Gå til innhold
Arkivverket

[#50518] Oppslag i Norges leger - Lars Green


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Lars Green var kommunelege i Dverberg (Andøy) like etter 1900. Kona hans het Gudrun Selmer. Kan noen være så snill å finne ut om paret er omtalt i Norges leger, og fortelle hva som i så fall står der?Opplysningene skal brukes i gårds- og slektshistorie for Andøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Jeg har funnet det. Det er litt mye å skrive inn her, vil du at jeg skal sende deg en mail?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Forresten. Skriver av ordrett:Green, Lars Engebretsen, 1874-Lars Green, søn af gaardbruger Engebret Gulliksen Green og Marie Larsdatter, er født i Sigdal 20.juni 1874, tog i 1893 eksamen artium (II), i december 1894 anden eksamen (II)og i juni 1902 medicinsk eksamen (III,17.94) I 1903 blev han ansat som kommunelæge i Dverberg, hvor han fra 1.februar 1904 var sundhedskommisionens ordfører. Fra 1.januar 1908 gjorde han kandidattjeneste ved Rigshospitalets barneafdeling. I 1909 blev han ansat som læge ved en hvalfangerstation i Kerguelen. Medlem af D.n.l.f. * I Kristiania 1.september 1898 Gudrun Selmer f. i Kristiania 23.november 1873, d.af skuespiller Jens Andreas Ludvig Selmer (f.14.juli 1845) og Eleonore Josefine Nielsen (f.15.oktobr,1852) En søn. ----------------------------------------mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fra A. Mørch: Sigdal og Eggedal b.II s. 37 og b.V s. 1217:Lars E. Green var lege i Sigdal fra 1916 (distriktslege fra 1919)til han døde i 1933. Hans andre kone, Åse Stenersdatter, døde i 1938. Det lever etterkommere fra ekteskapet med Gudrun Selmer i Sigdal.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Sorry, jeg overså i farta at du allerede har opplyst om når Lars Green døde. Men jeg har et annet spørsmål: Hvilke barn hadde Lars og Gudrun? (De fikk sønnen Jens Engebret i 1906 her i Andøy, men han døde kort etter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ja, men jeg visste ikke at paret hadde en sønn i tillegg til han som døde i Andøy, og jeg skulle så gjerne hatt et navn og et fødselsår til bruk i slektstabellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fra A. Mørch: Sigdal og Eggedal b.II s. 37:'De hadde sønnen Reidar Selmer Green 1903 gm Birgit f. Jæger, fra Oslo. - - - - Reidar døde 1936.'Birgit (som het Bergithe/Birgit Amalie Stendahl Jæger g. Green) døde i 1986.Det står ikke når Gudrun Selmer døde, bare at hun døde tidlig, men jeg har vært i kontakt med hennes barnebarn, som sier at hun døde i 1913.Hilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Iflg. tillegg til Norges Læger 1800-1908 s.204 døde Lars Green i Høland 20.mai 1933 ('etter et kort sykeleie'). Gudrun var søster av fru Ragnhild Langaker (hun var også gift med en lege som du kan få opplysninger om hvis det er av interesse). Lars var gift 2.gang med Aase Ramstad f.6.mai 1875 døde 26.mars 1938. Hans svigerfar, skuespiller Jens Selmer døde 21.mai 1928, svigermor Eleonore Josefine Selmer f. Nielsen, døde 12.febr. 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Med dødsdatoen til Lars Green har jeg alt jeg trenger om dette paret - tusen takk. Men dersom du har lett tilgang til Norges leger og tid til å gjøre et par oppslag for en stressa bygdebokforfatter, da har jeg et par leger til ...Send meg en mail hvis du har tid til å hjelpe. Mailadressen min er jb krøllalfa nndata.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Mens dere har oppslagsverket fremme, kan dere samtidig sjekke om understående opplysninger er korrekte og om noe mangler:'Peter Bie Glatvedt (1853-1944) var distriktslege i perioden fra 1890 til 1924, altså i 34 år. Hans legedistrikt var i utgangspunktet svært geografisk omfattende idet han hadde ansvaret for både Lurøy, Træna, Rødøy og Meløy. I sine legerapporter beretter han i 1895 at cand. med. Hammer året før var blitt tilsatt i Meløy, men fratrådte allerede neste sommer, for som Glatvedt fremholder er ” Melø for en ung mand et temmelig kjedsommelig opholdssted”.Peter var født i Grimstad og tok medisinsk embetseksamen i 1879 som 26-åring. I 1890 ble han tilsatt som distriktslege i de nevnte kommunene, der han virket helt til han falt for aldersgrensen i 1924. I 1927 flyttet han fra sitt bosted i Lurøy og bosatte seg først ved Jaren St. på Hadeland, men flyttet til Gran i 1933 der han døde i 1944. Den 23. januar 1920 fikk han Kongens fortjenestemedalje i gull. Før dr. Glatvedt kom nordover var han distriktslege i Drangedal, som han stadig sammenlignet våre distrikter med.'Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Han var sønn av skipsfører Otto Christian Rogneby Glatved (f. 17.nov.1819 døde i Grimstad 6.januar 1909) og Gunhilde Bie (f.4.august 1826 døde 5.nov.1893) er født i Grimstad 20.dec.1853, 1872 artium, juni 1873 anden examen og 14.juni 1879 medicinsk examen med Laud. Han praktiserede derpå i Enebak i omtrent 10 mnd., først i 3 mnd. som vikar for marinelæge Holmsen og senere på egen haand.Praktiserte i Drangedal fra april 1880 til april 1890,da han overtok Lurø distrikslægeembede, til hvilket han blev utnevnt 9.sept.1889. Medlem av Den norske Lægeforening. Han besøkte Paris og Berlin høsten 1889 på en 4 mnd. studiereise.Gift i Vaagan 31.juli 1890 med Magdalene Kock, f.6.oct.1868 døde 5.febr.1938, datter av marinekaptein Jens Kock (f.19.mai 1830 døde 14.sept.1897) og Kaspara Frederika Lorch Normann (f.1.aug.1839). 2 sønner og 1 datter.Dette er tatt fra 3 forskj.bøker av Norges læger, ellers stemmer det du har.Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Mange takk til Carsten Schanche. Dette var flott å få. Da kan artikkelen om Glatvedt bli mer komplett. Foto av doktoren er fremskaffet og kan oversendes til interesserte. Mvh TAa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Jon Torp

Kan jeg driste meg til å spørre om noen kan se etter Olav Tollefsrud f. 15. mai 1906 i Eidsfoss, Hof i Vestfold. Han var praktiserende lege i Hokksund i 1938 når han gifter seg. Vet noen hva som skjedde med han og kona?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

JonHva som skjedde med han og kona vet jeg ikke, men i Norges Læger 1967 står det bl.a. at han var på Ullevål sykehus i 2 år 1944-46, Sanderud sykehus 4 år 1959-63, Modum Bads Nervesan., 1 år 3 mnd. 1963-64. Godkj.spes.psyk. 1964, priv.prakt. 1935-44, kst.distr.læge 1946-48, besk.distr.læge 1948-61, avd.læge Valen sykehus 1 år 1 mnd. 1964-65, fra aug. 1965 avd.læge Eg. sykehus.4 barn er nevnt. 2 døde små. Tar ikke med navnene på de 2 andre her.Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Strålende, Carsten!Kunne du være grei å si meg navnet og ev. andre data på barna i en liten notis til nesodden krøllealfa hotmail punktum com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Har noen sjans til å se om 'Norges leger' har noen opplysninger om Hans Karsten Dahl født 11 Sep 1919 i Drammen.Om du ikke vil legge ut svaret her, kan opplysningene mailes til nesodden krøllalfa hotmail punktum com. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.