Gå til innhold
Arkivverket

[#50497] Billedhuggeren Robert Alfred Dietrich (1877-1913) fra Tvedestrand


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nytt forsøk, og jeg er i denne omgang særlig interessert i Robert Dietrichs bror Anton Richard (se særlig innlegg 75 og lenken til innlegg 69).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk! Det er den tidligste kildebaserte registreringen av ham på Gjøvik til nå - og siden hans andre ekteskap ikke er funnet på Gjøvik etter dette, må vi gå ut fra at Anton Richard Dietrich og Henriette Kristine Hanche må ha giftet seg mellom 1902 (hennes flytting til Kristiania) og 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

- og Rickard Diedrick med hustru (slik står det stavet) var faddere da Feiermester Robert Heinrich Karl Høra og Hustru Karoline f Austad døpte sin datter Elsa Elisabeth i Gjøvik den 29.12.1907 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har forsøkt å lete etter Anton Richard Dietrich og kona blant innflyttede til Gjøvik, men det er en pussighet ved innflyttingslistene i kirkeboka for Vardal/Gjøvik. Alle registrerte i hvert kalenderår er innført med samme fødselsår! Alle registrerte i 1902 er f. i 1887, alle i 1903 f. i 1888 osv. Hvordan skal det tolkes?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk!Jeg begynte tydeligvis letingen i Trefoldighet menighets kirkebok for sent (høsten 1902). Jeg ser også at Anton Richard har vært utmeldt av statskirken (tydeligvis i forbindelse med inngåelsen av 1. ekteskap - giftet seg da borgerlig?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg har nå oppdatert det jeg vet om ansatte ved dvard Sandvolds møbelfabrikk 1901-1903 Lenke Det er fremdeles 4 personer jeg ikke har klart å identifisere, men jeg tror som sagt ikke at tegner og snekker Anton Richard Dietrich var der så tidlig som i 1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, det er vel mest sannsynlig at han kom dit litt senere. Han er altså fadder for Sandvolds sønn Eivind i 1906 - men ikke for noen av de eldre barna til Sandvold (en dåp i 1904 kunne ha vært aktuell). Og jeg har heller ikke funnet han eller kona nevnt som faddere for andre barn i Gjøvik før 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hugo Volkmann (Folkman) Dietrichs skjebne ligger fortsatt i mørke. Han ble altså født i Tvedestrand 11/10 1873 og døpt 26/12 s.å. (KB Holt). Siste 'livstegn' fra ham foreløpig er konfirmasjonen i Tvedestrand 7/10 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det var vanskelig for Snekkerfabrikk i 1905. Flere av snekkerne og Sandvold selv ble innkalt til grensevakt is spenningsdagene under svenskeforhandlingene, og samtidig var det mangel på kontante penger. Jeg tror Anton Richard Dietrich ble ansatt i 1906, for så å slå følge for en periode da min bestefar, Hans Petter Christiansen, treskjærer (Ernst) Robert Nilsen og tegner og snekker Anton Richard Dietrich etablerte sitt eget verksted på Ner-Gjøvik i 1907. Men det ble umulig å tjene noe på dette arrangementet, som visstnok gradvis opphørte fra 1909 til Hans Petter og familien flyttet til Lillehammer sommeren 1910. Hans Petters eldste sønn (min onkel) Harald arbeidet der noen måneder i 1907 inntil han høsten samme år ble oppfordret til å reise til Trondheim for å gå i lære. 'Det var den hellige treenighet, det var dødsdømt fra første stund, jeg kan ikke huske at jeg tjente noen ting', fortalte han om månedene på Ner-Gjøvik. Jeg tror at bare Hans Petter var igjen der alene det siste året, og at Robert Nilsen og Anton Richard Dietrich fant annet arbeid fra 1909. Det eneste sporet jeg har funnet er dette fragmentet av et regnskap som jeg mener er fra oktober 1907.

bilete7719.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

- og hvor de så ble av får vi vel i allefall rede på om et års tid, når 1910-tellingen blir lagt ut.... det er bare så lenge å vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha for disse interessante detaljene!Anton Richard Dietrich må i hvert fall ha funnet annet arbeid på Gjøvik, siden han fremdeles bor der både når døtrene blir konfirmert i 1911 og 1912, når kona dør i 1928 og når han selv dør i 1939.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har fremdeles vanskelig for å se at opplysningen i Norges biografiske leksikon om at Robert Alfred Dietrich i 1897-1899 bodde hos en gift søster i København, kan medføre riktighet (jf. bl.a. innlegg 67). Ingen av hans søstre bodde nemlig i København på det tidspunktet.Jeg har fått hjelp i DISDanmarks oppslagsforum (Erik Jensen) til å sjekke Kraks adressebøker for København årene 1898 og 1903 (også sistnevnte år oppholdt jo Robert Alfred Dietrich seg i København). De eneste med navnet Dietrich han fant, var følgende:1898: Dietrich, T. Enkefrue, Gl. Kongev. 25.Dietrich, E. A. Værksfører, Aarhusgd. 84.1903: Dietrich, R. A. Direktør for Kjøbenhavns Asfaltkompagnie, Kongensv. 30.Jeg har ikke noe grunnlag for å knytte noen av disse personene slektsmessig til billedhuggeren. Dessuten opererer adresseboken kun med fornavnsinitialer. Dermed blir også en nærmere identifikasjon vanskeliggjort. Litt påfallende er det imidlertid at asfalt-direktøren har samme initialer som billedhuggeren (R. A. Dietrich). Vi kan jo ikke utelukke at han kan ha oppholdt seg hos andre slektninger i København. Kanskje har faren hatt søsken som slo seg ned der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I en artikkel i Tvedestrandsposten 14/1 1978 skriver Ruth Hamran at Robert Dietrichs søster Asta var gift i København med en grosserer Andersen (som handlet med jernvarer) - og hun antar at det var hos dem billedhuggeren bodde.Dersom det stemmer, må Asta (Aasta Otilie) ha vendt tilbake til København. Hun emigrerte jo, som vi har sett, fra København/Gentofte til USA i 1903 (og var da ugift). I så fall må det tidligst være under siste del av det andre København-oppholdet (1902-1904) Robert Dietrich bodde hos søstera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I Nasjonalbibliotekets håndskriftsamling finnes det flere brev fra Robert A. Dietrich, stort sett fra årene 1903-1904. Dem har jeg nå fått kopier av. Der oppgir han sin boligadresse disse årene som Sønder Boulevard 66, III. sal.Han faller her mellom folketellingene i 1901 og 1906, men jeg kan ikke se noen tilknytning mellom ham og andre beboere på denne adressen i de to folketellingene (Arkivalieronline.dk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Kan noen hjelpe meg å tolke gateadressen til Anton Richard Dietrich ved vielsen i 1902? Jeg ser at det står 'Nordre ....? 15b', men har problemer med ord nr. 2:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du har nok helt rett. Takk skal du ha! Det er vel heller ikke så svært langt fra der broren Robert bodde i 1900 (Just Høeghs gate/Fredensborgveien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Oddbjørn. Jeg har sett litt på gravminner og der finner jeg Gudrun Dietrich f.9-8-1896 og død 8-3-1983 Gamle Aker. På samme gravnr. er også Mathilde Jahn f.29-11-1897 og død 28-4-1979 og Max Bruno Jahn f-9-7-1894 og død 13-4-1962. Det er nok han som er reg. som Mose Bruno Jahm i 1900.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Interessant! Jo, det må åpenbart være snakk om Anton Dietrichs døtre. Og når Mathilde altså har giftet seg med en tyskættet mann, så er jo også den 'tyske ringen' sluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gudrun har jeg forsåvidt funnet i gravminner tidligere (innlegg 49). At du også nå har funnet Mathilde, Carsten, tyder jo både felles gravnr. og korrekt fødselsdato på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.