Gå til innhold
Arkivverket

[#50500] Hvilken gård på Furnes kom Niels fra ?


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Jeg forsöker å finne ut hvilken gård Niels Larsen kom fra. Han var födt i 1664 og gift med Elen Mikkelsdatter. Jeg har notert at begge var fra Furnes, men fra hvilken gård/gårder ? Niels og Elen hadde sönnene Jacob, f apr 1693 og Mikkel, f jun 1689. Jacob giftet seg med Berthe Finchenhagen. Kan noen hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Her er det for lite informasjon til at ihvertfall jeg kan hjelpe deg. Hvor flyttet folket. Er du sikker på at han var fra gård og ikke fra plass? Jeg har ingen med disse navnene som passer. Jeg har registrert alle som jeg har greid å få sammenheng i i gamle Furnes. Det inbefatter da de områder som i mere moderne tid er avgitt til Vang og Hamar. Jeg finner kunn ei Eli Mikkelsdatter, men hun er gift på annet hold. Jeg finner noen flere Nils Larsen, men de er også gift på annet hold. Jeg har praktisk talt ikke registrert husmenn født ca Furnes på den tida. Hvor var Berte Finckenhagen fra? Foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Det er godt mulig at Niels Larsen kom fra en plass. Isåfall er ekteskapet med Berthe lett forvirrende. Hun var datter av gullsmed Morten Finchenhagen,f 1661 i Christiania og Berte Marie Nielsdatter Muus,f 1667. Berte döde i Christiania i 1709, hun var prestedatter fra Trögstad i Östfold.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Jeg ser at Jacob, døpt 3. desember 1693, er sønn til Niels Klocher. Fadderne er nok mer ukjente selv om jeg ser Rithmester Gelhorn(?), Lars Giellum. se nederst s80 i Kirkebok 1 i Vang. Michel, døpt 2. Julii 1689. Faren også her oppført som Niels Klocher. se. s69 i Kirkebok 1 fra Vang.I tillegg er Elen Klochers (antatt konen til Klocheren), er fadder på et barn til Jørgen Fridrich Kaplars(?) i 1694.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

To barn til: Lars født i 1691, ingen faddere. Død før dåpen?Dorte, døpt 8. mars 1696, også her faren oppført som Niels Klocher, selv om h er noe sammenklemt. En av fadderne er Kirstie, Jørgen Fredrichs kone. Andre faddere (korriger meg gjerne): Jens Haagensen, Anders Storile, Mons Lier, Sophie Stoksæt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Fadderne til Dorte: Anders Storile er vel Anders Amundsen Rør fra Veldre. Mons Lier er nok Mogens Olsen By fra Veldre. Jens Håkonsen kjenner jeg ikke. Heller ikke Sofie Stokset.Jørgen Fredriks kone er nok da sikkert Jørgen Fredrik Kaplars kone. De kom til Hammer gård på Lillehammer. Hvem kona var, vet jeg ikke. Dette var verdige faddere til en klokkers barn. En ser av dette at klokkeren hadde kontakter utover bygda. Når en ser på fadderne så vil jeg anta at han var klokker i Furnes og ikke i Vang?? Men Furnes lå jo under Vang og jeg visste ikke at Furnes hadde egen klokker på den tida. Det var vel fortsatt to kirker i Furnes da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Ja, det var jo gode argumenter for det senere giftemålet til Jacob. Om hvordan Furnes og Vang var fordelt den tiden vet jeg ikke.Jeg har imidlertid to barn til, begge barn til Niels Klocher: Niels, døpt 26 des 1697, faddere: Michel Sverdrup, Ole Bierche, Ole Tomter, Else Cathrine Sverdrup, Sophie Sverdrup. Sophie, døpt 9 juli 1702, barn til Niels Klocher, faddere: Lars Giellum, Ole Bierche, Mons Imislund, Elsa Cathrine Sverdrup, Elen Thrane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Dette var gode nyheter! Er det mulig å finne ut hvor Niels og evt Elen kom fra. Er det sannsynlig at Niels var fra bygden ?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Jeg finner Niels Larsen Klocher under Festerfolch den 22 aug 1688. Jeg finner ikke den skrivemåten på ham under Brudefolch, men den 3 Octobr kan det være Niels Larsen. se s 15 i 1688. Likevel gir ikke dette noe mer informasjon om Niels og Elen.Samtidig ble informasjonen om døpte grundig beskrevet kun etter 1688. Perioden 1683-1687 er veldig knapp. I tillegg er 1683 det eldste som fins av kirkebøker i Vang/Furnes. Så her må vi over på andre kilder, som jeg ikke vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Nå fant jeg også Niels som død, begravd 17 mai 1718, 54 år gammel. Der står det: Klocheren Niels Larsen /som dødde i hans alders 54 aar/ begraven.

bilete2920.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Fadderne i første tilfellet var Furnes-preget. I andre tilfellet Vang-preget. Kan han ha flyttet fra Furnes til Vang? Ellers er vel ingen av klokkerens etterkommere nevnt i 1732 tellingen? Men den er ikke komplett. Fortsatt får jeg ingen sammenheng mellom denne familien og andre furnesinger. Men Eli Mikkelsdatter kan absolutt være ei lokal kvinne. Mikkel er et godt Furnes-navn. Også fortsatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Mange takk for god hjelp så langt. Kan det väre at Niels eller Elen står omtalt i bygde- eller slektsböker? Isåfall, hvor bör jeg lete?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.