser det som et problem at det ikke er mulig å finne en autoritativ og balansert framstilling av saken på engelsk på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Den engelske versjonen er helt på jordet, slik jeg ser det. Der blir Hallvard Gråtopp framstilt som en som kjempet for Norges selvstendighet - opprøret sammenlignes med 1814 osv. I tillegg har gråtoppen fått fødselsår, dødsår og det ene med det andre, mens norgeshistorien er ganske galt fortalt (så det var på 1440-tallet at danskene sikret seg Grønland, Island og Færøyene!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Husk at Drangedal kommune har investert betydelige beløp i å bygge opp Hallvard Gråtopp som er stormann fra kommunen. Sikkert i den sammenhengen at den engelske artikkelen har oppstått: det gjelder å få sommerdestinasjonen Drangedal frem i lyset.Kommunen vil selvsagt ikke vite av sannheten. Prosjektet har pågått i 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå som Store Norske Leksikon (inkl. NBL) er kommet på nettet i tilnærmet Wikipedia-stil, blir en del 'Gråtopp'-myter spredd via en ny kanal, som mange nok vil oppfatte som 'autoritativ':LenkeDet ser imidlertid ut til å være mulig å legge inn kommentarer/korreksjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lenken virket ikke direkte, ser jeg - men artikkelen/artiklene kommer opp, dersom man skriver f.eks. Gråtopp i søkefeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det meste av denne artikkelen ser ut til å være hentet fra Birger Kirkebys hefte 'Hallvard Gråtopp frå Lindheim skipreide'. Jeg vil ikke se bort fra at dette heftet kan oppfattes som autoritativt av de fleste som ikke har satt seg grundig inn i problematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Til (16): Den kom greit opp her hos meg, på Linux / Mozilla Seamonkey. Hvis den ikke virker har det vel trolig sammenheng med å'en i lenka som kan være problematisk i forbindelse med noen tegnsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leif Biberg Kristensen

Man bør uansett ikke presentere fantasier som om de skulle vært fakta. Det er rett og slett uredelig og hører ihvertfall ikke hjemme i noe oppslagsverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Nå vet jeg ikke noe om denne Gråtopp selv, men i henhold til kritikk mot Wikipedia så blir de fleste problemer og uenigheter til slutt ordnet der gjennom dialog. Mange av brukerne av Wikipedia er også veldig kritiske til kildebelegg osv. også.Men, at Store Norske Leksikon skal være bedre kan jeg ihvertfall ikke si i henhold til myter/legender o.l. da det bl.a. i artikkelen om den portugisiske sjøfareren João Vaz Corte-Real som 'Deltok 1472 eller 1473 i en ekspedisjon sendt ut av kong Christian 1 ...', videre står at 'Nordmannen Jon Skolp (Johannes Scolvus) deltok også i turen, som nådde det amerikanske fastland (St. Lawrence River, Labrador).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.