Gå til innhold
Arkivverket

[#50493] Hvem ble Ole Karolius Eide Ivarsen fra Rødøy, Nordland gift med i USA?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Ole Karolius Eide Ivarsen ble f. i Rødøy, Nordland, den 4.5.1894 og reiste til USA fra fra Trondheim den 22.5.1901 Han døde i Rhane, Nordth Dakota den 4.6.1988. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne hva kona hans hette? Jeg har fått opplyst at hun hette Britha Amundsdatter, f. 7.1.1892 som datter av Amund Aslaksen og Ingeborg Johnsdatter fra Østerbø, Brekke Sogn og Fjordane. Men jeg er sterkt tvilende til det!Er der noen som har tilgang til for eks. Ancenstry.com som kan hjelpe meg?Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Joda, Brita er døpt her:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kyrkjebø i Lavik, Ministerialbok nr. C 1 (1882-1904), Fødte og døpte 1892, side 46. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2962&idx_id=2962&uid=ny&idx_side=-47>Lenke---Lenke ---Ole kaller seg Ole K. Davidson i WW1 drafts i 1918. Han er da ugift i Minnesota. Sies å være født i Vassdal.Census 1930 sier han er pastor i Montana. Da gift med Bertha O. Davidson, 38 år fra Norge. Hun innvandret 1912. De har da adoptivsønnen Paul. --- Name: Ole K. DavidsonSSN: 537-34-5665Last Residence: 98406 Tacoma, Pierce, Washington, United States of AmericaBorn: 4 May 1894Died: Jun 1988State (Year) SSN issued: Washington (1954 )---Name: Bertha DavidsonSSN: 539-36-9425 Last Residence: 98406 Tacoma, Pierce, Washington, United States of AmericaBorn: 7 Jan 1892Last Benefit: 98406 Tacoma, Pierce, Washington, United States of AmericaDied: Feb 1980State (Year) SSN issued: Washington (1956-1957 )---Ole og Brita er begge intervjuet på sine eldre dager: LenkeOle sier: 'Her name was Bertha Østby from Sogn, Norway in a place called Søreide.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig, hjertelig takk skal du ha Jon Torp for dette!! Jeg er overveldet over hva du har funnet! Jeg hadde en sterk tvil for at det virkelig var fra Østerbø-slekten fra Sogn Britha kom fra! Men da var det korrekt allikevel.Nå står det bare tilbake å få noen til å oversette dette til norsk.Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Oles familie har aldri bodd i North Dakota.i Minnesota Territorial and State Censuses, 1905, i Faribault county i Emerald township finner vi:Ivar og Kaia Davidson med barna: Ole, David, Alfred, Martin og Emil.Ole forteller jo selv i intervjuet av hans foreldre fikkEmil, Ida, Odin, Agnes, og Arthur i Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Census 1910: Emerald township, Faribault county, MinnesotaJ A Dandson 38Kala Dandson 38Ole E Dandson 15David E Dandson 14Alfred Dandson 12Martin Dandson 9Emil Dandson 5Eda Dandson 3Odin Dandson 3/12Moren sies å ha født 8 barn, hvorav 7 lever.Innvandringsåret er oppgitt til 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk igjen, Jon Torp!Først denne Clara. Leser jeg feil hvis du ser på nr. 29 på denne Cencus? LenkeJeg har fått opplyst at Ivar Johan Angell Davidsen døde i Hettinger, , Nordt Dakota i 1938. Stemmer ikke det?Dette var kjempebra!Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Om denne Clara: Hvorfor blander du Iver Iverson i North Dakota i US census 1900 - inn i en debatt om en familie som utvandret fra Norge til Minnesota i 1901?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Her er en oversettelse av teksten fra intervjusamilingen ved Pacific Lutheran University. Den engelske originalen kommer først, og så en noe sammenrasket norsk versjon.This interview was conducted with Bertha Davidson on April 25, 1978 in Tacoma, Washington. The interview contains information on Bertha's family background, emigration, return trips to Norway, life as a pastor's wife, and Norwegian heritage. Also see Ole Davidson, T204 & 205. Biographical Information Bertha Davidson was born on January 7, 1892 in Østby, Norway. She was the youngest of four girls and one boy and immigrated to America with a neighbor when she was sixteen. Bertha moved 'just for fun' and did not plan on staying for more than a year but ended up staying for five. The neighbor was attending Concordia College in Moorhead, Minnesota, and Bertha stayed there as well to learn English. When she first returned to Norway, she felt she had changed and nothing was there for her anymore. She returned to Concordia College where she knew Dr. Aasgaard, Concordia's president from 1911-1925. Dr. Aasgaard introduced Bertha to Ole K. Davidson (OK) who was studying at the seminary. When he finished his studies there, the two were married and moved to Glendive, Montana, where they stayed for seven years. Bertha had many responsibilities as a pastor's wife, including entertaining, hostessing, housing other pastors, and heading various church organizations. She also taught Sunday school and sang in the choir, which left her little free time. In Glendive, their son Paul was born. Following Glendive, the family moved to California for five years, where they had several churches in North Sacramento. They later moved to Portland, Oregon and finally to Tacoma, Washington, where they settled for good.Dette intervjuet ble holdt med Bertha Davidson 25. april 1978 i Tacoma, Washinton. Intervjuet inneholder informasjon om Berthas familiebakgrunn, emigrasjon, reiser tilbake til Norge, liv som prestekone, og norske arv. Se også Ole Davidson, T204 og 205.Biografisk informasjon: Bertha Davidson er født 7. januar 1892 i Østby, Norge. Hun var den yngste av fire jenter og en gutt og immigrerte til Amerika sammen med en nabo da hun var seksten. Bertha flyttet ”bare for moro skyld” og hadde ikke tenkt å være der mer enn et år men endte opp med å bli der i fem. Naboen gikk på Concordia College i Moorhead, Minnesota, og Bertha ble der også for å lære engelsk. Da hun først reiste tilbake til Norge følte hun at hun hadde forandret seg og at det ikke lenger var noe der som passet for henne. Hun reiste tilbake til Concordia College hvor hun kjente Dr. Aasgaard, Concordias rektor fra 1911-1925. Dr. Aasgaard presenterte henne for Ole K. Davidson (OK) som studerte ved presteskolen. Da han ble ferdig med studiene, giftet de seg og flyttet til Glendive, Montana, hvor de ble boende i syv år. Bertha hadde mange ansvar som prestekone, bl. a. å ha folk hos seg, være vertinne, gi husrom til andre prester, og å lede forskjellige kirkelige organisasjoner. Hun var også lærerinne is søndagsskolen og sang i kirkekoret, og dette gjorde at hun hadde lite tid til overs. Deres sønn Paul ble født i Glendive. Så flyttet familien til California og ble der i fem år, og der hadde de ansvar for flere kirker i det nordlige Sacramento. Senere flyttet de til Portland, Oregon, og til slutt til Tacoma, Washington, hvor de slo seg ned for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Det kom ikke med i mitt forrige innlegg at oversettelsen er gjort som svar på det ønsket som er uttrykt i innlegg 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig, hjertelig takk skal du ha Jan! Dette var kjempeflott gjort av deg! Du sparte meg for å måtte sende det til Nittedal for å få det oversatt.Med hjertelig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Kanskje du Jan vet hvor bestefaren til Kala fikk navnet Hagelstrøm fra? Var det kanskje bare et navn de tok fordi at det hørtes litt fint ut?:-)Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til innlegg 15: Hagelstrøm er nok et navn som ligger i slekta, men jeg har ikke noen virkelig god oversikt over hvem som brukte det. Det kommer slik inn i Oles slekt (kan dessverre ikke dokumentere dette tilfredsstillende akkurat nå):Ole Karolius Eide IvarsenMor: Kaja Rafine Olsdatter, f. 1871Morfar: Ole Olsen, f. 1833Morfars far: Ole Hagelstrøm Jacobsen, f. 1787Morfars fars mor: Ingeborg Anna Hagelstrøm (1761-1826), bodde på Tjong. Det sies at hun var 65 år da hun døde, 28. januar 1826. Jeg har registrert henne med etternavnet Amundsdatter, men kan ikke se hvorfor; Hagelstrøm/Hugelstrøm (det siste er antagelig en feilskriving) brukes ved begge hennes vielser i Rødøy, i dødsinnførselen og i folketellingen i 1801. Hun ble gift i Rødøy i 1786 med Jacob Hansen, og de bodde på Tjong. I 1793 ble hun gift med Jacob Olsen.Jeg kjenner ikke hennes aner med sikkerhet.Men det var skifte etter en person ved navn Ole Hagelstrøm i Guldsmedvika i Mo sogn i 1774. Han etterlot seg enken Marithe Andersdatter, sønnen Hendrich Andreas Olsen Hagelstrøm, og datteren Ingeborg Anna Olsdatter Hagelstrøm, 11 år gammel. Det er jo mulig at datteren er den personen som senere ble gift på Tjong. I henhold til Frøholm var Ole Hagelstrøm gullsmed og urmaker, hans patronymikon var Henriksen, og Frøholm lurer på om han var svensk; han sier også at Ole H. døde 21. januar 1774, 39 år gammel, altså f. ca. 1735.Kanskje noen av de som har fulgt med i denne debatten vet mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for det, Jan! Ja, jeg lurte også på om navnet Hagelstrøm kom fra Sverige. Første gang jeg hørte navnet var fra min onkel som var sølvsmed og bodde i Rana. Men jeg var da for ung til å spørre noe nærmere. Jeg husker bare at jeg syns det var så rart at noen skulle kalle seg for Haggelstrøm. Haggel var jo noe man hadde om vinteren. Ja, slik tenker man som barn.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jan. Sønnen Henrik Andreas Olsen Hagelstrøm, f. 1765, død 1819 i Fisktjønnlia, Rana var gift i 1788 med Ingeborg Israelsdatter, f. 1763, død 1835, Fisktjønnlia. Barn Anne (1789-1819); Inger (1799-). Israel (1801) til Villen, Ola Hagelstrøm Henriksen, f. 1797, død 1.1.1881, gift med Marit Olsdatter f. 1806 på Grønnfjellet.Etter å ha funnet dette er jeg nesten 100 prosent sikker på at det var søsteren til Henrik Andreas som havnet i Rødøy.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan M. Mathisen

Dagens bruker på gården Tjong-Nedre bnr 2 er tippoldebarn av Evert Albrecht Hagelstrøm Andreassen f. 11.12.1835. Sistnevnte var sønn av Andreas Jakobsen, som igjen var sønn av Jakob Olsen og Ingeborg Anna Olsdtr Hagelstrøm. I familien slektsoversikt er den forannevnte gullsmed og urmaker nevnt som hennes far, og det er antydet at hun kan ha kommet til Tjong som tjenestejente hos lensmannen som bodde i samme gårdstun på Tjong Nedre. Som kilde for opplysninger om Hagelstrøm er oppditt 'Alstahaug Kanikkgjeld'. Ved etterslektssøk i min database finner jeg også Ole Ivarsen som etterkommer etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det, Johan! Det ante meg at det måtte være Anna som havnet i Tjong! Jeg finner i alle fall ikke noen andre som kan passe.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.