Gå til innhold
Arkivverket

[#50507] Bygdebok for Fana - Sageneset - oppslag om Helmik Erikson 1900+?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Er det nokon som har tilgjenge til ætteboki for Fana, og som kan gjera eit oppslag for meg under garden Sageneset?Helmik Ananias Erikson Sagenes (1866-1944) og kona Inger Malene f. Alme (1873-1928), busette på Sageneset, fekk minst sju born i lag:* Bertha 1896* Anna 1897* Inga 1898* Erika 1900* Einar 1902* Henrik 1904* Ingolv 1909Einaste spørsmålet mitt:* Nemner ætteboki for Fana fleire enn desse sju borni?Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Merkelig, jeg finner ikke Saganeset i bygdeboka. Skal jo ligge mellom Salbu og Fana (under Fana?) men står ikke i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Gårdsnr.95 i Fana er Salbu,og Sagenes er i følge FT 1900 Br.nr.4. og det finnes ikke i bygdeboken.Kan det være en Arbeiderbolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Helmik Eriksen er jo oppført i FT 1900 som 'Reberbanearbeider', og da arbeidet han nok for firma Rosendahl & Co. Og der, under Fanahammeren og dens nabolag fantes bl.a. stedet Sagbakken (ved Sagebekken), der den mangeårige spinneriformann Helge Jacobsen (min kones oldefar) bodde. Sageneset er nok like i nærheten, trolig rett sør for den vika som fossen renner ut i, og som Rosendahls virksomheter lå inne i bunnen av. Kanskje var det flere arbeiderfamilier tilknyttet Rosendahl som ikke er omtalt i bygdeboken, men noen er omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Heidi, Bjarte og Hans for interessante innlegg.Det høyrest ut som om bygdeboki for Fana ikkje har so mykje å by på når det gjeld denne huslyden, men no har Yngve i Arkivforum avklart huslyden for meg, so då er eg nøgd!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.